۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۹
کد خبر: ۵۹۰۵۶۲
حجت الاسلام مهدوی خبر داد؛

تدوین و آماده سازی «اصول صدر» شرح روان دروس اصولی شهید صدر

تدوین و آماده سازی «اصول صدر» شرح روان دروس اصولی شهید صدر
مؤلف کتاب «اصول صدر» از تألیف شرح روان سه جلد از دوره پنج جلدی دروس اصولی شهید صدر با عنوان «اصول صدر» خبرداد و گفت: برای تدوین این کتاب مدت بیش از 13 سال فعالیت دقیق پژوهشی صورت گرفته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کنفرانس مطبوعاتی آغاز دوره تخصصی فقه پزشکی روز چهارشنبه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام حسن مهدوی پژوهشگر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) و مؤلف کتاب اصول صدر در این نشست با بیان این که علم اصول علم ابزاری بسیار مهم در حوزه علوم اسلامی است، گفت: اگر کسی بخواهد در یکی از رشته‌های علوم اسلامی صاحب نظر باشد و به حد اجتهاد برسد بدون علم اصول نمی‌تواند به توفیقی دست پیدا کند.

وی افزود: یکی از افراد در زمان معاصر که از نوابغ دنیای اسلام محسوب می‌شود، شهید آیت الله سید محمد باقر صدر بود و کسانی که بخواهند با آخرین نظریات علم اصول آشنا شود حداقل کار این است که یک دوره اصول شهید صدر را بخوانند، ولی مسأله مهم آن است که تقریبا تمام تقریراتی که از درس خارج این عالم در دست است یا ناقص اند یا اگر کامل اند متن‌ها پیچیده‌ای دارند که فهم آن سخت است.

مؤلف کتاب اصول صدر با بیان این که علم اصول علم ابزاری برای اجتهاد در دین است، ابراز داشت: این علم برای استنباط احکام شرعی از ادله تفصیلی شرعی و به عبارتی وسیله‌ای برای استخراج احکام از ادله شرعی است از این رو فهم آن برای همه طالبان فقه و فقاهت در دین لازم و ضرروی است.

وی شهید آیت الله سید محمدباقر صدر را از جمله نوابغ معاصر دانست و خاطرنشان کرد: آشنایی با آخرین نظریات و نوآوری‌های علم اصول در گرو مطالعه دیدگاه‌ها و تقریرات این شهید بزرگوار است، از این رو تلاش کردیم مباحث اصولی شهید صدر را به صورت روان و ساده تدوین کنیم که خروجی آن کتاب «اصول صدر» شد.

حجت الاسلام مهدوی تأکید کرد: کتاب اصلی یعنی «بحوث فی العلم الاصول» حاصل مجموعه درس هاى شهید آیت الله سید محمدباقر صدر است که این دروس توسط آیت الله سید محمود هاشمى شاهرودی از علماى برجسته حوزه علمیه قم و از شاگردان بزرگ آیت الله شهید سید محمدباقر صدر تقریر شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: تکمیل و چاپ این کتاب ۱۳ سال به طول انجامیده و تا کنون دو جلد از مجموعه پنج جلدی این کتاب به چاپ رسیده و سه جلد دیگر نیز در دست ویراستاری است؛ تعداد جلد‌های این کتاب همانند تعداد جلد‌های کتاب اصلی است و تلاش کردیم این تعداد مساوی باشد و هرجای کتاب را بر کتاب اصلی شهید صدر یعنی «بحوث فی العلم الاصول» تطبیق داده ایم.

پژوهشگر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: تقریبا ۹۰ درصد مطالبی که از دیگران در بحوث نقل شده آدرس ندارد، از این رو تلاش کردیم تمام موارد و ارجاعات را پیدا و آن را اصلاح و مستند کنیم؛ بنده به شخصه تلاش کردم تا امانت را در این کتاب حفظ کنم و واقعا چنین کتابی بدون اضافه کردن خیلی عناوین ممکن نبود، اما این کاررابا نهایت دقت انجام دادیم.

وی با اشاره به حمایت‌های بی دریغ اساتید و مدیران مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در تدوین این اثر یادآور شد: امروز لازم است به ویژه از آیت الله فاضل لنکرانی که حمایت‌های زیادی از این کار کردند تشکر کنیم، همچنین آیت الله نیازی خرم آبادی که با صبرخود ما را یاری کردند و تشویق‌های حجت الاسلام سید حمید جزایری نیز انگیزه برای تکمیل کار بود. /۱۳۳۰/پ202/ج
ارسال نظرات