۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۵۹۱۳۵۰
در پی تاکید رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر عدم عقب‌نشینی از عراق؛

رییس کمیته عالی انقلاب یمن خواستار موضع قاطع بغداد در قبال «ترامپ» شد

رییس کمیته عالی انقلاب یمن خواستار موضع قاطع بغداد در قبال «ترامپ» شد
رییس کمیته عالی انقلاب یمن از دولت، ارتش و گروهای مقاومت عراقی خواست تا موضعی قاطع در قبال اظهارات روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا اتخاذ کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، «محمد علی الحوثی» رییس کمیته عالی انقلاب یمن، پنجشنبه (امروز 27 دسامبر) از دولت و ارتش عراق خواست تا برای آزاد باقی ماندن عراق، موضعی قاطع در قبال سخنان «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا که گفته قصد ندارد نیروهایش را از عراق خارج کند، اتخاذ کنند.

وی طی پستی در توئیتر نوشت: برای آنکه عراق آزاد باقی بماند، من نیز آنچه را که جنبش «النجباء» عراق گفته را تایید می‌کنم و از دولت و ارتش عراق می‌خواهم که موضعی قاطع در قبال اظهارات ترامپ اتخاذ کند.

 

الحوثی در ادامه از سازمان الحشد الشعبی عراق و گروه‌های مختلف خواست که اقدامی جدی انجام دهند زیرا عامل اصلی و نخست شهادت و قربانی شدن نیروهای آنها چه از نظر برنامه‌ریزی و چه اجرای آن، آمریکاست و این مسئله در هنگام نبرد با داعش در موصل در رسانه‌های داخلی عراق نیز ملموس و مشهود بود.

ترامپ که چهارشنبه (دیروز 26 دسامبر) در سفری ناگهانی به بازدید از مقر نیروهای آمریکایی در استان الانبار رفته بود، در سخنانی تاکید کرد که مطلقا قصد ندارد از عراق عقب‌نشینی کند.

رییس جمهور آمریکا در ادامه این اظهارات بار دیگر تصمیمش برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه را مورد تأکید قرار داد و گفت: «وظیفه آمریکا ساختن کشورها نبوده و این کار را باید کشورهای ثروتمند انجام دهند. داعش شکست خورده و خلیفه رفته است و اگر نیاز باشد عملیاتی در سوریه انجام دهیم از پایگاه‌ نظامیان آمریکایی در عراق این عملیات انجام خواهد شد.»

 سفر سرزده رییس‌جمهور آمریکا به عراق با واکنش مسئولان این کشور مواجه شد و گروه‌های مختلف عراقی از جمله جنبش النجباء خواستار خروج نظامیان این کشور شدند.

 «هاشم الموسوی» سخنگوی رسمی جنبش النجباء عراق، طی بیانیه‌ای در واکنش به این اظهارات جنجالی ترامپ اعلام کرد: «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور احمق آمریکا باید بداند که حاکمیت عراق با خون حاصل شده است و پایگاه‌های نظامی در کشور مقاومت و شهدا ایجاد نمی‌شوند. دولت اکنون باید نیروهای آمریکایی را از کشور اخراج کند زیرا حضور آنها، نقض حاکمیت عراق است. ترامپ می‌خواهد از پایگاه «عین الاسد»، حاکمیت عراق را کمرنگ کند اما ما به هیچ قیمتی اجازه این کار را نمی‌دهیم.

«اکرم الکعبی» دبیرکل این جنبش، نیز چندی پیش خطاب به ترامپ گفته بود: ما منتظر شما در سوریه هستیم و در مقابل شمال مقاومت و مبارزه می‌کنیم و بر شما پیروز خواهیم شد همان‌طور که بر تروریسیم ساخته و پرداخته  شما یعنی «داعش»، «النصره» و شایر گروه‌های تکفیری پیروز شدیم. اجازه نخواهیم داد که طرح شیطانی شما کشورهای ما را نابود کند یا مقدسات‌مان را هدف قرار دهد. خداوند یاور ماست و او بهترین یاری‌گر است./994/ب101/ف

ارسال نظرات