۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۵۹۲۶۶۳
مدیر مدرسه علمیه امام خمینی:

وجه تمایز رسولان الهی و مصلحان بشری اتصال به وحی بوده است

وجه تمایز رسولان الهی و مصلحان بشری اتصال به وحی بوده است
حجت الاسلام محسنی گفت: وجه تمایز رسولان الهی و مصلحان بشری اتصال ایشان به وحی است؛ اگر دستورات انبیا متصل به وحی نبود مطابق با نیاز‌های بشری نبود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عادل محسنی مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) در کلاس درس تفسیر موضوعی نبوت در قرآن، گفت: یکی از مهمترین شاخصه‌های انبیای الهی که قوام نبوت و اساس رسالت ایشان با این شاخصه گره خورده است، مساله وحی است.

وی افزود: وجه تمایز رسولان الهی و مصلحان بشری نیز اتصال ایشان به وحی بوده است؛ اگر دستورات انبیا متصل به وحی الهی نبود قطعا مطابق با نیاز‌های بشری، کامل و قابل اتکا نبود.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) ابراز داشت: مارکسیسم و سوسیالیسم با وجود تمام نظریاتی که ارائه کرده‌اند به علت عدم اتصال آن‌ها به وحی، کامل نبوده و دارای نقایص زیادی هستند که به مرور زمان آشکار می‌شوند.

وی در ادامه بیان داشت: بشریت نسبت به شناسایی نیاز‌های آدمی محدودیت دارد و به تنهایی نمی‌تواند نیازمندی‌های واقعی خود را تشخیص داده و تامین کند؛ پروردگار جهانیان که انسان را آفریده و از رگ گردن به او نزدیکتر است و تمام ویژگی‌ها و خصوصیات او را می‌شناسد، می‌داند که راه درمان آسیب‌ها، مشکلات و تنها راه تعالی بشر و جامعه بشری فقط ذات باری تعالی است.

حجت الاسلام محسنی اظهار داشت: تنها کسی که می‌تواند نسخه درمان کاملی برای بشر بپیچد ذات حق تعالی است؛ باید به وحی به عنوان منبع معارف و احکام الهی و نسخه سعادت بشر و جامعه بشری توجه ویژه داشت.

وی در ادامه بیان داشت: ریشه تمام معانی وحی به القا و انتقال یک پیام به صورت پنهانی و سرّی اشاره می‌کند و این وجه مشترک تمام معانی لغوی کلمه وحی است؛ آیت الله جوادی آملی وحی را از جنس تعلیم می‌داند که کاربرد‌های قرآنی مویّد آن است.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) ابراز داشت: مرحوم علامه طباطبایی در کتاب تفسیر المیزان وحی را به معنای دریافتی اختصاصی و خارج از مجاری عادی فهم بشری ترجمه کرده است؛ یکی از استعمالات قرآنی وحی فرستادن روح بر پیامبر اکرم (ص) است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های وحی از دیدگاه قرآن کریم این است که می‌تواند به صورت مستقیم و کلامی باشد؛ وحی بعضی اوقات از جنس شنیدنی و برخی مواقع از جنس خواندنی است./۹۶۹/پ203/ب1
ارسال نظرات