۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۵۸۲۸۸۱
حجت الاسلام ذوالنور:

تصویب FATF هرگز تأثیری در رفع تحریم های بانکی ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: FATF هرگز بر رفع تحریم های بانکی اثری ندارد و مسائلی که از سوی برخی افراد در این زمینه مطرح می شود توجیهات غیرقابل قبول است.
حجت الاسلام ذوالنور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور در همایش «نه به بن بست FATF» که در مسجد حضرت زینب(س) پردیسان برگزار شد، با بیان این که FATF یک سازمان بین المللی به معنی اتصال و زیرمجموعه بودن سازمان ملل نیست، اظهار کرد: برخی که می گویند با ساختارهای بین المللی مقابله نکنیم در حال اغوا گری هستند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تعدادی کشور با گرد هم آمدن گروه مالی ایجاد کرده اند که کارش رتبه دادن به کشورها است و 49دستورالعمل دارد که متناسب با آنها به کشورها  از یک تا هفت رتبه می دهند که رتبه هفتم لیست سیاه است.

وی ادامه داد: پذیرفتن FATF اجباری نیست و فقط اگر پذیرفته شود می گویند پس از بررسی به شما نمره خواهیم داد بنابراین می گویند اگر نپذیریم جریمه می شویم یا تحریم می کنند اشتباه است؛ نکته قابل توجه این است که با پذیرفتن این کنوانسیون عضو نمی شویم که بتوانیم اعمال نفوذ داشته باشیم بلکه فقط چند کشور عضو طرح می دهند و ما باید اجرا کنیم، از این رو این که برخی می گویند عضو شده ایم اشتباه است بلکه متعهد شده ایم دستورات را اجرا کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تعریف تروریسم گفت: تروریسم را آنها تعریف کرده و مصداق تروریسم را نیزآنها تعیین می کنند گرچه ما می گوییم داعش و منافقین اما آنها می گویند حزب الله و سپاه.

وی به حق شرط اشاره کرد و گفت:در مرحله نخست بیان می شد بیانیه تفسیری خواهیم داد که این بیانیه سر سوزنی ارزش قانونی و اجرایی ندارد، همانگونه که داعش مردم را در خوزستان به خاک و خون کشید اگر شخصی بیانیه داد آیا داعش محکوم می شود؟؛ امروزه حق شرط و تحفظ مطرح می شود اما به سه شرط حقوق ما محقق می شود که هیچ کدام وجود ندارد.

حجت الاسلام ذوالنور ادامه داد: نخست این که شرط نباید مخالف روح FATF و کنوانسیون 1967 وین باشد و دیگر این که کشورهای تعامل کننده در FATF به شرط ما اعتراض نکنند در حالی که پیش از بیان شرط های ایران دوازده کشور بر شرط های احتمالی اعتراض گذاشته اند و عربستان نیز با تطمیع کشورهایی که به او چسبیده اند می تواند چهل کشور را با خود همراه کند بنابراین شرط ها اجرایی نمی شوند.

وی اضافه کرد: برخی می گویند در صورتی که با مشکل مواجه شدیم از کنوانسیون خارج می شویم در حالی که وارد شدن دست ایران است اما بیرون آمدن این گونه نیست و نمی توان هر زمانی که خواستیم خارج شویم؛ اگر بخواهیم خارج شویم حساسیت ایجاد می کند و می گویند حتما دست هایی در کار است که می خواهند خارج شوند.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: به فرض قصد خروج از FATF باید درخواست خود را به رییس سازمان ملل با همراه دلایل اعلام کنیم که آنها نیز می توانند تا چندین ماه اعلام وصول نکنند و زمان را هدر دهند و پس از اعلام وصول نیز یک سال بعد می تونیم خارج شویم که در این یک سال باید تمام تعهدات را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: ما تلاش می کنیم که تحریم ها را دور بزنیم اما اتکای کنوانسیون پولشویی و کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم به سه حرف K،YوC که مخفف سه کلمه به معنای مشتری خود را بشناس است یعنی شما باید شبکه مبادلات و معاملات خود را معرفی کنید باید بگویید جنس شما کجا می رود، مشتری کیست، پول کجا می رود و هر اطلاعاتی خواستند را باید تقدیم کرد به عبارت دیگر شما تلاش می کنید تحریم را دور بزنید اما از طرف دیگری FATF آنها را به آمریکا می دهد تا نابود سازد آیا این برای تخریب راه های نجات مردم است یا نجات آنها؟

عضو کمیسیون امنت ملی مجلس افزود: برخی نیز می گویند بیش از 180کشور FATF را پذیرفته اند مگر ما تافته جدا بافته هستیم در حالی که اگر حداقل تحلیل درست از مسائل داشته باشیم این سخنان را بیان نمی کنیم.

وی ادامه داد: امروزه دنیا دارای چند لایه است به این صورت که آمریکا ستون فقرات سازوکار نظام سلطه و جهانی و بدنه آن نیز رژیم صهیونیستی، انگلیس و فرانسه به شمار می روند؛ لایه سوم نیز هضم شدگان در نظام سلطه هستند؛ نوکران و عوامل نظام سلطه همانند عربستان لایه چهارم هستند که ترامپ تاکنون چندین مرتبه به آنها گفته است اگر ما نباشیم شما زنده نخواهید بود بنابرین هزینه آن را باید پرداخت کنید.

حجت الاسلام ذوالنور اضافه کرد: لایه دیگر کشورانی همانند ترکیه هستند که نه عامل به شمار می روند و نه بدنه بلکه کشوری است که می خواهد در نظام سلطه عضو شود اما راهش نمی دهند و کلی تلاش کرده است وارد اتحادیه اروپا شود بنابراین اگرنفعش این باشد که داعش را کمک کند همکاری می کند به همین دلیل نفت داعش را به فروش می رساند و نیروهای داعش را نیز آموزش می دهد و زمانی نیز عضو ائتلاف ضد تروریسم داعش می شود.

وی ادامه داد: لایه پنجم نیز کشورهای مقابل نظام سلطه مانند چین و روسیه هستند که این ها را می توان به هوو تشبیه کرد که امکان دارد باهم در یک خانه زندگی کنند و ممکن است در یک شهر نیز نگجند که چنین موردی بستگی به شرایط دارد هرکجا سود داشته باشند باهم هستد؛ ما امروزه با روسیه رابطه خوبی داریم اما آیا می توان تضمین داد اگر منافع روسیه در سمت دیگر چرب تر شد به آن سمت نرود؛ روسیه امروزه داعیه ابرقدرتی دارد و چین تلاش می کند که به قدرت اقتصادی تبدیل شود گرچه با امریکا مشکل دارد اما درگیری بر سر منافع است نه ایدئولوژیک و در روی زمین تنها یک کشور پیدا می کنید که از نظر مبانی با نظام سلطه درگیر است و مبانی آن سازش را نمی پذیرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی از نظر مبنایی، اعتقادی، ساختاری و زیر ساختی تباین و تعارض با نظام سلطه دارد و آنها نیز با مبانی ایران نمی توانند بسازند بنابراین اگر FATF نباشد چیز دیگری خواهدبود، چنانچه امروزه برخی کشورها منبع پولشویی هستند اما کاری به آنها ندارند، اگرامروز ماجرای خاشقجی در ایرن رخ داده بود ده ها قطعنامه شورای امنیت صادر شده بود؛ اگرما یکی از مبانی را کنار گذاریم مبانی دیگری را مطرح می کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رییس جمهور در زمینه برجام گفت: آقای رییس جمهور پس از برجام بیان کرد تمام تحریم های ایران یک دفعه برطرف خواهند شد که باید گفت یا برجام را نفهمیدید یا فهمیدید و دروغ گفتید که از این دوحالت خارج نیست هرکدام که باشد صلاحیت ریاست جمهوری را ندارید یعنی شرعیت این جایگاه را ندارید؛ در تبلیغات انتخاباتی این دوره نیز بیان کردند من به مردم قول می دهم و قادر هستم حتی تحریم های اولیه از جمله تحریم دلار را بردارم که نمی خواهیم بردارید، بدترش نکنید.

وی درباره تأثیر FATF در رفع تحریم های بانکی اظهار کرد: FATF هرگز بر رفع تحریم های بانکی اثری ندارد چنانچه در مجلس بحث شده است، دو دلیل برای تحریم بانک ها بیان می کنند نخست این که مشکل نرم افزاری داریم زیرا به واسطه چند سال تحریم با رشد سیستم نرم افزاری بانک های دنیا رشد نکرده ایم و دیگری مربوط به FATF است.

حجت الاسلام ذوالنور افزود: چنانچه از رییس جمهور در مجلس پرسیدم آیا تمام تحریم های بانکی مانده است و تمام بانک ها با ما قطع رابطه کرده اند یا برخی ارتباط دارند که اگر بگویند همه باید استعفا دهند بنابراین می گویند چه مقدار ال سی باز شده است؛ سوال دوم این است با بانک های بزرگ دنیا ارتباط داریم یا بانک های کوچک که می گویند بانک های بزرگ.

وی اضافه کرد: سوال سوم این است که سیستم بانکداری اروپا و آمریکا یک پارچه است یا جزیره ای که قطعا یک پارچه است؛ سوال چهارم این است که بانک های بزرگ دنیا از قدرت نرم افزاری برخوردار هستند یا بانک های کوچک؟ که بدیهی است بانک های بزرگ، بنابراین چگونه با بانک های کوچک ارتباط داریم اما در ارتباط با بانک های بزرگ دنیا که از قدرت نرم افزاری بهتری برخوردار هستند مشکل داریم؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که هر قرارداد و معاهده ای باید در مجلس تصویب شود، اظهار کرد: آقای رییس جمهور به چه حقی به آقای طیب نیا دستور داده اید، چراغ خاموش به ریس FATF نامه بنویسد مبنی بر این که ما تمام تعهدات را می پذیریم و اجرامی کنیم.

وی افزود: دو سال است که نام ایران از فهرست سیاه و رتبه هفتم به درجه پنج و خاکستری منتقل شده است حال در این دو سال کدام بانک با شما ارتباط برقرار کرده است؟ مشکل FATF  که در این زمان نبوده است، پس به چه دلیل می گویید مشکل FATF بوده است، تنها استدلال این است که بهانه ندهیم که آیا می توان با توجیه غیر قابل قبولی طناب به گردن مردم انداخت و تمام فعالیت بانکی را در اختیار آنها قرار داد؟

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخن وزیر امور خارجه مبنی بر این که اگر برجام خوب نبود آمریکا از آن خارج نمی شد، بیان کرد: برای آمریکا تا جایی که می خواست هرچه داریم را بگیرد، برجام خوب بود اما جایی که باید آنها به تکلیف خود عمل کنند یا سود دهند از برجام خارج شدند.

ماجرای تصویب FATF در مجلس

وی در ادامه به ماجرای تصویب FATF در مجلس اشاره کرد و گفت: کنوانسیون که بار اول به مجلس آمد ما اساس را بر وقت کشی گذاشتیم زیرا اکثریت با ما نبودند که بتوانیم آن را رد کنیم از سوی دیگر لایحه ای به کمیسیون بیاید چه رد شود و چه تأیید باز هم به صحن علنی می رود و تأیید کمیسیون فقط یک امتیاز محسوب می شود که ممکن است رأی برخی نمایندگان را تحت تأثیر قرار دهد.

حجت الاسلام ذوالنور ادامه داد: وقت کشی برای ما مهم بود زیرا FATF پشت قباله برجام است و ما باید می دیدیم که اروپا می ماند یا خارج می شود، اگر اروپا می رود برای چه تصویب شود بنابراین در مرتبه اول به قدری وقت کشی کردیم که نهایتا تحمل هیأت رییسه مجلس تمام شد و از نظر قانونی اگر برنامه ای بیش از دو هفته در کمیسیون بماند هیأت رییسه می تواند آن را وارد صحن کند بنابراین FATF نیز وارد صحن علنی شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس افزود: من برای مخالف ثبت نام کردم اما اسم من درنیامد بنابراین از آقای شهریاری نماینده سیستان بلوچستان درخواست کردم تا نوبتش را به من دهد که او نیز قبول کرد و پس از آن نزد آقای لاریجانی رفتم و گفتم من در مورد FATF حرف هایی دارم که اگر آنها رابیان کنم زیرآب آن زده می شود بنابراین اگر 15 دقیقه من تمام شد و در حال نتیجه گیری بودم بلندگوی من قطع نشود که او نیز قبول کرد.

وی ادامه داد: زمانی که دو نفر موافق و دونفر مخالف صحبت کردند و نوبت به من رسید آقای لاریجانی گفت کفایت می کند و FATF برای بررسی به کمیسیون برود که پس از بحث های فراوان لاریجانی بیان کرد زمانی که برگشت زمان شما محفوظ است؛ از آنجا که تذکر آیین نامه ای هم داشتیم گلو پاره کردیم تا صحبت کنیم اما بنده که نزدیک ایشان هستم دیده نمی شدم اما آقای جعفرزاده که فاصله بیشتری با من داشت، آقای لاریجانی گفت آقای جعفرزاده تذکر آیین نامه ای دارند میکروفن ایشان را روشن کنید درحالی که اصلا اسم ننوشته بود.

حجت الاسلام ذوالنور اضافه کرد: FATF  که روز چهارشنبه به کمیسیون آمد به مدت ده روز فرصت داده شد تا آن را بررسی کند اما به دلیل این که چهارشنبه کمیسیون برگزار نمی شود اولین جلسه بررسی کمیسیون یکشنبه شد که در زمان بررسی مشاهده شد عزم رییس این است که همان یک شنبه رأی گیری شود و تمامی اعضای اصلاح طلب کمیسیون نیز در زمان رای گیری در جلسه حضور داشتند بنابراین متوجه شدیم که سازماندهی شده است.

وی اضافه کرد: با اشاره دوستان یا نامه، به بیرون کمیسیون رفتیم تا جلسه از حد نصاب خارج شود زیرا 16 نفر باید در جلسه باشند تا جلسه تشکیل شود بنابراین جلسه به نتیجه نرسید که در سه شنبه کمیسیون بار دیگر تشکیل شد که در این صورت دو راه بیشتر نداشتیم یا باید جلسه را از حد نصاب خارج می کردیم که در این صورت با تمام شدن ده روز FATF به صحن برده می شد که در این صورت شروط گنجانده نمی شد گرچه تأثیری ندارد، بنابراین تصمیم گرفته شد حضور داشته باشیم تا شرط ها تصویب شود زیرا در صحن جای شرط گنجاندن نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: لایحه برای بار دوم که به صحن آمد بیان کردند براساس آیین نامه دو نفر بیشتر نمی توانند صحبت کنند که بازهم به بنده اجازه صحبت ندادند برای بار سوم که به صحن آمد گفتند ثبت نام نکرده اید بنابراین باز هم نتوانستم صحبت کنم.

وی با اشاره به نظر رهبر معظم انقلاب در زمینه کنوانسیون ها گفت: نظر رهبر معظم انقلاب در زمینه کنوانسیون ها مواردی است که در دیدار با نمایندگان طرح کرده اند اما چیزی که طی نامه از زبان آقای حجازی بیان شد آیا به معنای این است که تصویب شود؟ برای فراموش شدن مبانی رهبر معظم انقلاب دوکار انجام دادند نخستین کار مکتوب کردن آن با زیرکی بود و دیگر این که نامه را آقای لاریجانی سه مرتبه قرائت کرد که اگر نماینده ای هم در دیدار با رهبر معظم انقلاب موردی در ذهنش است پاک شود.

حجت الاسلام ذوالنور خاطرنشان کرد: شکرخدا امروزه در مجلس نهضت توابین راه افتاده است و برخی افرادی که به FATF رای داده اند پشیمان هستند و این پشیمانی نیز به دلیل موج مردمی است که راه افتاده است؛ آقای مطهری، که در جایگاه نایب رییس بودید می گویید تهدید و فشار به نمایندگان صورت گرفته است، چه کسی شما را به مجلس فرستاده است؟ من با رای همین مردم به مجلس رفته ام اگر مردم پیامک می زنند چرا می گویید تهدید؟ اگر پیامک ناسزا آمده است ما یقین داریم زیر سرکسانی است که می خواهند این کنوانسیون رای آورد که برای تحریک لجاجت چنین می کنند و می دانیم می خواهند نیروهای انقلابی را تخریب چهره کنند؛ مردم ولی نعمت هستند بنابر این حق دارند همه چیز را بدانند.

وی اضافه کرد: زمانی که می خواهید یک وزیر استیضاح شود یک پیام از رییس جمهور دوران اصلاحات و یک محور اصلی فتنه می آید که شما می دانید چه می کنید و می دانید ریس ستاد انتخابات میرحسن را استیضاح می کنید در نتیجه آنهایی که استیضاح را امضا کرده اند راه می افتند درصحن مجلس و با استیضاح مخالفت می کنند؛ ما افتخار می کنیم که پشتمان به مردم است و شما افتخار می کنید که فردی از سران فتنه استیضاح را تعطیل می کند اگر شما برای استیضاح حجت شرعی داشتید یک پیام سران فتنه نظر شما را تغییر نمی داد./1324/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات