۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۵۹۴۷۸۲
آیت الله نوری همدانی:

نگاه مادی به امانت مسؤولیت خیانت است

نگاه مادی به امانت مسؤولیت خیانت است
حضرت آیت الله نوری همدانی تأکید کرد: مسؤولیت ها امانت های الهی هستند که اگر نسبت به آن ها نظر مادی وجود داشته باشد، بدون شک مرتکب خیانت شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در دیدار رییس و اعضای فرهنگستان علوم پزشكی با تسلیت ایام فاطمیه، پرداختن به مباحث سلامت معنوی را ضروری و مهم دانست و گفت: علم طب یكی از مهم ترین علومی است كه همواره مورد تأكید روایات قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه فقه، طب، ادبیات و ستاره شناسی از جمله علومی است که فراگیری آن ها در روایات توصیه شده است، اظهار داشت: علم فقه در همه ابعاد زندگی نقش آفرینی می كند و ما موظف هستیم این علم را از مجتهدان و عالمان فقیه دریافت كنیم؛ این که مردم ایران پیش از انقلاب زیر سلطه استعمار و استکبار قرار داشتند از آن جهت بود که از فقه دوری گزیده بودند؛ به عبارت دیگر دور شدن از فقهِ كامل، انسان ها را زیر سلطه استكبار می برد و روحیه خودكفایی و خودباوری را در میان مردم نابود می کند.

حضرت آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: دشمنان پیش از انقلاب اسلامی دین را مورد آماج تهمت ها قرار داده بودند و همواره تفکر جدایی دین از سیاست را ترویج می کردند، اما امام خمینی(ره) با احیای تفکر اصیل دینی روحیه مبارزه طلبی و استکبار ستیزی را در آحاد مختلف جامعه زنده کردند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به تأكید روایات بر علم طب اشاره و عنوان كرد: طب همواره برای معالجه و دوری از بیماری ها مورد توجه قرار گرفته است؛ امروز پزشکان جهان به مسأله سلامت معنوی توجه دارند، اما اشتباهشان در این است که معتقدند روح یک سلسله فعل و انفعالاتی است كه با مرگ به پایان می رسد، در حالی که اسلام بر این اعتقاد است که روح با مرگ جسم پایان نمی پذیرد، بلکه باقی می ماند و اگر در دنیا اعمال خوب انجام داده باشد در برزخ متنعم بوده و اگر دارای اعمال ناپسند باشد در برزخ معذب خواهد بود تا زمانی که خداوند در قیامت جسم را بازگردانده و روح را به آن ملحق کند.

وی با اشاره به اینکه معنویت تأثیر بسیاری در معالجه بیماری ها دارد، افزود: طب متکفل بیان داروهایی است که انسان را درمان می کند، اما امروز باید به بعد معنوی هم توجه کرد، زیرا انسانیت انسان مبتنی بر روح است و اگر بدان توجه نشود، طبابت ناقص خواهد بود.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که صاحبان علم و مسؤولانی که در رده های بالا قرار دارند نباید دیدگاه مادی داشته باشند، تأکید کرد: كسانی كه علم خود را وسیله ای برای امرار معاش قرار می دهند در روایات سخت مورد مذمت قرار گرفته است.

این مرجع تقلید با اشاره به نامه ٥ نهج البلاغه عنوان کرد: کسانی که در سمت های عالی و موقعیت های در سطح بالا قرار دارند نباید نگاه مادی داشته باشند، زیرا این علوم و مسؤولیت هایی که در اختیارشان است، امانت های الهی هستند كه به آن ها سپرده شده و اگر نسبت به آن ها نظر مادی داشته باشند، بدون شک مرتکب خیانت شده اند.

وی با تأکید بر این که بسیاری از روایات اهل بیت(ع) مربوط به طبابت است، افزود: بر اساس این روایات، هر انسانی که به اندازه کافی غذا بخورد هم بدنش سالم بوده و هم قلبش رقیق خواهد بود، اما هر انسانی که پر خوری کند هم بدنش ناسالم شده و هم قلبش غلیظ خواهد شد.

حضرت آیت الله نوری همدانی علت شیوع بیماری ها را تغذیه نامناسب دانست و ابراز كرد: امروز باید برای مردم تبیین شود كه در زمینه تغذیه خود چگونه برنامه ریزی كنند، زیرا تبیین روش های سلامت برای مردم از شیوع بسیاری از بیماری ها پیشگیری می كند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه مجموعه های فعال در عرصه سلامت باید بر تغذیه و میزان تحرک و ورزش مردم نظارت داشته باشند، گفت: ورزش باید به صورت مداوم صورت گیرد تا نشاط و انرژی در بدن باقی مانده و انسان دچار بیماری هایی همچون آلزایمر نشود./841/پ202/ق

 

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
حسین ثالث موید
ارسال نظرات