۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶
کد خبر: ۵۸۲۲۰۹
امام جمعه موقت تهران مطرح کرد؛

تمرکز ذهن با اذکار و اسمای الهی

آیت الله صدیقی گفت: بزرگان و علما برای تمرکز ذهن خود ذکر خاص داشتند؛ همه اسمای الهی از اوجِ جاذبه و جمال برخوردار است و اذکار مانند طعام بوده و مزاج‌ها در انتخاب طعام یکسان نیستند.
آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در کلاس درس اخلاق که امروز در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: انسان باید خیلی بزرگ باشد که دنیا، خورد و خوراک، پوشاک، همسر، مَنسَب و مقام او را غافل نکند و آرامش و آسایش او را به یغما نبرد.

وی افزود: دنیا، عالم کثرت و پراکندگی است؛ کسی که وارد عالم کثرت شد و دلبسته آن شد دیگر هیچوقت تمرکز و راحتی ندارد؛ انسانی راحت است که وجود متمرکز و موحد داشته باشد.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: خدای متعال درون هر کسی یک دل قرار داده است که اگر صاحب واحدی داشته باشد هیچ درگیری و مشکلی نخواهد بود اما اگر در آن شریک داشت، در دل او نزاع و درگیری رخ می‌دهد که چه کسی در این دل بالانشین مجلس باشد.

وی در ادامه بیان داشت: اگر خانه دل به مالک اصلی خود که حضرت حق سبحانه و تعالی است سپرده شود، کارهای روزمره دیگر نمی‌تواند انسان را از یاد خدا و ذکر حق جل جلاله غافل کند؛ خداوند نمونه‌های بزرگان تقوا و معرفت را در قرآن کریم معرفی کرده است تا بفهمیم ما نیز می‌توانیم به این مراتب دست پیدا کنیم.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: امام معصوم و همه موجودات عالم، دوام تسبیح دارند و حتی تسبیح خود را مدیون و نوعی بدهکاری به حضرن حق می‌دانند؛ انسان حتی درباره اعمال خیر و صالحی که انجام می‌دهد مدیون حضرت حق است زیرا آدمی هیچ چیزی از جانب خود ندارد.

وی افزود: بزرگان و علما برای متمرکز کردن ذهن خود ذکر خاص داشتند؛ همه اسمای الهی از اوجِ جاذبه و جمال برخوردار است؛ اذکار مانند طعام بوده و مزاج‌ها در انتخاب طعام یکسان نیستند؛ تا زمانی که بیمار خود را در اختیار طبیب قرار ندهد طبیب نمی‌تواند نسخه مناسب را برای او بپیچد.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ابراز داشت: عارف بزرگ مرحوم آیت الله بهجت درباره رسیدن به ذکر مخصوص سفارش می‌کردند که دعاهای مختلف را بخوانید تا به ذکری که مخصوص خودتان است برسید؛ دعاها و مناجات‌های حضرات معصومین(ع) سرشار از لطایف و زیبایی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر انسان گرسنه دعا و اسمای الهی باشد خداوند مواعید خود را برای او حاضر کرده است؛ دعا را باید با توجه و از روی نیاز قلبی خواند تا به مقام قرب الی الله رسید./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات