۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۵۹۳۶۶۳
آیت‌الله ری‌شهری:

توسعه اقتصادی از اصول مسلم اسلام است

توسعه اقتصادی از اصول مسلم اسلام است
آیت‌الله ری‌شهری با بیان اینکه توسعه اقتصادی از اصول مسلم اسلام است، گفت: ثروتی که موجب عاقبت بخیری انسان شود ممدوح است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله ری‌شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری، امروز در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: روایات و احادیث فراوانی درزمینهٔ فقر و قنا بیان‌شده است.

وی افزود: دسته‌ای از روایات فقر را مذموم و مجازات الهی دانسته و آن را زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات شخصی و اجتماعی می‌دانند اما در مقابل دسته دیگر فقر را مورد مدح و ستایش قرار داده و آن را لطف الهی بیان می کنند؛ البته سند برخی از این روایات اگر درست باشد که ضعیف است می‌طلبد همه آن روایات جمع بسته شود که با مبانی اسلامی صحیح باشد.

آیت‌الله ری‌شهری با اشاره به کتاب توسعه اقتصادی بیان داشت: بر اساس آیات و روایاتی که در این کتاب درزمینهٔ توسعه اقتصادی آمده اگر موردتوجه قرار گیرد چنین دریافت می‌شود که جهت‌گیری اسلام در مقابل فقر و در مسیر توسعه اقتصادی بوده و از اصول مسلم اسلام به شمار می‌رود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر روایاتی داشته باشیم که به‌ظاهر مردم را به فقر دعوت ‌کند به‌طورقطع انتصاب این روایات به اهل‌بیت(ع) صحیح نیست مگر آن‌که مقصود ظاهرش نباشد؛ بنابراین با بررسی آیات و روایات درمی‌یابیم که فقر و غنا همانند علم و نادانی است و از دو زاویه قابل‌مقایسه است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ادامه بابیان اینکه ثروت به‌طور مطلق از یک زاویه ارزش و از سوی دیگر چنین نیست، گفت: ازاین‌جهت که ثروت از مظاهر آفرینش است ارزش تلقی می شود و قرآن کریم از آن به عنوان خیر یاد می کند.

آیت‌الله ری‌شهری با اشاره به نقش ثروت در زندگی انسان، عنوان کرد: در نگاه اول ثروت و علم جزء ارزش‌ها هستند، چون ذات ثروت موردتوجه است مانند ذات علم اما در نگاه دوم ثروتمند و عالم موردتوجه است که در اینجا مراد انتصاب ثروت و علم به انسان است. اگر فقر از نگاه آفرینشی موردبررسی قرار گیرد فقر نعمت الهی و ارزش است اما اگر ثروت از نگاه ارتباط با انسان و ثروتمند ارزیابی شود این معادله صورت دیگری پیدا می‌کند و به شرطی ثروت خوب می‌شود که انسان بتواند از آن بهترین استفاده را ببرد و عاقبت انسان را به خیر کند.

وی افزود: دانش خوب است اما اگر با دانشمند سنجیده شود هر دانشمندی خوب نیست بنابراین هر توانگری از ثروت سود نمی‌برد و هر جاهلی هم از نادانی زیان نمی‌بیند ازاین‌رو هر ثروتی برای ثروتمند سودمند نیست  و هر جهلی برای انسان نادان زیان نیست؛ طبق صریح روایات چه فقری که باعث سعادت و چه ثروتی که موجب عاقبت سوزی انسان می‌شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین نمی‌توان به‌صورت مطلق گفت که ثروت مذموم است هر انسانی که بتواند از آن بهترین بهره را برای عاقبت‌بخیری ببرد خوب است بر همین اساس غنا و فقر از چند زاویه مورد بررسی است./813/پ210/ب1

ارسال نظرات