۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۵۹۲۲۰۰
دبير جامعه روحانيت كاشان:

دنيا زندان مومن است

دنيا زندان مومن است
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: دنيا زندان مومن است و انسان مومن تلاش مي كند تا از زندان دنيا فرار كند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل در تفسیر سوره مبارکه حج که چهارشنبه شنبه شب در مسجد جامع مسکن مهر برگزار شد، گفت: این سوره با هشدار به لحظه وقوع قیامت آغاز شده است.

وی افزود: خداوند در آیه نخست این سوره می‌فرماید، ‹‹یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ›› خدا بترسید و تقوای الهی پیشه کنید چرا که، ‹‹ِانَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْ‏ءٌ عَظیمٌ›› زلزله روز قیامت زلزله بسیار بزرگی است، ‹‹یَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ›› به اندازه‌ای مهیب است که هر مادر شیردهی فرزند خود را رها می‌کند.

حجت الاسلام شاه فضل در رابطه با چگونگی خلقت دنیا، گفت: خداوند در سوره مبارکه انبیا، می‌فرماید، ‹‹أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ کَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا›› آسمان و زمین و سیاره‌ها به شکل توده‌ای بودند که به مرور زمان باز شد و آسمان به این شکل درآمد در حالیکه ابتدا زمین و اسمان و سیاره‌های آسمان به هم چسبیده بودند.

وی افزود: در انتهای جهان بار دیگر زمین و آسمان و دیگر سیاره‌ها جمع می‌شوند، در سوره مبارکه انبیامی فرماید، ‹‹یَوْمَ نَطْوِی السَّمَاءَ کَطَیِّ السِّجِلِّ لِلْکُتُبِ›› در آخر الزمان مانند نامه‌ای که می‌پیچند، طومار آسمان و زمین درهم پیچیده می‌شود، ‹‹کَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِیدُهُ›› همانگونه که ابتدای خلقت آن را بازکردیم در انتهای خلقت نیز آن را جمع می‌کنیم.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: دوره آخر زمان آسمان و زمین را مانند بادکنکی که باد کرده و بزرگ شده باشد وقتی باد آن خالی می‌شود بار دیگر جمع می‌شود.

وی افزود: خداوند در آیات دیگر می‌فرماید، ‹‹یَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیْرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ›› در آستانه قیامت آسمان و زمین تبدیل به یک آسمان و زمین دیگر می‌شود و در قیامت شاهد یک زمین و آسمان دیگری هستیم.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: لحظه تغییر زمین و هوا به حالت جدید لحظه ترسناکی است به طوریکه در سوره مبارکه قیامت می‌فرماید، ‹‹لأُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیَامَةِ وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ أَیَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُ›› و ‹‹فَإِذا بَرِقَ الْبَصَرُ وَ خَسَفَ الْقَمَرُ وَ جُمِعَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ›› خورشید و ماه با یکدیگر جمع می‌شوند و این در حالی است که فاصله ماه و خورشید به اندازه‌ای زیاد است که نور خورشید که حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند ۸ دقیقه تا رسیدن به زمین طول می‌کشد.

وی افزود: ترس و وحشت روز قیامت برای همه است به طوریکه برخی به جزع و فزع افتاده و تنها کسانی به جزع و فزع نمی‌کنند که عمل صالح دارند و پاداش بهتری که به آن‌ها داده می‌شود این است که در قیاما در امان و ایمن هستند.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه دنیا زندان مومن است و انسان مومن تلاش می‌کند تا از زندان دنیا فرار کند، افزود: ائمه اطهار (ع) و بزرگان دین و شهدا نه تنها از مرگ ترس و وحشت ندارند بلکه مرگ را برای خود احلی من العسل، از عسل شیرین‌تر می‌دانند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: امیرمومنان (ع) می‌فرماید، انسان مومن اگر خودش و خدای خودش باشد حتی یک دقیقه هم نمی‌خواهد در این دنیا بماند و بیشتر مشتاق قیامت و پاداش روز قیامت است، از این رو انسان‌های مومن در آستانه قیامت ترس و وحشت که ندارند بلکه از اینکه به بهشت نزدیک می‌شوند خوشحال هم می‌شوند.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: برخی انسان‌ها هم عمل صالح و هم غیر صالح دارند و همیشه نگران قیامت و زلزله‌های قیامت هستندکه تفاوت این گروه با کفار این است که کفار این است که، ‹‹خَلَطُوا عَمَلًا صَالِحًا وَآخَرَ سَیِّئًا›› عذاب آن‌ها در آستانه قیامت سبب خواهد شد در قیامت عذاب کمتری داشته باشند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: زلزله ابتدای قیامت ابتدای کار است و انسان با تقوا نه تنها از زلزله قیامت ترس و وحشت ندارد بلکه خودش را برای عبور از ۵۰ موقف بعدی تا رسیدن به بهشت آماده می‌کند.

وی افزود: خداوند به بندگان خودش هشدار داده است در قیامت چنین آینده‌ای برایشان در نظر گرفته است تا زندگی خود را بر اساس تقوا الهی قرار دهند./۱۳۰۷/پ203/ب1
محمد ملك آبادي
ارسال نظرات