۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۵۹۲۲۶۲
آیت‌الله رشاد:

طلاب به فلسفه همچون فقه و اصول اهمیت دهند

طلاب به فلسفه همچون فقه و اصول اهمیت دهند
آیت‌الله رشاد گفت: برخی می‌گویند فلسفه و کلام درس نیست، اما واقعیت آن است که طلبه باید در کنار فقه و اصول فلسفه و کلام هم بخواند تا طلبه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) در جلسه این هفته درس‌هایی از نهج‌البلاغه که در همین مدرسه برگزار شد، گفت: کلام و خطبه‌های نهج‌البلاغه ذهن آدمی را نورانی می‌کند و این اثری است که از کلام معصوم نشأت می‌گیرد.

وی افزود: امام معصوم خالی از هر نوع اشتباه و خطا است درحالی‌که انسان غیر معصوم مانند ابن‌سینا و یا ملاصدرا که از علمای فلسفه هستند هزار و یک اشتباه می‌توانند داشته باشند چون اینان ارزش معرفتی دارند اما ارزش معنوی ندارند.

آیت‌الله رشاد بابیان اینکه معصوم هرگز در عمل خطا نمی‌کند درحالی‌که این امر در غیر معصوم غیرممکن است، ابراز کرد: اعمال بشر تحت تأثیر عوامل آفاقی و انفسی است و هزاران عامل وجود دارد که انسان اشتباه کند درحالی‌که معصوم متأثر از این عوامل نیست و هر چه می‌گویند حقیقت زلال است و بدون خطا است؛ بنابراین اگر آدمی مضامین و کلمات معصوم را حفظ کند افزون بر حیث معرفتی اثر وضعی بر او خواهد داشت و آن سبب نورانی شدن ذهن آدمی می‌شود.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران درباره علم نافع، بیان داشت: در اخبار به اشکال مختلف علم و معرفت را تقسیم می‌کنند و گاهی به علم الابدان و علم‌الادیان بیان می‌شود و مراد از علم الابدان علمی است که نیازهای جسمی و طبیعی انسان را تأمین کند علم‌الادیان نیز به معنای کلام نیست بلکه به معنای تأمین‌کننده نیازمندی‌های آدمی در قلمرو معرفتی و معنوی انسان است.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) در خصوص علامه بودن، گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: علم نافع آیه محکمه، فریضه عادله و سنت قائمه است و مابقی امور که برخی آنان را علم قلمداد می‌کنند فضل است؛ بنابراین بر اساس فرمایش حضرت، علامه کسی است که علم نافع داشته باشد؛ امروز در فرهنگ شیعی علامه به فرد جامع و بیشتر به کسانی گفته می‌شود که در علوم عقلی سرآمد باشند.

وی با طرح این پرسش که علم نافع چیست و طلبه باید چه چیزی آموزش ببیند؟ بیان داشت: گاهی شنیده می‌شود می‌گویند فلسفه و کلام درس نیست و اصولاً این دو در افق فقه و اصول نیست و مسلمانی در فقه نمود پیدا می‌کند اما واقعیت آن است که طلبه باید در کنار فقه و اصول فلسفه و کلام هم بخواند تا طلبه شود.

آیت‌الله رشاد بابیان اینکه اسلام یک دستگاه و نظام و معجونی شفابخش است زمانی که همه اضلاع و بخش‌های اسلام شناخته و عمل شود، ابراز کرد: فقیه نه‌ تنها در فقه بلکه در اخلاق نیز باید فقیه باشد.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران بهترین علم را علمی دانست که برای آخرت مفید باشد و خاطرنشان کرد: علمی باارزش است که منجر به ایمان به خداوند و خضوع و خشوع در برابر حضرت حق شود؛ بنابراین فقه، اخلاق و عقاید از علوم نافعی است که طلاب باید به کسب آن توجه کنند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات