۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۵۷۴۹۰۲
یادداشت؛

بازی پیچیده است اما ....

اروپای واحد فرصت زیادی تا اتخاذ تصمیم نهایی و قطعی خود در قبال برجام ندارد. ارائه بسته پیشنهادی قبلی اروپا نشان داد که نگاه ابزارگرایانه قاره سبز در قبال توافق هسته ای همچنان به قوت خود باقی‌است.
برجام ۴+۱

به گزارش خبرگزاری رسا، اروپای واحد فرصت زیادی تا اتخاذ تصمیم نهایی و قطعی خود در قبال برجام ندارد. ارائه بسته پیشنهادی قبلی اروپا نشان داد که نگاه ابزارگرایانه قاره سبز در قبال توافق هسته ای همچنان به قوت خود باقی‌است. “پیچیده سازی معمای برجام اروپایی” یکی از تاکتیک‌های تروئیکای اروپایی  جهت  خرید زمان ، آن هم در راستای حفظ اهرم فشار اقتصادی علیه ایران محسوب می شود.

چندی پیش  “ترزا می “ نخست وزیر انگلیس از شرکای اروپایی خود خواست  تا در قبال اقدامات گمرکی و تعرفه ای ترامپ واکنشی متقابل از خود نشان نداده و بر سر “برجام” نیز با ایالات متحده آمریکا وارد  مذاکره شوند. بدون شک در اینجا منظور ترزا می از مذاکره، همان “معامله” می باشد. معامله ای که می تواند بر سر نقاط اختلافی آمریکا و بازیگران اروپایی ناتو صورت گیرد. مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز ضمن مذاکرات پشت پرده ای که با مقامات اروپایی داشته است ، سعی در تقویت روند “پیچیده سازی بازی” در قبال ایران دارد.

در هر حال، وجه اشتراک واشنگتن وتروئیکای اروپایی ، اتکای آنها به همین پیچیدگی است! سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه تصور می کنند که در صورت استمرار این روند، ایران حاضر خواهد بود امتیازات بیشتری  به آنها دهد.

با همه اوصاف، آنچه محاسبات و به عبارت بهتر، تصورات واشنگتن و تروئیکای اروپایی را تا اندازه زیادی مخدوش کرده است، “بروز اقتدار ایران” در مواجهه با عهد شکنی بازیگران غربی می باشد. واقعیت امر این است که مولفه هایی مانند “شکاف درون آتلانتیکی آمریکا- اروپا” یا “ مخالفت کلی اروپا با سیاست‌های برجامی ترامپ” اساسا اهمیتی برای تصمیم سازان کشورمان ندارد. آنچه در این میان اصالت و موضوعیت دارد، تحقق یا عدم تحقق اراده واقعی دیگر اعضای 1+4 و خصوصا بازیگران اروپایی برای حفظ برجام است. حدود و ثغور مطالبات حقوقی ما نیز در این خصوص از سوی رهبر معظم انقلاب مشخص شده است : “تضمین “ به جای “ تعهد”.

اگرچه بازی آمریکا و اروپا در قبال ایران پیچیده است، اما جمهوری اسلامی ایران با تعیین دقیق خواسته ها، مطالبات و خطوط قرمز خود به این بازی پیچیده ورود نمی کند!

در این میان، نه “فریادهای آرام” موگرینی بر سر ترامپ محلی از اعراب دارد و نه دم زدن خانم مرکل صدر اعظم سرزمین ژرمنها از “استقلال اروپا در برابر آمریکا”! جمهوری اسلامی ایران صرفا در انتظار ارائه بسته پیشنهادی نهایی و قطعی اتحادیه اروپاست. بسته ای که در سطح کلان با استناد به منافع ملی ما و در سطح خرد با استناد به کسب سود لازم از برجام مورد قضاوت قرار می گیرد.

 جمهوری اسلامی ایران در طول 4 دهه اخیر نشان داده است که تاکتیک “پیچیده سازی بازی” از سوی رقیب را به خوبی درک کرده و در برابر آن واکنشی قاطعانه از خود نشان می دهد.

هر اندازه قاطعیت ما در مواجهه با بازی دیگران بیشتر باشد، تلاش آن برای وارد کردن ایران در بازی و تبدیل کردن کشورمان به یک” متغیر وابسته” سخت تر خواهد بود. با این حال در صورتی که ما رصد هوشمندانه بازی رقیب را فراموش کرده و عنصر “قاطعیت” را نیز به حاشیه برانیم، به صورت خودکار به مهره بازی طرف مقابل تبدیل می شویم. بدون شک جمهوری اسلامی ایران اجازه تحقق این موضوع را به واشنگتن و در یک مرحله پایین تر، به تروئیکای اروپایی نخواهد داد. سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص ممنوعیت مذاکره با آمریکا، اقدامی قاطعانه در راستای تحدید قدرت مانور رقیب در میدان بازی محسوب می شود. آشفتگی غرب از این سخنان نیز ریشه در همین حقیقت دارد..../۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: رسالت

ارسال نظرات