۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۳
کد خبر: ۵۹۱۲۲۰
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فقه نظام:

ریشه کن سازی احتکار نیازمند فرهنگ سازی قوی است

ریشه کن سازی احتکار نیازمند فرهنگ سازی قوی است
حجت الاسلام امیدی با تأکید بر این که تولید، توزیع و مصرف همه در قیمت گذاری دخیل هستند، گفت: ریشه کن سازی احتکار نیازمند فرهنگ سازی قوی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجاه و دومین نشست از سلسله نشست‌های موضوع‌شناسی «فقه پیشرفت» با عنوان «تنظیم بازار کالا و خدمات» با حضور اساتید و پژوهشگران فقه پیشرفت در سالن کنفرانس انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام مهدی امیدی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فقه نظام در این نشست با بیان این که در مورد قیمت‌گذاری سه نظام تولید، توزیع و مصرف درهم‌ تنیده هستند، اظهار داشت: مثلاً مصرف بیش‌ازحد در قیمت اثر می‌گذارد، درباره دخالت دولت در قیمت‌گذاری، فرهنگ‌سازی یکی از مؤلفه‌های اساسی است که دولت موظف است آن را دنبال کند.

وی اضافه کرد: احتکار مهم‌ترین بخش نیازمند به فرهنگ‌سازی است که دولت باید مستمراً نظارت و مراقبت کند، زیرا نهادینه شدن فرهنگ، نیاز به مراقبت دارد.

حجت الاسلام امیدی با تأکید بر این که مداخله دولت در بازار برای ایجاد تعادل است، گفت: دولت موظف است که تعادل را در حوزه اقتصاد و عرصه عرضه و تقاضا برقرار کند تا در حق هیچ‌کس در توزیع و تولید و مصرف اجحاف نشود؛ یک دلیل لزوم مداخله، عدالت است که برای تحقق عدالت اقتصادی به کمک نیرو‌های بازار، دولت باید مداخله کند.

وی اضافه کرد: دلیل دیگر لزوم مداخله دولت در بازار، منافسه است که در فلسفه سیاسی ابن‌سینا مطرح است؛ منافسه یعنی رقابت مثبت و تلاش برای این‌که در بازار رقابت مثبتی ایجاد شود و اگر رقابت منفی باشد دولت باید مداخله کند. /۱۳۳۰/پ203/ج
ارسال نظرات