۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۵۷۶۳۶۷

حاشیه نگاری رسا از آیین آغاز سال تحصیلی حوزه

سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه با سخنرانی حضرت آیت الله سبحانی آغاز شد و حدود ۱۵۰ هزار طلبه در مقاطع مختلف تحصیلی درس و بحث خود را آغاز کردند.
مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، صبح امروز آیین آغاز سال تحصیلی 98-97 حوزه علمیه قم برگزار شد که با برگزاری این آیین، حوزه های علمیه سراسر کشور به صورت رسمی فعالیت های علمی و آموزشی خود را آغاز کردند.

با این که قرار بود ساعت ده صبح آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه برگزار شود اما طلاب زیادی از حدود دو ساعت قبل از آن در حیاط مدرسه فیضیه و مدرس ها حضور داشتند و گعده های طلبگی و جلسات مباحثه فراوانی به چشم می خورد و بعد از مدتی تعطیلی بار دیگر مدرسه فیضیه با شور و نشاط طلاب همراه شد.

 

 

البته در میان طلاب برخی نسبت به زمان برگزاری این آیین انتقادهایی داشتند به عنوان مثال بیان می کردند دوازدهم شهریور پرداخت شهریه آغاز خواهد شد و که در این صورت طلاب خود را برای تبلیغ محرم آماده می کنند و عملا کلاس درسی برگزار نخواهد شد.

طلبه های فراوان دیگری هم نسبت به زمان آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه انتقاد داشتند اما بر خلاف گروه قبل بیان می کردند که سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه باید زودتر از این ها آغاز می شد و برای طلبه تعطیلی معنای ندارد بلکه طلبه باید در همه زمان ها خودش را برای مقابله با جنگ نرم دشمن مسلح کند.

مشکلات اقتصادی امروزی هم از موضوعات گعده های طلبگی بود و طلبه ها از مشکلات و سختی های زندگی برای هم تعریف می کردند و به تحلیل مسائل می پرداختند؛ یکی می گفت این مشکلات به خاطر بی تدبیری مسؤولان و مدیران است؛ دیگری می گفت اگر مسؤولان نظارتی، به خوبی وظیفه خود را انجام می دادند وضعیت کشور چنین نمی شد؛ دیگری هم می گفت برای برطرف  کردن مشکلات کاری از دست ما ساخته نیست اما باید کاری کرد که مردم متوجه شوند ما هم مثل آنها زندگی می کنیم و همدرد مردم هستیم.

با نزدیک شدن عقربه ها به ساعت ده  طلبه ها کم کم به سمت محل برگزاری همایش آغاز سال تحصیلی یعنی سالن اجتماعات مدرسه دارالشفاء حرکت می کردند؛ هنگام حرکت به سمت محل برگزاری همایش گمان می کردی سالن همایش بسیار خلوت است اما پس از باز کردن درب سالن با جمعیت انبوه طلاب مواجه می شدی که حتی برخی به دلیل کمبود صندلی سرپا ایستاده بودند یا در گوشه کناری روی زمین نشسته بودند.

 

 

از آنجا که زمان، درکشور ما از اهمیت خاصی برخوردار است همایش آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه رأس ساعت اعلام شده البته با 15 دقیقه تأخیر برگزار شد آن هم پس از سروکله زدن مجری برنامه با میکروفون، گرچه بسیاری از علما و مسؤولان حوزوی پیش از ساعت ده در سالن همایش حضور داشتند.

از حاضران در این همایش می‌ توان به آیات محمد جواد فاضل لنکرانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم، غلامرضا فیاضی دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی، سید هاشم بطحایی عضو مجلس خبرگان و سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه اشاره کرد.

هچنین حجج اسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، فرخ فال رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، محمد رستم نژاد معاون آموزش، سید حسین میرمعزی معاون پژوهش و نبویان معاونت تبلیغ حوزه های علمیه و مهدی اردهالی سلیمانی عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین از حاضرین در همایش آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه بودند و آیت الله اعرافی نیز با کمی تأخیر در سالن همایش حاضر شد.

پس از قرائت قرآن کریم حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در جایگاه قرار گرفت و سخن خود را با این که در حوزه علمیه گام های تحول با جدیت در حال پیمودن است شروع کرد و گفت: تلاش می‌ کنیم که حوزه ای فعال، پویا، علمی و پاسخگو به نیازهای زمان داشته باشیم و در این زمینه گزارشاتی از فعالیت های معاونت آموزش ارائه کرد.

 

 

پس از سخنان معاون آموزش حوزه های علمیه مجری از آیت الله اعرافی در خواست کرد تا در جایگاه حاضر شود که او نیز در سخان خود به بحث تحول در حوزه علمیه اشاره و اظهار کرد: حوزه دارای هویتی روشن و خدماتی بزرگ در طول تاریخ است، حوزه از آداب و مقومات و سبک های بزرگی برخوردار بوده و علی رغم این که به تحول معتقدیم، خود را صیانت کننده از اصالت های آن می‌ دانیم.

آیت الله اعرافی در ادامه بدون اشاره به اتفاقات اخیر در مدرسه فیضیه به آنها پاسخ داد و گفت: نقد باید منصفانه باشد چراکه حوزه قم تولید کننده انقلاب اسلامی جهانی بود و این حوزه هرگز مسیر سکولاریسم و دوری از اندیشه های بلند سیاسی اسلام را طی نمی کند و همین امروز هم پشتوانه مردم، جامعه، اسلام و انقلاب اسلامی است.

همچنین تحول در پایان نامه ها و امتحانات شفاهی، تصویب 20 سند کلان راهبردی در شورای عالی، تدوین متون درسی و فقه معاصر و تلاش برای تقویت حوزه انقلابی از جمله موضوعات ارائه شده از سوی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه بود.

آیت الله اعرافی مشغول سخنرانی بود که حضرت آیت الله سبحانی وارد سالن شد و همه طلاب و روحانیان به احترام ایشان بلند شدند و مدیر حوزه های علمیه نیز با حضور وی سخنان خود را کوتاه کرد.

 

 

پس از سخنان آیت الله اعرافی و پخش کلیپی در زمینه فعالیت های مرکز مدیریت حوزه های علمیه با درخواست مجری حضرت آیت الله سبحانی در جایگاه حاضر شد که پس از بیان چند نکته اخلاقی به مدیر حوزه های علمیه پیشنهاداتی ارائه کرد که استعدادسنجی طلاب در تمامی عرصه ها و هدایت آنها به سمت علم مورد استعداد، مورد عنایت قرار گرفتن معمم شدن طلاب برای مدیریت حوزه علمیه، بهره گرفتن طلاب و روحانیان از القاب حوزوی و اختصاص واحد درسی در حوزه علمیه برای شناخت وهابیت از مهمترین پیشنهادات این مرجع تقلید است.

با برگزاری همایش آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه بیش از 150 هزار طلبه در سراسر کشور در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول تحصیل می شوند./1324/پ۲۰۰/ج

 

ارسال نظرات