۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۵۸۶۵۵۲
استاد حوزه علمیه:

مفاخر حوزه علمیه آذربایجان مغفول واقع شده‌اند

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این‌که تبریز مهد پرورش علامه‌ها، مجتدین و علمای تراز اول بوده است، گفت: مفاخر حوزه علمیه آذربایجان مغفول واقع شده‌اند.
قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله سیدجواد مرعشی، استاد برجسته حوزه علمیه قم در مراسم تجلیلی که از سوی مرکز اسناد و کتابخانه ملی در منطقه شمال‌غرب کشور در تبریز ترتیب یافته بود، اظهار داشت: امیدوارم برای تمامی اساتید و علمایی که در اوج مظلومیت و بی‌خبری در حال تربیت شاگردانی وارسته هستند، چنین برنامه‌هایی برگزار شود.

وی با بیان این‌که متأسفانه مفاخر حوزه علمیه آذربایجان مغفول واقع شده‌اند، تصریح کرد: حوزه علمیه تبریز در طول تاریخ مهد پرورش علامه‌ها، مجتدین و علمای طراز اول بوده است؛ این در حالیست که نسل جوان جامعه کمتر با مفاخر دینی خود آشنا هستند؛ لازم است چنین جلساتی برای بزرگانی که در اوج گمنامی فعالیت داشته‌اند؛ برگزار شود.

آیت الله مرعشی با اشاره به این‌که حوزه علمیه تبریز بزرگانی همچون علامه طباطبایی، علامه امینی و علامه جعفری را پرورش داده است، افزود: علمای دیگری نیز در شهرهای مختلف آذربایجان آثار و اسناد ارزشمند تاریخی از خود به یادگار گذاشته‌اند که بایستی جمع‌آوری، تدوین و مورد مطالعه قرار گیرند.

وی با بیان این‌که در دوره‌ای از تاریخ در تبریز 100 مجتهد مسلم زندگی می‌کردند، افزود: متأسفانه حوزه علمیه تبریز با آن تاریخ درخشان خود فاصله گرفته است و بایستی متولیان حوزوی آذربایجان به فکر احیای آن نقش و جایگاه تاریخی باشند، در این مسیر علمای بومی هجرت کرده نیز باید همت لازم را به خرج دهند.

این عالم برجسته آذربایجان با بیان این‌که کتابخانه های علما، مراجع، فضلا و اندیشمندان حوزوی سرشار از منابع غنی دینی و علمی و نسخ قدیمی خطی است، افزود: مرکز اسناد و کتابخانه ملی در منطقه شمال‌غرب کشور می‌تواند با ارتباط‌گیری و تعامل با علمای حوزوی در حفظ و نگهداری از این آثار تاریخی اقدامات جدی داشته باشد.

وی با اشاره به درخواست یکی از حاضران در جلسه مبنی بر این‌که آیا تمایلی برای بازگشت به تبریز و زادگاه خود دارید؟ گفت: بر اساس یک قاعده کلی «کل شی یرجع الی اصله»؛ من هم آرزو دارم به زادگاه پدری ام بازگردم که به یقین برای تحقق این امر نهایت تلاش خود را در آینده خواهم داشت.

گفتنی است، در پایان این مراسم مرکز اسناد و کتابخانه‌ ملی منطقه شمال غرب کشور در اقدامی ارزشمند از خدمات فقهی، علمی و تبلیغی آیت الله سیدجواد مرعشی، از علما و مفاخر آذربایجانی مقیم قم تجلیل کرد./935/پ203/ب1

ارسال نظرات