۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۵۹۰۲۵۵
آیت‌الله ری‌شهری:

پیروی کردن از قرآن یک مساله عقلی است

پیروی کردن از قرآن یک مساله عقلی است
نماینده مجلس خبرگان رهبری پیروی کردن از قرآن را یک مساله عقلی خواند و گفت: انسان با پیروی از عقل و علم از ضلالت و گمراهی رها می‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه همین آستان مقدس برگزار شد، گفت: امام سجاد (ع) در فرازی از دعای شریف مکارم الاخلاق می‌فرمایند: بارالها؛ مرا در گمراه نشدن یاری بفرما، مقصود حضرت از این کلام این نیست که خداوند جبراً مانع گمراه شدن ایشان شود.
وی افزود: بلکه مراد حضرت از این کلام آن است که خداوند به ایشان توفیق دهد تا عوامل ضلالت و گمراهی را بشناسد و از آن اجتناب کند.
آیت‌الله ری‌شهری شرط استجابت دعا را در انجام برخی افعال دانست و ابراز کرد: برای اجابت این دعا لازم است انسان ابتدا چیز‌هایی را که مانع ضلالت او می‌شود را بشناسد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیان اینکه انسان با پیروی از عقل و علم از ضلالت و گمراهی رها می‌شود، اظهار داشت: همچنین بر اساس آیات الهی اگر انسان از حق پیروی کند دیگر گمراه نمی‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) خردورزی را از مصادیق حق دانست و گفت: خداوند می‌فرماید: غیر از حق چیزی جز گمراهی نیست، انسان با شناخت حق، ضلالت را هم می‌شناسد. عاقل‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که بیش از دیگران از حق پیروی می‌کنند.

وی با استناد به کلام امام کاظم (ع)، عنوان کرد: امام کاظم (ع) به نقل از جناب لقمان می‌فرمایند: این عاقل‌ترین مردم هستند که در برابر حق خشوع و خضوع می‌کند؛ کسانی که در برابر حق تواضع نمی‌کنند انسان‌های عاقلی نیستند.

آیت‌الله ری‌شهری ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:‌ای انسان‌ها اگر می‌خواهید همه رهنمود‌های قرآن را در یک جمله بدانید آن است که اگر کسی حق را گرفت به سود او و اگر از آن منحرف شد به ضررش تمام خواهد شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: تکیه‌گاه اصلی آیات درواقع حق و عقلی بودن قرآن است پیروی کردن از قرآن یک مساله عقلی است./۸۱۳/پ202/ب1
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات