۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۵۷۲۲۲۲
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه خواهران:

برکات حضور امام رضا در ایران

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران انس مردم با علوم اهل بیت(ع) را مهم‌ترین برکت حضور امام رضا (ع) در ایران ذکر کرد.
حجت ‌الاسلام رضا اسکندری

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسکندی ضمن تبریک ایام دهه کرامت اظهار کرد: ائمه اطهار درس های انسان سازی را به ما آموختند و این درس ها منحصر به زمان خود ائمه نیست و برای امروز ما و نیز آینده کاربرد خواهد داشت، درس این بزرگواران مسیر درست و صحیح زندگی را برای ما به خوبی مشخص می کند و باید با پیروی از مکتب آن ائمه هدی زندگی سعادتمندی را رقم بزنیم.

وی ضمن تبریک ولادت امام رضا (ع) افزود: امام رضا (ع) ویژگی‌ها و فضائل بسیار زیادی داشتند که یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها توجه ویژه ایشان به مناجات و عبادت بوده است به‌گونه‌ای که براساس روایات ایشان در برخی روز‌ها بیش از هزار رکعت نماز می‌خواندند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: یگی دیگر از ویژگی‌های امام رضا (ع) این بود که ایشان بسیار اهل تفکر و اندیشیدن بودند؛ همچنین همواره متواضع و فروتن بودند و از همراهی با تهی‌دستان و محرومان ابایی نداشتند.

وی ادامه داد:‌ یکی دیگر از خصوصیاتی که امام رضا (ع) داشتند و در زمان ولایتهدی نیز به آن پرداختند، توجه به رشد باورها‌ و اعتقادات مسلمانان به ویژه شیعیان بود و مناظرات ایشان در این زمینه نیز مشهور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری تصریح کرد: یکی از مواردی که امام رضا (ع)‌ با آن مقابله کردند مسئله علو بود که ایشان با توان علمی بالای خود توانستند با آن مقابله کنند و جلوی آن را بگیرند.

وی عنوان کرد: مامون به دنبال این بود که با ولایتعهدی امام رضا(ع) به مردم القا کند که حکومت عباسی مورد تأیید علویان و شیعیان است؛ هدف مامون از دعوت امام رضا (ع) به مشهد کنترل و نظارت بر ایشان بود.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: هدف دیگر مامون این بود که جایگاه معنوی امام رضا (ع) را در نزد مردم کم کند و به‌گونه‌ای جلوی دهد که ایشان به دنبال جایگاه مادی هستند اما امام رضا(ع) با تدبیر و تیزهوشی اجازه ندادند که مامون به اهداف خود برسد بلکه از جایگاه و فرصت استفاده کردند تا اهل بیت(ع) در میان مردم بهتر و محبوب‌تر شوند.

وی بیان کرد: حضرت از این فرصتی که دشمن برای او ایجاد کرده بود به بهترین نحو استفاده کردند؛ ایشان با شروطی که برای ولایتعدی گذاشتند توطئه دستگاه بنی عباس و مامون را خنثی کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری اظهار کرد: یکی دیگر از اموری که امام رضا(ع) به آن توجه ویژه‌ای داشتند، تعیین شاخصه‌هایی برای روایات بود که تاثیرات بسیار زیادی در علوم روایی ما داشت.

وی با اشاره برکات امام رضا (ع) برای ایران گفت: مهم‌ترین برکت حضور امام رضا (ع) در ایران این بود که مردم ایران با علوم اهل بیت(ع) بیشتر مانوس و آشنا شدند و امامت اهل بیت(ع) را از نزدیک حس نمودند و علاقه آنان به اسلام بیش از بیش شد؛ این کرامت بزرگ معنوی بود که آثار و برکات آن همچنان نیز ادامه دارد.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه حضور امام رضا (ع) در ایران نعمت بزرگی است که خداوند به ما داده است خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) برکات وجودی بسیاری زیادی برای ایران داشته‌اند و پس از شهادت نیز مرقد مطهرشان برکات اجتماعی، فرهنگی، مادی، معنوی و اقتصادی زیادی برای کشور دارد.

وی افزود: علی‌رغم همه محدودیت‌هایی که مأمون برای جلوگیری از فعالیت امام رضا (ع) و ارتباط شیعیان با امام (ع) به وجود آورده بود، بارزترین موضوعی که در سیره امام رضا(ع) از مدینه تا مرو، به ویژه در نیشابور مشهود است، تلاش حضرت برای معرفی جایگاه معصومین(ع) در این فرصت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری در پایان عنوان کرد: امام رضا (ع) محور معنویت، رشد و تعالی جامعه ما و همه شیعیان است و برکات ایشان هر روز افزایش پیدا می‌کند. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

 

ارسال نظرات