۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۵۸۰۴۹۱
از سوی مدیر حوزه علمیه چهارو محال بختیاری مطرح شد؛

مزیت های نظام آموزشی حوزه علمیه

حجت الاسلام احمدی به مزیت های نظام آموزشی حوزه اشاره کرد و ارتباط استاد با طلبه، پیوستگی دروس و پایه تحصیلی و مباحثه را از بارزترین مزیت های نظام آموزشی حوزه دانست.
حجت الاسلام سیدمحمد احمدی مدیر حوزه علیمه چهار و محال بختیاری

حجت الاسلام سیدمحمد احمدی در گفت وگوبا خبرنگار خبرگزاری رسا،  با اشاره به مزیت های نظام آموزشی حوزه علمیه نسبت به سایر نظام های آموزشی گفت: نظام آموزشی حوزه، نظامی عالم پرور است یعنی علاوه بر این که طلاب، علوم را می آموزند پس از مدتی در آن درس نیز صاحب نظر می شوند.

مدیر حوزه علمیه چهارومحال بختیاری ادامه داد: استاد محور بودن و ارتباط نزدیک طلبه با استاد و ضرورت مطالعه و مباحثه از مزیت های نظام آموزشی حوزه علمیه به شمار می روند ضمن این که متون حوزوی  نیز عمق زیادی دارند و فهم مطالب آن انسان را به درجه های بالای علمی می رساند.

وی با تأکید بر کاربردی شدن دروس حوزوی گفت: امروزه در حوزه علمیه نیاز جدی به دروس کاربردی با حفظ روش و متون قدیم بیشتر احساس می شود همانند نیاز به علوم روز و زبان های خارجی و آشنا با فنون تبلیغی که البته در سال های اخیر این بحث نیر در دستور کار حوزه علمیه قرار گرفته است و برخی مهارتها وارد متون درسی شده است.

 حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: نظام آموزشی حوزه علمیه در اختیارطلبه است و گنجایش فراوانی دارد و می توان درسی را در یک سال یا شش پایه را در چهار سال خواند و اگر طلبه ای مشکلی داشته باشد می تواند تحصیلش را طولانی کند به طور کلی نظام آموزشی حوزه با توجه به استعداد افراد قابل تغییر است.

استاد حوزه علمیه به فواید مباحثه در حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: مباحثه از روش هایی است که طلبه با آن قدرت تبلیغ، تدریس و مناظره را به دست می آورد و برای زنده کردن سنت مباحثه در حوزه علمیه باید طلاب را به فواید مباحثه آشنا سازیم و اساتید نیز باید طلاب را ملزم به مباحثه کنند یعنی یکی از فعالیت های استاد باید نظارت بر مباحثه باشد.

وی ادامه داد: ما باید در تحت هر شرایطی مباحثه را به عنوان یک ابزار مهم در کنار یادگیری علوم حوزوی حفظ کنیم و آن را برای طلاب جا اندازیم و البته نیاز است شیوه مباحثه صحیح نیز به طلاب آموزش داده شود زیرا برخی طلاب به دلیل اینکه نتوانسته اند مباحثه صحیح داشته باشند گمان می کنند مباحثه فایده ای ندارد.

مدیر حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری به وضعیت پژوهشی طلاب در حوزه های شهرستان اشاره کرد و گفت: در حوزه های علمیه شهرستان در گذشته نیز مسائل پژوهش بود اما به صورت فردی و سازمان نیافته که برخی از آنها نیز با اهمیت بودند اما چندین سال است که پژوهش نیز به آموزش ملحق شده و به صورت سازمان یافته و برنامه ریزی شده انجام می شود و دروس آموزشی، پژوهش محور شده اند.

وی افزود: پژوهش در حوزه علمیه برادران رشد بالایی داشته است زیرا این قابلیت وجود داشته اما نیازمند برنامه ریزی بوده است به عنوان مثال حضور طلاب چهارمحال و بختیاری در جشنواره علامه حلی سال 96 نسبت به سال 95، 100درصد و سال 97 نسبت به سال 96 سی درصد رشد کمی و کیفی داشته است./1324//۳۰۲/خ

ارسال نظرات