۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۵۶۹۸۶۲
حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی:

توجه به امر به معروف سبب افزایش حیات و پویایی جامعه می شود

استاد حوزه علمیه قم گفت: هر اندازه در امر به معروف و نهی از منکر کوتاهی کنیم از پویایی و حیات جامعه کاسته ایم، جامعه زنده جامعه ای است که امر به معروف و نهی از منکر در آن حرف اول را بزند.
حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به آیه 104 سوره آل عمران گفت: خداوند متعال در این آیه می فرماید می بایست از بین شما امتی وجود داشته باشد که امر به معروف و نهی از منکر کنند که این گروه پیروز خواهند بود.

وی افزود: جامعه ای به سعادت می رسد که در آن امر به معروف و نهی از منکر زنده باشد، هر اندازه در امر به معروف و نهی از منکر کوتاهی کنیم از پویایی و حیات جامعه کاسته ایم، جامعه زنده جامعه ای است که امر به معروف و نهی از منکر در آن حرف اول را بزند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که معروف به معنای شناخته شده و منکر به معنای ناشناخته شده نزد عقل و شرع است، اظهار داشت: هر آنچه که عقل سالم و شرع مقدس بگوید پسنیده است معروف محسوب می شود و امر به آن امر به معروف است.

وی  ادامه داد: همچنین چیزی که عقل و شرع آن را ناپسند بداند منکر است و نهی از آن اهمیت دارد، به عنوان مثال نماز نزد عقل سالم و شرع مقدس شناخته شده و امر به آن امر به معروف است اما بی حجابی منکر بوده و باید از آن نهی شود.

حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی با بیان این که طبق نظر حضرت امام در مستحبات و مکروهات نیز می توان امر به معروف و نهی از منکر کرد، ابراز داشت: نباید از امور جزئی صرف نظر کرد، امر به معروف در امور مستحب امری مستحب به شمار می رود.

وی عنوان کرد: باید به فرزندان از دوران کودکی آموزش داده شود تا نسبت به واجبات و مستحبات کوتاهی نکنند؛ امر به معروف و نهی از منکر شرایط و مراتبی دارد که با در نظر گرفتن شرایط واجب است.

استاد حوزه علمیه قم نخستین مرتبه امر به معروف و نهی از منکر را انزجار قلی دانست و خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) می فرماید انسان وقتی با انسان گناهکار روبه رو می شود باید با روی در هم کشیده برخورد کند.

وی اضافه کرد: وظیفه کسبه این است که چنین افرادی را تحویل نگیرند و به آنان توجه دهند که کار اشتباهی می کنند، متأسفانه گاهی خانمی که حجاب رعایت نمی کند بیشتر مورد توجه دیگران است./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات