۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۵۸۷۴۰۰
حجت الاسلام والمسلمین کشوری:

شعار مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی «هر طلبه یک مهارت و رسالت طلبگی» است

مسؤول مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه با تأکید بر لزوم مسلح شدن طلاب به دانش‌های کاربردی، گفت: شعار ما «هر طلبه یک مهارت و یک رسالت طلبگی» است.
نشست خبری آموزشهای کاربردی حوزه علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کشوری مسؤول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه در نشست خبری معرفی فعالیت‌های مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی حوزه‌های علمیه که صبح امروز در خبرگزاری حوزه برگزار شد گفت: مهارت آموزی رکن اصلی اثربخشی از دانش بشری است و نخگبان و علمای جهان اسلام از گذشته به فراگیری شیوه‌ها و روش‌های نوین اهتمام داشته‌اند.

مسؤول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب به شورای عالی حوزه های علمیه قم و مشهد مبنی بر پرداختن به موضوع آموزش‌های مهارتی ابراز داشت: تأثیرگذاری بیشتر حوزویان در جامعه نیازمند توجه جدی‌تر به مباحث مهارتی است؛ مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی حوزه علمیه به دنبال پیاده‌سازی مهارت در مباحث آموزشی است.

وی با اشاره به نیاز امروز جامعه در زمینه‌های تخصصی مختلف به طلاب و فضلای دارای مهارت ابراز داشت: مهارت‌هایی مانند نجوم، ریاضیات، طب اسلامی و مانند این‌ها مسائلی بوده است که در گذشته حوزویان به آن می‌پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین کشوری با اشاره به اینکه این مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه از شهریورماه سال 96 فعالیت خود را با دستور آیت الله اعرافی آغاز کرده است گفت: این مرکز در بخش‌های آموزش، پژوهش و اجرایی فعالیت می‌کند و وجه تمایز آن با مجموعه‌های دیگری که فعالیت‌های مهارتی انجام می‌دهند «الزامی شدن مهارت‌های کاربردی حوزویان»، «ارتباط مؤثر و سازنده با نهادهای مؤثر و همسو»، «تهیه نقشه جامع برنامه‌ریزی یکپارچه مهارتی و کاربردی»، «بهره‌مندی از فناوری و روش‌های نوین با صیانت از سنت‌های حسنه حوزوی»، «تهیه و تولید محتواهای جامع و فاخر در مباحث مهارتی»، «برگزاری دوره‌های مهارتی حضوری و غیرحضوری طلاب و حوزویان و مانند این‌ها» است.

مسؤول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه «توانمند‌سازی طلاب، دانش‌آموختگان و کارکنان» و «نهادینه کردن، نظام‌مندی و هدفمند سازی مهارت‌های کاربردی حوزه‌های علمیه» را از وظایف این مرکز عنوان کرد و افزود: «فعالیت های پژوهشی و تولید محتوا»، «فعالیت های آموزشی»، «روابط عمومی و ارتباطات بیرونی با سازمان‌ها و نهادهای همسو» و «تدوین چشم‌انداز پنج ساله مرکز مهارت‌های کاربردی» نیز از وظایف این مرکز به حساب می‌آید.

وی با اشاره به برگزاری حدود 210 عنوان و هشتصد درس مهارتی در گروه‌های علمی گفت: راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال با سه هزار عنوان کتاب از فعالیت‌های این مرکز بوده است که در حال تکمیل است؛ نخستین جشنواره شیخ بهایی نیز در سال آینده در این زمینه برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین کشوری با اشاره به توجه به آموزش‌های مهارتی در فضای مجازی از سوی این مرکز ابراز داشت: با همکاری مرکز فناوری اطلاعات حوزه سامانه‌ای با 120 ساعت برنامه مشغول به فعالیت است که حدود هزار نفر در این سامانه تحصیل می‌کنند.

مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه شعار مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی حوزه را «هر طلبه یک مهارت و یک رسالت طلبگی» عنوان و تصریح کرد: با تعریف 35 پایگاه هدایت تحصیلی برای طلاب سطوح عالی حوزه سعی کرده‌ایم تا بخش عمده‌ای از مهارت‌های کاربردی را آموزش دهیم؛ برقراری ارتباط با روحانیان شاغل در آموزش و پرورش و استفاده از مجلس خبرگان رهبری وسیله‌ای برای برگزاری‌های دوره‌هایی در تعلیم و تعلم و بصیرت افزایی بوده است.

وی با اشاره به 1300 گواهینامه صادر شده برای دانش آموختگان دوره‌های برگزار شده این مرکز گفت: در استان‌های گوناگون مراکز مهارتی تأسیس می‌شود تا این مرکز بتواند پاسخگوی نیازهای طلاب و روحانیان در سراسر کشور باشد.

در ادامه این نشست خبری، حجت الاسلام طهماسبی معاون پژوهش مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت امور مهارتی ابراز داشت: سرفصل‌های مهارتی سطوح چهارگانه حوزه‌های علمیه در این مرکز تدوین شده است؛ سرفصل‌های پژوهشی نیز برای مقاطع مقدماتی، تکمیلی و تربیت مربی و مدرس مشخص شده است و خروجی‌های خوبی داشته‌ایم.

معاون پژوهش مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه نیازهای امروز جامعه را مدیریت فرهنگی، مسجد، امامزاده‌ها، امداد فرهنگی و مانند این‌ها دانست و تصریح کرد: برای هر یک از موضوعات ذکر شده سرفصلی در نظر گرفته شده است؛ در راستای مقابله با مدعیان دروغین مهدویت، عرفان‌های کاذب و مانند این‌ها نیز سرفصل‌هایی نوشته شده است تا طلاب به علوم مختلف در پاسخگویی مسلح باشند.

وی از وجود 23 کارگروه در کمیته‌های مختلفی در موضوعات قرآنی مانند تبلیغی، تهذیبی، آموزشی، پژوهشی، هنر و رسانه، بهداشت و سلامت و مدیریت و مانند آن خبر داد و ابراز داشت: بیش از هزار ساعت در مباحث قرآنی کار شده است که تجوید، مهارت تفسیر، روش تبلیغ قرآن محور و علوم قرآنی از سرفصل‌های آن است./۸۳۶۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات