۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۵۷۵۵۱۴
در همایش هادیان نور مطرح شد؛

روحانیت بازنشستگی ندارد

در میزگردی که بین اساتید و پیشکسوتان حوزه علمیه در همایش هادیان نور به میزبانی مرکز خدمات حوزه علمیه لرستان برگزار شد، مطرح شد که روحانیت بازنشستگی ندارد و روحانیان باید در جبهه جنگ نرم و مقابله با فرقه های انحرافی و توطئه های دشمن در جامعه امروز نقش افرینی کنند.
حوزه علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، امروز همایش هادیان نور که با حضور روحانیان معمر و پیشکسوت به میزبانی مرکز خدمات حوزه علمیه لرستان در حسینیه ثارالله سپاه استان و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی خراسانی، عضو هیأت مدیره مرکز خدمات حوزه و دکتر حدادی منش، معاون سلامت و امور بیمه مرکز خدمات حوزه علمیه کشور و دیگر مسؤولان استانی برگزار شد.

میزگردی با حضور حجت الاسلام علی عدالت، مدیر جذب ظرفیت ها و خیرین مرکز خدمات حوزه علمیه، حجت الاسلام مهدی روشن، حجت الاسلام علی خسروی و حجت الاسلام محمد بیاتیانی از روحانیان پیشکسوت برگزار شد.

این میزگرد به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد که در ادامه ارائه می شود.

-حجت الاسلام عدالت: آیا در میان اهل علم بازنشستگی معنا دارد؟  -

حجت الاسلام خسروی: روحانیت بازنشستگی ندارد و هرچه سن روحانی بالاتر می رود ثمره بیشتر است و مردم انتظارات بیشتری از روحانی دارند، از زمان امام صادق(ع) تاکنون روحانیت بازنشستگی نداشته و ندارد.

-حجت الاسلام عدالت: اگر طلبه ای خود را بزنشسته کند از جهت دینی، اخلاقی و اسلام آیا مدیون امام زمان نیست؟

زمان شناس، زبان شناس و وقت شناس بودن روحانیت مسؤولیتی خطیر است

حجت الاسلام روشن: برای روحانیت بازنشستگی معنا ندارد وقتی طلبه به سن بالامی رسد با توجه به کسب علم و تجربه و گذشت زمان تجربه بیشتری کسب می کند و باید آموخته خود را در اختیار مردم بگذارد، مرور زمان برای طلبه درس است  و زمان شناس بودن، وقت شناس و زبان شناس بودن مهم ترین مسؤولیت بر دوش طلبه و روحانیت است.

مردم از روحانی پیشکسوت نسبت به طلبه جوانی که دارای استعداد و ذهن قوی تری است، بیشتر انتظار دارند و در مقابل تجربه و پختگی و دردشناسی روحانی پیشکسوت بیشتر است .

خیلی ها در سن جوانی به بلوغ علمی می رسند و زمانی به سن بالاتری می رسد جامعه او را بیشتر می پذیرد و انتظارات مردم از او بیشتر می شود.

-حجت الاسلام عدالت: روحانی اگر خود ر بازنشسته کند مدیون چه کسی است؟

حجت الاسلام بیاتیانی: عالم و روحانی بازنشستگی ندارد و اگر هر روحانی و امام جماعت به مسجد نرود بدان که مرده است، عالم دین تا آخرین لحظه عمر خود باید فعالیت داشته باشد و تبلیغ دین را انجام دهد، ارشاد و راهنمایی کند.

اگر عالِمی فاسد شود، عالَمی را فاسد می کند که باید از این مهم جلوگیری شود، اگر روحانی از دنیا رفت خانواده وی باید برنامه را در دست بگیرند و برای مردم الگو باشند روش زندگی ما باید اسلامی باشد و در مقابل اسلام خدمت شایسته انجام دهیم تا مدیون کسی نباشیم.

-حجت الاسلام عدالت: وقتی روحانی به سن بالا می رسد مردم چه انتظاراتی از او دارند.؟

حجت الاسلام خسروی: مردم انتظار دارند روحانیت همواره چراغ هدایت آنان باشند و روحانیت همچون انبیا بین مردم باشند و با صبر و حوصله و بردباری اسلام را بین جوانان عرضه نمایند، منزوی نباشند و پاسخگوی نیاز مردم باشند و توطئه های دشمنان را خنثی کنند.

همسر روحانی در تربیت فرزند صالح نقش آفرین است

-حجت الاسلام عدالت: نقش همسر روحانی در جامعه چطور باشد و چقد می تواند برای جامعه منفعت داشته باشد؟

حجت الاسلام روشن: کمال ادب و احترام و شخصیت در یک انسان مسن باید باشد و همسربرای همسر همانند لباس باید عیب همسر را بپوشاند، یک مرد در برابر همسر خود باید وظیفه شناس بشد و روحانی به عنوان یک همدرد و همفکر همسر خود باشد، همسر می تواند در موفقیت علمی خانواده ایفای نقش کند.

-حجت الاسلام عدالت: اگر روحانی بعد از 120 سال از دنیا رفت چراغ این علم را چه کسی می تواند روشن کند؟

حجت الاسلام روشن: فرزندان او می توانند مسیر پدر را ادامه دهند و راه پدر را زنده نگه دارند، همسر یک روحانی می تواند در وضعیت اقتصادی و نابسامانی های اجتماعی بهترین یار و یاور برای همسرش باشد و انسان را به کمال برساند و چراغ خانه را روشن نگه دارد و پس از مرگ همسرش مردم باید از این خانواده الگو بگیرند.

تربیت فرزندان آن مرحوم وظیفه سنگینی بر دوش همسر است و او می تواند در این عرصه ایفای نقش کند و فرزند برای پدر سبب زینت باشد و تربیت فرزندانی از سوی همسر صورت گیرد که مردم با نگاه به فرزند یا آن روحانی مرحوم بیفتند.

-حجت الاسلام عدالت: در جامعه امروز که تیرهای مسموم دشمن از هر جهتی وارد می شود روحانیان معمر چگونه می توانند با این توطئه ها مقابله کنند و راه مقابله با فرقه های انحرافی؟

حجت الاسلام روشن: دشمن از تمام راه ها هجوم آورده است و هدفش جداسازی مردم از انقلاب است، امروز مهم ترین شاخصه روحانیت و خانواده روحانیت است که باید جلوی توطئه های دشمن ایستادگی کند و مهم ترین عامل بصیرت بخشی است.

در استان لرستان فرقه انحرافی علی اللهی وجود دارد، فرقه های دیگری هست که در چهره های دیگر علیه روحانیت و دین اسلام فعالیت می کنند، وظیفه روحانیت روشنگری است، صدا و سیما باید ورود پیدا کند و اسلام را آنگونه که هست بین مردم تبیین نماید و آموزش و پرورش از دیگر نهادهای مؤثری است که برخورد با فرقه های انحرافی می تواند نقش آفرین باشد.

خلاصه بحث:

همسر روحانی صدای دین را به همسایه خود برساند

حجت الاسلام عدالت، مدیرکل جذب ظرفیت ها و مسؤول جذب خیرین حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: روحانیت در جامعه امروز نقش بسزایی در مقابله با توطئه های دشمن دارد، روحانیت باید دشمن شنای کند و در سایه بصیرت بخشی، برنامه ریزی و آگاه سازی جامعه در راستای خنثی سازی توطئه های دشمن در جببهجنگ نرم اقدام کند.

در اسلام و در حوزه روحانیت بازنشستگی معنا ندارد، عالم دین باید در مسجد حضور یابد و منبر، خطابه و تدریس را فراموش نکند، در جامعه امروز انتظارات مردم از روحانیت افزایش یافته است، مردم انتظار دارند روحانیت در کنار مردم باشد به موقع اطلاع رسانی کند و خانواده روحانیت برای مردم اگو باشند، خانواده و همسر روحانیت باید در تربیت فرزند نفوذ داشته باشد و هنر تربیت  فرزند صالح را به نمایش بگذارد و صدای دین را به گوش همسایه های خود برساند./9451/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات