۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۵۸۴۵۴۱
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

شاکر بودن ظرفیت انسان را افزایش می‌دهد

استاد حوزه علمیه ولایت را بالاترین نعمت دانست و گفت: شاکر بودن ظرفیت انسان را افزایش می‌دهد.
حجت الاسلام عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه در مراسمی که شامگاه گذشته به مناسبت دهه آخر ماه صفر در هیات طفلان مسلم تهران برگزار شد، گفت: فیض و رحمت الهی به صورت بی نهایت از سوی خداوند برای همه انسان‌ها در همه لحظات آماده است تا به آنان عنایت شود.

وی سرمایه‌های خداوند را فیض بی نهایت دانست و ادامه داد: هرگز از فیوضات الهی کاسته نمی‌شود و خداوند هر لحظه آماده بخشش آن فیوضات به انسان‌ها است بنابراین اگر انسان ظرفیت پذیرش فیوضات را داشته باشد خداوند به او عنایت می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه خداوند همه کارهایش از روی حکمت است، ابراز کرد: گاهی برخی افراد با دریافت کمترین نعمت دچار خودباختگی می‌شوند و نافرمانی خداوند را می‌کنند از این رو خداوند نیز آنان را از آن برخی نعمات محروم می‌کند تا گمراه نشوند.

استاد حوزه علمیه اسم اعظم را یک مقام و جایگاه بیان کرد و اظهار داشت: اسم اعظم به کسی داده می‌شود که ظرفیت پذیرش آن را داشته باشد. سید حیدر حلی از عارفان قرن هشتم و نهم هجری بودند ایشان کتابی با عنوان جامع الاسرار دارند که از لحاظ عرفان نظری کم نظیر است، ایشان می‌گوید مدتی در جوار خانه خدا اعمالی را انجام دادم و به واسطه آن خداوند علمی را در سینه من ریخت که اگر تمام زمین صفحه کاغذ، جن و انس نویسنده، دریاها مرکب و درختان قلم شوند نمی‌توانند یک دهم آن را بنویسند؛ این کلام بیانگر ظرفیت بالای ایشان است.

وی ادامه داد: شاکر بودن ظرفیت انسان را افزایش می‌دهد و شکر نعمت از خود نعمت مهم‌تر است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی نعمت‌ها را وسیله‌ای برای رسیدن به قرب الهی بیان کرد و گفت: انسان اگر از نعمات الهی استفاده کند و شکر آن را به جای آورد آن نعمات انسان را به کمال می‌رساند در غیر این صورت ناشکری نعمت نغمت می‌شود.

استاد حوزه علمیه شکرگزاری را عامل افزایش نعمت دانست و عنوان کرد: در روایات متعدد آمده افزون بر شکر لسانی انسان باید قلبا نیز شاکر نعمات الهی باشد.

وی در تعریف مومن گفت: مومن کسی است که ولایت اهل بیت(ع) را داشته باشد؛ انسان مومن اگر تا پایان عمرش در محضر خداوند شکر نعمت ولایت را به جای آورد باز نمی‌تواند حق آن نعمت را ادا کند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با تاکید بر اینکه مشکلات نباید موجب ناشکری انسان شود، خاطرنشان کرد: انسان شاکر در همه مراحل راضی به رضای خداوند است پیامبراکرم با همه سختی‌ها و دشواری‌ها راضی به رضای خداوند بودند و همه تلاش خود را انجام می‌دادند تا دستورات الهی در جامعه اسلامی جاری شود./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات