۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۵۸۱۹۸۳
معاون پژوهشی بنیاد سیاست پژوهی تمدن اسلامی:

با تولید ادبیات مبتکرانه، کارآمدی‌های نظام اسلامی تبیین شود

معاف گفت: در دفاع از انقلاب اسلامی بایستی از حرف‌های کلیشه‌ای و تکراری پرهیز کرده و این امر مهم نباید محدود به دهه فجر شود، بلکه به صورت مداوم با جریان سازی و با تولید ادبیات فاخر و استفاده از سخنان جدید و جوان پسند، کارآمدی‌های نظام اسلامی برای جامعه تبیین شود.
کارآمدی نظام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیرضا معاف استاد دانشگاه و معاون پژوهشی بنیاد سیاست پژوهی تمدن اسلامی در همایش جهاد اقتصادی و نهضت تربیتی اجتماعی که امروز در ساختمان 313 مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به کارآمدی‌های نظام اسلامی اظهار داشت: سه سؤال اساسی و کلیدی در بحث کارآمدی وجود دارد که باید به صورت همزمان و به صورت اثباتی پاسخ داده شوند.

معاون پژوهشی بنیاد سیاست پژوهی تمدن اسلامی مطرح کرد: نخستین سؤال، پرسش از کارآمدی نظام جمهوری اسلامی است که آیا این سیستم و سازه کارآمد، کامیاب و پاسخگو است و توانایی ادامه دارد، یا خیر، سؤال دوم، پرسش از امکان اداره بهتر حکومت و دولت و ارتقای کارآمدی آن است، آخرین پرسش نیز سؤال از تطابق تصور مردم از کارآمدی نظام اسلامی با واقعیت می‌باشد.

وی با بیان این‌که این پرسش‌‌ها، سه ضلع یک مثلث هستند، که بایستی به این سؤالات صورت همزمان پاسخ داده شوند تا بتوان از رأس آن به راه‌حل مشکلات دست پیدا کرد، گفت: پاسخ دو سؤال نخست مثبت و پاسخ پرسش آخر منفی است، چراکه تصور مردم با اصل واقعیت خیلی فاصله دارد.

این فعال عرصه فرهنگی با اشاره به معنای کارآمدی در ادبیات علوم سیاسی و متون دینی اسلامی به بیان تعریف و شاخصه‌های کارآمدی پرداخت و مطرح کرد: طبق فرمایش حضرت امیرالمؤمنین(ع) خطاب به مالک اشتر، سامان‌دهی سیستم نظامی، اقتصادی و فرهنگی و مملکت‌سازی در حکومت باید انجام شود تا حکومت کارآمد و موفق باشد.

معاف ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی در سه مورد اول، کاملا موفق عمل کرده است، به طوری که در جهاد با دشمن و ساماندهی سیستم نظامی به اقرار دوست و دشمن، در مملکت‌سازی و در عرصه فرهنگی نیز براساس منطق مقایسه با سال 57 و ماقبل آن این موفقیت کاملا مشهود است، اما در تحقق شاخصه اقتصادی و ساماندهی اقتصادی کشور دچار مشکلات گسترده هستیم، چراکه به فرمایشات امام جامعه و نسخه اقتصاد مقاومتی عمل نشده است.

وی همچنین به مسأله تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی و رابطه آن با بحث کارآمدی نظام اشاره و بیان کرد: تحقق اهداف با توجه به موانع و مقتضیات تعریف می‌شود، امروز ایران مستقل‌ترین کشور جهان است و آزادی بیان و مردم سالاری در کشور تا حدی گسترده است که برخی آن را زیاده از حد می‌دانند.

معاون پژوهشی بنیاد سیاست پژوهی تمدن اسلامی با بیان این‌که گرایش به معنویات و مراسم مذهبی در نظام اسلامی به شکل لوگاریتمی افزایش داشته است، گفت: هرساله دو میلیون نفر از ایران در ایام اربعین، به سوی کربلا حرکت می‌کنند، در ایام اعتکاف و شبهای قدر نیز جمعیت گسترده و عظیمی برای مراسم معنوی و مذهبی حضور پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: یقینا تعظیم شعائر الهی و مذهبی در عصری که برهنگی بر دنیا حاکم است، شاخص دیندار شدن جامعه محسوب می‌شود و به معنای ساماندهی نظام فرهنگی است.

معاف با اشاره به پیشرفت‌های و کارآمدی‌های علمی نظام اسلامی بیان کرد: کشور ایران در صنعت‌های همچون هسته‌ای، بیوتکنولوژی، نانو، پزشکی، سلول‌های بنیادین در جایگاه هشت کشور اول دنیا قرار دارد.

وی اضافه کرد: در سال‌‌های ابتدای انقلاب، 55 درصد مردم کشور حتی سواد خواندن و نوشتن نداشتند، به گونه‌ای که 60 درصد زنان حتی قادر به نوشتن نام خود نبودند، در سال 57 پزشکان بندگلادشی و فیلیپینی برای معالجه مردم ما به ایران می‌آمدند، در حالی که امروز، سالانه 300 هزار نفر از مردم جهان برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند.

معاون پژوهشی بنیاد سیاست پژوهی تمدن اسلامی با تأکید بر اصلاح برخی از شاخصه‌های حکمرانی، گفت: ما در نرخ رشد پیشرفت‌ خوبی داشته‌ایم، اما می‌توان شیب و سرعت آن را افزایش داد و کندی و انفعالات در بعضی حوزه‌ها نیز دلایل خاصی دارد که قابل رفع است.

وی با بیان این‌که مشکل امروز کشور چالش ذهنی است، ابراز کرد: سیستم نظام اسلامی، سرپا و پویا بوده و با سرعت در حال پیش‌روی است و نوید آینده‌ای روشن به همه مردم و جوانان داده می‌شود.

این تحلیلگر مسائل فرهنگی درباره میزان تطبیق تصور مردم با واقعیات جامعه و نظام بیان کرد: خیلی اوقات تصویر ذهنی ما از واقعیت، با خود واقعیت متفاوت است، گاهی تصویر واقعیت از خود واقعیت مهمتر است به ویژه در عرصه جنگ تبلیغاتی، روانی و رسانه‌ای که اذهان جامعه هدف گرفته می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که احساس آینده نداشتن، خطرناکترین امر برای یک کشور است، گفت: فساد سیستمی و از هم پاشیدگی کشور ادبیاتی است که مرتب در بین برخی از اقشار تکرار می‌شود که یکی از دلایل آن عدم تولید ادبیات جدید، مبتکرانه و منطق دفاع از انقلاب اسلامی تا به امروز بوده است.

وی با بیان این‌که در شرایط کنونی جامعه، سه جنگ روشن و نمایان اقتصادی، روانی و تبلیغاتی ـ رسانه‌ای علیه ملت و نظام ایران در جریان است، افزود: گاهی دشمن آنقدر فضا را منفی و سیاه نشان داده و به جامعه القا می‌کنند که خود حزب‌اللهی هم در این جنگ تبلیغاتی منفعل می‌شوند.

معاف تأکید کرد: در دفاع از انقلاب اسلامی بایستی از حرف‌های کلیشه‌ای و تکراری پرهیز کرده و این امر مهم را محدود به دهه فجر نکرد، بلکه به صورت مداوم با جریان سازی و با تولید ادبیات فاخر و استفاده از سخنان جدید و جوان پسند، کارآمدی‌های نظام اسلامی برای جامعه تبیین شود./876/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات