۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۵۷۷۳۳۶

«بصره» احزاب شیعه را به هم نزدیک‌تر کرد؛ افزایش احتمال ائتلاف سائرون با الفتح

منابع مطلع در عراق از نزدیک شدن ائتلاف وابسته به «مقتدا صدر» به ائتلاف «الفتح» (نزدیک به الحشد الشعبی) خبر دادند و علت آن را اتفاقات بصره دانسته‌اند.
جنبشهای فتح و سائرون در عراق

به گزارش خبرگزاری رسا، منابع عراقی می‌گویند، ناآرامی در استان بصره سبب شده است که رهبر ائتلاف «سائرون» (مقتدا صدر)  به رهبر ائتلاف «الفتح» (هادی العامری) نزدیک‌تر شود و تشکیل «فراکسیون اکثریت»‌ پارلمان جدید، قوت بگیرد. 

روزنامه سعودی الحیاة امروز دوشنبه از خالی شدن پشت «حیدر العبادی» نخست‌وزیر فعلی و رهبر ائتلاف «النصر» خبر داد و با اعلام خبر نزدیکی سائرون و فتح نوشت که این دو ائتلاف در پی اتفاقات بصره، خواستار استعفای «حیدر العبادی» شده‌اند و العبادی نیز این مواضع را -که در جلسه فوق‌العاده پارلمان در خصوص ناآرامی‌های بصره اتخاذ شد- سوءاستفاده سیاسی علیه خود خواند. 

الحیاة به نقل از منابع مطلع نوشت: حوادث بصره، نوعی نزدیکی میان سائرون و الفتح پدید آورده... فشارهای مرجعیت [آیت‌الله سیستانی] نیز که خواستار تشکیل دولت بر اساس شایستگی‌ها شد نه بر اساس سهم‌خواهی‌ها، دیگر علت این نزدیکی است.

این روزنامه سعودی از برگزاری نشستی قریب‌الوقوع میان پنج ائتلاف شیعه شامل «سائرون»، «الفتح»، «النصره»، «دولة القانون» و «الحکمه» خبر داد و هدف آن را طرح اسامی جدید برای نخست‌وزیری برشمرد و افزود که احزاب عراقی در حال رسیدن به معادله‌ای هستند که قبلا منابع نزدیک به ایران آن را پیشنهاد داده بودند. 

طبق این گزارش، معادله پیشنهاد داده شده که به «۲+۵» موسوم است، این است که احزاب پنج‌گانه شیعه و دو جریان سنی و کُردی عراق را در بر می‌گیرد و کسی را از معادله سیاسی حذف نمی‌کند. از جانب هر گروه یک نامزد (و مجموعا سه نامزد) برای نخست‌وزیری معرفی می‌شود و درباره آن رأی گرفته می‌شود. 

الحیاة نوشت: طبق گفته این منابع، به نظر می‌رسد بناچار [احزاب عراقی] به سوی این معادله (پیشنهادی) بازگشته‌اند. صدر نشست‌هایی را در دفتر خود در نجف با نمایندگان ائتلاف‌های الفتح و ائتلاف خودش برگزار کرده تا تحولات بصره و بحران تشکیل دولت جدید مهار شود.

این منابع گفته‌اند که صدر با برداشتن حمایت خود از حیدر العبادی [و خالی کردن پشت او] در مقابل از الفتح خواسته است که نامزدی از ائتلاف خود بخصوص نوری المالکی را برای نخست‌وزیری پیشنهاد نکند. 

هنوز ائتلاف الفتح یا منابع نزدیک به این ائتلاف، این ادعای روزنامه سعودی را تأیید نکرده‌اند. اما منابع روزنامه الحیاة تأکید کرده‌اند که «حوادث بصره عامل تعیین‌کننده‌ای در حرکت الفتح به سوی صدر بوده است». 

طبق این گزارش، پیشتر «قیس الخزعلی» دبیر کل گروه «جنبش عصائب اهل الحق» گفته بود که «ائتلاف کردن الفتح و سائرون، به معنای ثبات عراق و موفقیت دولت [جدید] است». او در توییتر خود نوشته است که «بیانیه‌ اخیر صدر در وضعیت کنونی بجا بود و با ابتکار الفتح برای سرسپردن به شروط مرجعیت در انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل دولت همخوان است».

همزمان با خبر الحیاة مبنی بر اینکه ائتلاف صدر، پشت حیدر العبادی را خالی کرده است، وبگاه خبری «شفق نیوز» عراق به نقل از «صباح الساعدی» یک عضو ائتلاف صدر (سائرون) مدعی شد که مرجعیت نام پنج نفر از جمله حیدر العبادی را برای نخست‌وزیری رد کرده است. 

در حالی که در این شایعه، نام نوری المالکی، فالح الفیاض، طارق نجم و هادی العامری هم مطرح شده است،‌ شبکه خبری المیادین به نقل از «منابع کاملا مطلع» نوشت که آنچه الساعدی گفته «مطلقا درست نیست». این منابع افزودند «مرجعیت اصلا درباره اسامی نظری نداده بخصوص درباره هادی العامری، فالح الفیاض و طارق نجم. 

همزمان که رسانه‌های عراقی از نزدیک شدن بیش از پیش احزاب شیعه به یکدیگر خبر می‌دهند، برخی رسانه‌ها مثل روزنامه تایمز انگلیس تلاش کرده‌اند عدم تشکیل دولت و اتفاقات بصره را مایه اختلاف داخلی شیعیان توصیف کنند. این روزنامه انگلیسی نوشته است که در حالی که هنوز دولت جدید تشکیل نشده، مخالفان العبادی برای منزوی شدن او تلاش می‌کنند./۸۴۷/ب۱۰۳/ع

منبع: فارس

ارسال نظرات