۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۵۹۱۹۴۱
رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران:

هرج‌ومرج و دکان گرمی حاکم در مساله طب باید کنترل شود

هرج‌ومرج و دکان گرمی حاکم در مساله طب باید کنترل شود
آیت‌الله رشاد با بیان اینکه کسی با سفر دو ماهه به هند و چین طبیب نمی شود، گفت: هرج‌ومرج و دکان گرمی حاکم در مساله طب باید کنترل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رشاد رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع)، امروز پیش از درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند: چه خوردن‌های موردی، یک‌بار بهره‌مندی و برخورداری از خورشتی و غذایی انسان را از غذاها، خورشت‌ها و خوردنی‌های بسیاری محروم سازد.

وی افزود: این جمله می‌تواند به‌ظاهر معنا شود که اگر انسان برخی غذاها را بخورد گاهی مضراتی بر آن مترتب می‌شود که انسان را از خوردن بسیاری از غذاها محروم کند و می‌تواند این معنا پیدا کند و مراد این باشد که هر بهره‌مندی بی‌جایی می‌تواند گاه مانع بهره‌مندی و برخورداری از بسیاری دیگری شود.

آیت‌الله رشاد بیان داشت: گاهی انسان از روی طمع و یا ولع از یک موقعیتی سوءاستفاده می‌کند و همین امر سبب می‌شود بسیاری از موقعیت‌ها و فرصت‌ها را از دست بدهد. انسان اگر در اقدامات خویش خردمندانه و حساب‌شده عمل نکند و دوراندیشی نداشته باشد می‌تواند با یک فعل نابجا محرومیت‌های بی‌شماری را برای خویش بخرد.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران اظهار داشت: بر اساس معنای اول این سخن اگر به‌عنوان یک مساله طبی و پزشکی مطرح شود معنای درستی است و کم نداریم اخبار و کلماتی که از ائمه اطهار(ع) و احیاناً در متن قرآن جنبه بهداشتی و پزشکی داشته باشد اما در این ایام این مراجعه به اخبار و روایات برای بیان مسائل طبی از ناحیه برخی افراد بسیار رواج یافته و گاهی این امر به‌صورت یک رفتار افراطی جلوه می‌کند و شکل افراطی به خود می‌گیرد.

وی افزود: امروز برخی افراد با مراجعه به اخبار ضعیف بر اساس آن‌ها دستور قاطع و مسلم صادر می‌کنند و مردم مؤمن، متدین و مأیوس از طب صنعتی، مدرن و داروهای شیمیای را جلب می‌کنند و این رفتار گاهی صورت دفتر و دکان پیداکرده و عاملی برای سوءاستفاده می‌شود.

آیت‌الله رشاد بابیان اینکه امروز برخی افراد مدعی علامه بودن در علم طب هستند، اظهار داشت: گاهی انسان می‌بیند کسانی ادعا می‌کنند که در طب علامه است یا از خارج طب اسلامی سخن می‌گوید این تعبیرات، تعبیرات اشتباهی است؛ عنوان علامه به کسی اطلاق می‌شود که از یک جامعیتی برخوردار و سرآمد علم روزگار خود باشد، اصولاً این عنوان به کسانی اطلاق می‌شود که به لحاظ حکمی از یک جایگاه خاصی برخوردار هستند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) بابیان اینکه درس خارج یک اصطلاح است که به فقه و اصول مربوط می‌شود، گفت: گاه برخی پیدا می‌شوند، می‌گویند درس خارج کلام، طب و ...؛ این لوث کردن اصطلاح‌های پذیرفته‌شده صحیح نیست، این اشکال ندارد هرکسی درزمینهٔ موضوعی بحث کند و در سطوح عالی استدلالی ارائه دهد، اما اصطلاح متعارف را جابجا کردن و در محل دیگری استفاده کردن به طمع اینکه از این وجاهت و اعتبار در حوزه‌های دیگر استفاده شود به اصل امر صدمه وارد می‌کند؛ بنابراین اصطلاح درس خارج مربوط به فقه و اصول است.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: این افرادی که آگاهانه و یا مغرضانه و غیر مغرضانه دامن می‌زنند به تمسک اخباری که فاقد سند است و برخی از آن‌ها جعلی بودنشان مشخص است همین‌ها به دیگران سفارش می‌کنند و برای آنان نسخه می پیچند؛ این کار خطا است و آثار سویی به همراه خواهد داشت.

آیت‌الله رشاد ادامه داد: خبر واحد در احکام حجت است به اعتبار آن‌که گفته می‌شود برخی احکام اعتباری هستند اما در عقاید خبر واحد حجت نیست، زیرا عقاید حاکی از واقع است طریق کاشف لازم دارد، خبر واحد نمی‌تواند کاشف آن باشد و این امر در علم نیز وجود دارد، طب نیز چون جز علم است باید از طریق کشف و آزمایش به آن دست‌یافت چراکه ما با واقعیات سروکار داریم.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) اضافه کرد: نباید تصور شود می‌توان به خبر واحد حتی خبر واحد موثق در امور علمی و اعتقادی اعتماد کرد این کار، کار فنی نیست و به لحاظ علمی این رویه غلط است؛ ما منکر طب اسلامی نیستیم اما باید بر اساس اصول این علم بنا شود و مدافع تولید علم دینی چه در حوزه علوم انسانی و غیر هستیم به‌شرط آن‌که بر اساس مبنا و منطق بنا شود.

وی افزود: علم باید بر مبانی معتبر ساخت و این‌جور شیوه‌ها موجب هرج‌ومرج علمی می‌شود، چه‌بسا آثار فقهی و حقوقی نیز ممکن است بر آن مترتب شود. برای مثال اگر کسی بر اساس یک خبر ضعیف و فاقد سند نسخه‌ای را تجویز کند و کسی آن نسخه را عمل می‌کند مضراتی برای او به همراه داشته باشد و آن مضرات جبران‌ناپذیری باشد این کسی که نسخه را تجویز کرده شرعاً ضامن است و نمی‌تواند چنین دستوری را صادر کند و کسی عمل کند. اگر این امر موجب آسیب جسمی و جانی شود آن‌کسی که نسخه پیچیده ضامن است.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) اظهار داشت: متأسفانه امروز در مساله طب هرج‌ومرج حاکم است، آن‌هم نه‌تنها در طب اسلامی که منصوب به اسلام است به این معنا که از آیات و روایات، طب استخراج شود که این‌چنین موضوعی کاملاً ممکن نیست اما در جمله پذیرفته شده است. در کنار این طب سنتی نیز مطرح می‌شود که اقسام مختلف دارد که گاه می‌بینیم کسی یک ماه به هند و یک ماه هم به چین می‌رود و برمی‌گردد و دکانی با عنوان طب سنتی باز می‌کند.

آیت‌الله رشاد ادامه داد: چطور می‌شود یک لیسانسه و دیپلمه در عرض دو ماه طبیب می‌شود و مطب دایر می‌کند. گرچه درجایی که از مسلمات طب سنتی است دستگاه مسؤول نباید ممانعت و امتناع کند اما دستگاه مسؤول لازم است مانع این قبیل دکان‌ها شود.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: بنابراین غذای معینی در کلام امام علی(ع) معین نیست و به‌صورت کلی بیان‌شده پس جزئی مطرح‌شدن امثال این کلام از سوی برخی افراد باهدف اینکه بازارشان داغ شود دارای اشکال می‌شود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات