۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۵۹۱۱۲۰
آیت الله رشاد:

مرحوم آیت الله شاهرودی عالمی فقیه و امید آینده جهان اسلام بود

مرحوم آیت الله شاهرودی عالمی فقیه و امید آینده جهان اسلام بود
آیت الله رشاد با بیان اینکه مرحوم آیت الله شاهرودی امید آینده جهان اسلام بود، گفت: وی در پیروزی انقلاب اسلامی و مسائل آن نقش قابل توجهی داشت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رشاد رییس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت مدرسه علمیه امام رضا (ع)، امروز پیش از درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، با ابراز  تسلیت رحلت جانگداز آیت الله هاشمی شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مرحوم آیت الله شاهرودی عالمی اصولی، نواندیش، نوگرا، متفکر، فقیه، اصولی مبدع و موسس روزگار ما شهید صدر بودند.

وی افزود: وی در زمره فقها و امید آینده جهان اسلام بودند ما کمتر شاهد چنین شخصیت‌هایی هستیم آن مرحوم در زمره نسل دوم شاگردان شهید صدر قرار داشتند، اما با این وجود تقریرات اصول شهید صدر را بسیار عالی به قلم تحریر درآوده بودند.

آیت الله رشاد با اشاره به اینکه فضلا و شخصیت‌های علمی و با استعداد فراوانی از شخصیت علمی شهید صدر بهره می‌برند و یکی از آن برجستگان مرحوم آیت الله شاهرودی بود، ادامه داد: وی با کسب افکار و اندیشه شهید صدر در فقه و اصول، مبین و مروج آن نظرات بود و کتاب فلسفه آن مرحوم بیانگر استعداد فلسفی فوق العاده وی به شمار می‌رفت.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: مرحوم آیت الله شاهرودی در کنار درس آیت الله خویی و امام خمینی (ره)، آراء و نظرات استاد خود شهید صدر را نیز دریافت کرده بود؛ وفات آن مرحوم که منشأ خدمات بسیاری بود ضایعه‌ای بزرگ به شمار می‌رود.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا (ع) درباره حضور مرحوم آیت الله شاهرودی در جبهه‌های نبرد حق و باطل، گفت: در دوران دفاع مقدس آن مرحوم با حضور در جبهه از نزدیک با مسائل جنگ درگیر بودند و سپاه بدر را هدایت می‌کردند همچنین در پیروزی انقلاب اسلامی و مسائل آن نقش قابل توجهی داشتند.

وی دوران مسؤولیت آن مرحوم در قوه قضاییه را از دوران‌های درخشان و موفق خدمت گذاری وی بیان کرد و گفت: آن مرحوم به امر رهبر معظم انقلاب موسسه مرکز دائرةالمعارف فقه اسلامی را تاسس کرد تا این مرکز منشأ خدمات و انجام کار‌های جدید باشد.

آیت الله رشاد تالیفات منتشر شده آن مرحوم را ۳۷ جلد بیان کرد و اظهار داشت: مرحوم آیت الله شاهروردی آثار علمی و تحقیقی خوبی در زمینه فرهنگ فقه انجام داده اند. همچنین یازسازی آثار شهید صدر مانند حلقات که از کتاب‌های درسی اصولی است از دیگر اقدامات ارزشمند آن مرحوم محسوب می‌شود.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله شاهرودی برای اصول و فقه ساختار جدید ارائه کردند./۸۱۳/پ202/ب1
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات