۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۵۷۲۷۳۷
حجت الاسلام والمسلمین باطنی:

مشکلات امروز به خاطر سیاست‌های ناپخته و غلط است

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان گفت: عمده مشکلاتی که امروز مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند به سیاست‌های ناپخته و غلط بازمی‌گردد، در طول ۴ دهه انقلاب اسلامی هرکجا فرمایشات امام و رهبری را مبنای حرکت‌ها قرار دادیم به موفقیت رسیدیم.
حجت الاسلام باطنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا باطنی، جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به میزبانی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه سابقه خبرنگاری در اسلام دارای پیشینه است و از این رهگذر اسلام ناب محفوظ مانده و به دست ما رسیده است، گفت: آنچه به عنوان علم رجال، حدیث و درایه می‌خوانیم منتقل کنندگان آن کسانی بودند که حوادث و اخبار را به ما رسانده‌اند.

حوزه علمیه در دوران پهلوی دچار افول بسیار شد

وی در ادامه افزود: پیرامون پیشینه حوزه علمیه باید به تاریخ اسلام و صدر اسلام بازگشت، در صدر اسلام در حدود قرن دوم هجری بخشی از مساجد به تحصیل علوم مختلف اختصاص داده شد و این موضوع در قرن چهارم شکل رسمی به خود گرفت که اصفهان در این زمینه پیشتاز بوده و در دوران صفوی با ورود عالمان برجسته شیعی دارالعلم شرق در اصفهان برای نشر معارف اهل بیت(ع) شکل می‌گیرد.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به شکل گیری مکاتب مختلف علمی در اصفهان در دوران صفویه، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه از بعد دوران صفویه رو به افول رفت و در دوران پهلوی به منتهی الیه افول رفت و فشارهای زیادی به روی علمای حوزه و حوزه‌های علمیه بود.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی به گستره نفوذ حوزه علمیه در سرتاسر جهان به برکت انقلاب اسلامی و نظام مقدس اسلامی اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس جمعیت حوزوی استان اصفهان به زحمت به 3 هزار نفر می‌رسید ولی 570 شهید در این دوران از طلاب و روحانیون اصفهان به مقام رفیع شهادت رسیدند، این جدای از جمعیت بسیار زیاد جانبازان و ایثارگران این دوران است.

حضور آیت الله مظاهری، حوزه علمیه اصفهان را متحول کرد

وی ادامه داد: حوزه علمیه با سبک خاصی تا سال 75 اداره می‌شد و پس از آن با امر رهبر معظم انقلاب و حضور آیت الله مظاهری در اصفهان شرایط حوزه علمیه اصفهان و مدیریت آن متحول شد و وضعیت فعلی حوزه علمیه اصفهان حاصل تلاش‌های بسیاری است، اکنون در استان اصفهان حدود 15 هزار طلبه روحانی و فاضل برادر و در بخش خواهران حدود 12 هزار نفر طلبه خواهر در استان اصفهان حضور دارند.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان، با بیان اینکه استان اصفهان طلبه خیزترین استان کشور است، اظهار کرد: ارتباط دو سویه‌ای میان حوزه علمیه و نظام برقرار است، حوزه مقوم نظام و از پایه‌های اساسی نظام مقدس اسلامی است، تشکل‌ها و انجمن‌های مختلف حوزوی در اصفهان مشغول به فعالیت هستند که از دستاوردهای حوزه علمیه است.

برخی آیین نامه‌های بانکداری بدون ربا از مسیر تأیید شرعی عبور نکرده

وی با اشاره به حضور نماینده حوزه علمیه در شورای عالی پول و اعتبار، تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند حوزه علمیه طرح و فکری برای مسائل اقتصادی ندارد و تنها احکامی در حوزه اقتصادی و مالی دارد، اما اگر درست بررسی کنیم شاهد هستیم اسلام نظام اقتصادی دارد که مالکیت خصوصی را برخلاف نگاه مارکسیست‌ها، به رسمیت می‌شناسد و هم مالکیت خصوصی مشروع را معتبر می‌داند برخلاف غرب که صرفا مالکیت خصوصی را اعتبار می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی با تأکید بر مخالفت اسلام با فقر رشد فقر در جامعه، خاطرنشان کرد: قانون عملیات بانکی بدون ربا اگرچه قانون خوبی است اما اشکالات فراوانی دارد از جمله آیین نامه‌هایی که مسیر تأیید شرعی را طی نکرده است، از سویی عوامل و مسؤولان اجرایی که باید این قوانین را عملیاتی می‌کردند اعتقادی به این قوانین نداشتند و یا برخی از آنها اطلاعی از این قوانین و ماهیت و هویت آنها نداشتند.

هرکجا از رهنمودهای امام خمینی و رهبر انقلاب فاصله گرفتیم به مشکل برخوردیم

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به طراحی و ارائه نظریات و طرح‌های مختلف در حوزه اقتصادی در حوزه علمیه، تصریح کرد: عمده مشکلاتی که امروز مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند به سیاست‌های ناپخته و غلط بازمی‌گردد، در طول 4 دهه انقلاب اسلامی هرکجا فرمایشات امام خمینی و رهبرمعظم انقلاب را مبنا حرکت‌ها قرار دادیم به موفقیت رسیدیم و هرکجا از این مبانی و رهنمودها فاصله گرفتیم به مشکل برخوردیم.

وی در ادامه افزود: می‌توان به شرایط فعلی اقتصاد کشور به عنوان یک فرصت نگاه کرد، همانطور که با یک تهدید پیچیده مواجه هستیم این شرایط یک فرصت هم محسوب می‌شود، از نظر همگرایی و هم افزایی امروز همه گروه‌ها و جناح‌ها و سازمانهایی که دل در گرو انقلاب اسلامی و مردم دارند از این چالش‌ها فرصت طلبی نکردند بلکه اعلام کردند آماده هرگونه کمک به دولت و کشور هستند.

حجت الاسلام باطنی بیش از پیش آشکار شدن چهره دشمنان را از دیگر فرصت‌های شرایط کنونی برشمرد و اظهار کرد: دیگر کسی نمی‌تواند دل به کدخدا ببندد و به دنبال بستن با کدخدا و ایجاد دهکده جهانی باشد، امروز جایی برای دفاع از مذاکره با دشمن وجود ندارد. شرایط اقتصادی کنونی می‌تواند فرصتی برای تولید کنندگان باشد، تولیدکنندگان ما امروز می‌توانند با تمام ظرفیت به فعالیت بپردازند و در زمینه رشد اقتصادی و برطرف کردن معضلاتی نظیر بیکاری نقش آفرینی کنند.

کشور را نمی‌توان با یک جناح اداره کرد

وی با تأکید بر لزوم اتکا و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و منابع کشور، عنوان کرد: کشور را نمی‌توان با یک جناح اداره کرد، بدترین کاری که می‌توان انجام داد این است که نیروهای انقلابی و متعهد را به بهانه قرار نداشتن در یک جناح و حزب منزوی و خارج از گردونه مدیریت کشور کنیم.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه هرسال در طول حدود 10 سال گذشته در مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان سالانه بیش از یک هزار نفر ورودی حوزه علمیه است که از این تعداد به طور میانگین 150 نفر با تحصیلات دانشگاهی وارد حوزه علمیه اصفهان می‌شوند، اظهار کرد: به لحاظ آماری ما دچار کاهش نبوده‌ایم اگرچه هنوز پذیرش فعال را در دستور کار قرار ندادیم، به این معنا که به جای پذیرش به سمت گزینش برویم و از نوجوانان و جوانان مستعدی که مورد رصد ما قرار می‌گیرند استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اگر این کار کلید بخورد و اجرایی شود بدون تردید از هر دبیرستان حداقل یک نفر جذب حوزه علمیه خواهند شد، و در استان اصفهان بیش از 2 هزار دبیرستان داریم، در زمینه پذیرش در حوزه اگر آمار اصفهانی‌های قم را به آماری که داریم اضافه کنیم آمار طلاب اصفهانی بیشتر خواهد شد.

اداره حوزه علمیه با استفاده از حمایت های مردمی و خیرین است

حجت الاسلام والمسلمین باطنی پیرامون مسائل اقتصادی حوزه علمیه اصفهان، گفت: حوزه علمیه در طول تاریخ همیشه مردمی و به کمک خیرین اداره شده است، اکنون نیز این موضوع ادامه دارد و این پایه اداره مردمی حوزه علمیه حفظ شده است، غیر از طلابی که در مراکزی شاغل می‌شوند و از حقوق و مزایای آن دستگاه بهره‌مند می‌شوند دیگر طلاب از منابع مردمی و خیرین استفاده می‌کنند، تنها بودجه‌ای بابت اداره سازمانی حوزه علمیه از شورای عالی حوزه علمیه و دولت دریافت می‌کند و ربطی به شهریه طلاب ندارد.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان، خاطرنشان کرد: در دوران صفویه و دوران قاجار مدارس متعددی احداث شد و به اهتمام افراد صاحب منسب و با نفوذ موقوفات بسیاری برای آن در نظر گرفته شد، حوزه علمیه اصفهان از نظر موقوفات دارای منابع بسیار است اما برای حوزه علمیه عایدی ندارد، کارگروهی با همکاری اداره اوقاف ایجاد شده به منظور احیای موقوفات و رقبات حوزه علمیه که توانسته تا حدودی موقوفات حوزه علمیه را احیا و وارد گردونه قانونی خود کند، هیچ مبلغی از اجارات موقوفات حوزه علمیه به صورت مستقیم در اختیار حوزه علمیه قرار نمی‌گیرد بلکه متناسب با ردیف موقوفات و نیات واقفین این درآمدها توسط اوقاف دسته بندی شده و با توجه به این نیات در حوزه علمیه هزینه خواهد شد.

فعالیت معادن مختلف در محل معدن موقوفه موته

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در گذشته مدرسه‌ای ساخته نمی‌شد مگر موقوفاتی برای آن در نظر گرفته می‌شد تا حامی و عامل تأمین نیازهای مدارس علمیه باشد اما این موضوع در چهار دهه گذشته مغفول مانده است. متأسفانه اطلاعات ناصحیح همراه با فضاسازی در زمینه معدن موته افکار عمومی را هدف گرفته بود، کمپینی برای این موضوع تشکیل می‌دهند و در رسانه‌های بیگانه تبدیل به موضوع اول می‌شود، به غلط معدن موته را که به عنوان معدن طلا شناخته می‌شود آدرس می‌دهند درحالی که ربطی به استخراج طلا نداشته و این معدن یکی از معادن سنگ آن منطقه بوده است، در آن منطقه معادن بسیار فعال است و به گونه‌ای این موضوع را جلوه دادند که انگار واقعا مشکلات زیست محیطی رخ داده در حالی که سالها است معادن بسیاری در آن منطقه فعال است و احیای این معدن می‌تواند کمکی به اقتصاد و اشتغال کشور باشد.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی با تأکید بر طی مراحل قانونی طی سالیان متمادی برای فعال شدن معدن موته از سوی حوزه علمیه، اظهار کرد: عده‌ای تلاش کردند این موضوع را به نحوی جلوه دهند که انگار تنها معدن آنجا همین معدنی است که حوزه درخواست احیای آن را داشته در صورتی که معادن متعددی در آنجا فعال هستند و آن منطقه محل فعالیت معادن مختلف است و این معادن هیچ آسیبی به محیط زیست و حیات وحش وارد نکرده‌اند.

دشمن به دنبال نفوذ در حوزه علمیه است

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان، با تأکید بر ضرورت ارائه آموزش‌های مختلف به طلاب و خانواده طلاب، اظهار کرد: در داران دوره تابستانه آموزش‌های کاربردی محل اموزش بیش از یکصد طلبه است، در فریدونشهر طرح ولایت طلبگی در حال اجرا است، در بویین و میاندشت، حبیب آباد و رهنان سه مدرسه سفیران هدایت در حال فعالیت هستند.

وی حوزه علمیه را مهمترین پایگاه فرهنگ دین و هدف اصلی جریان نفوذ و جریانات ضد دینی عنوان کرد و گفت: مردم همواره دنباله‌رو عالمان دین و حوزه علمیه بوده‌اند و عده‌ای تلاش می کنند در چنین شرایطی فرصت طلبی کرده و از مردم سوء استفاده کنند. مطامع مختلف باعث شده افراد و جریان‌های مختلف به دنبال نفوذ در حوزه علمیه باشند.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی با تأکید بر رویکرد کاملا انقلابی حوزه علمیه اصفهان، تصریح کرد: کسی نمی‌تواند حوزه علمیه اصفهان را متهم به انقلابی نبودن کند، رویکرد و مطالبات حوزه علمیه اصفهان کاملا انقلابی و براساس مبانی انقلاب است./1304/پ203/ب1

ارسال نظرات