۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۵۹۷۵۰۶
امام جمعه موقت اصفهان:

باقی پنداشتن متاع دنیا انسان را بخیل می‌کند

باقی پنداشتن متاع دنیا انسان را بخیل می‌کند
آیت الله مهدوی گفت: برخورداری از روحیه سخاوتمندی کم دیدن نعمت‌ دنیا است افرادی که دنیا را باقی می‌پندارند از سخاوت در حق دیگران طفره می‌روند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر نهج البلاغه که شب گذشته در حسینیه جواد الائمه (ع) واقع در چهار راه شکرشکن برگزار شد، گفت: حلم ورزیدن نشانه عاقل بودن انسان است.

وی در تفسیر حکمت دویست و دوم که امیرمؤمنان (ع) در آن مطالب متفرقه اخلاقی زیادی را بیان فرموده اند، افزود: امیرمؤمنان (ع) در ابتدای این حکمت می‌فرمایند، سخاوت نگهبان آبرو‌ها است؛ واژه حارص به معنای نگهبان در این حکمت از معنای اصلی خودش خارج شده و به اصطلاح به صورت استعاره به کار رفته است؛ غیبت، دشنام، توهین از جمله ضربه‌هایی که ممکن است از سوی دیگران به آبروی انسان وارد شود که به واسطه سخاوتمندی دفع می‌شود.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: انسان کریم هرگز سخاوتمندی را رها نمی‌کند و روایت می‌فرماید سخاوتمندی نشانه هوش افراد است؛ انسان کریم همواره از اطعام دادن به دیگران لذت می‌برد و برای برخورداری از روحیه سخاوتمندی کم دیدن و مهم ندیدن نعمت‌های دنیوی است افرادی که دنیا را باقی می‌پندارند از سخاوتمندی در حق دیگران طفره می‌روند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ریا کردن، اذیت کردن، منت گذاشتن، تبذیر و فقر از آفت‌های سخاوتمندی است البته فقر یک آفت غیر اختیاری است، ولی بقیه آفت‌ها در اختیار انسان است.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: امام علی (ع) در ادامه حکمت می‌فرمایند، حلم دهان بند انسان سفیه و کم عقل است؛ زمانی که انسان سفیه و کم عقل به انسان توهین می‌کند بهترین راهکار برای بستن دهان او حلم ورزیدن است؛ انسان سفیه در نادانی اش ممکن است به انسان توهین کند از این رو کوتاه‌ترین راه برای بستن دهان وی حلیم بودن است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایات متعددی از معصومین (ع) تشریح کرد: با حیاترین افراد کسی است که از دیگران حلیم‌تر باشد و قوی‌ترین مردم کسی است که غضب خودش را کنترل می‌کند؛ حلم ورزیدن نشانه علم داشتن شخص است و انسان حلیم هیبت بیش‌ترین نسبت به دیگران دارد همچنین انسان حلیم طرفداران زیادی پیدا می‌کند.

وی در پایان ابراز کرد: امیرمؤمنان (ع) در ادامه حکمت می‌فرمایند، عفو زکات پیروزی است؛ واژه زکات در این بخش نیز از معنای اصلی خودش خارج شده است؛ لازم است کسی که در برابر دیگران پیروز می‌شود آن‌ها را عفو کند تا بدین واسطه زکات پیروزی اش را پرداخته باشد؛ در روایت آمده است عفو احسن الاحسان است یعنی عفو بالاترین احسان‌ها است و تاج مکارم است./۸۶۷/پ310/ب1
محمد قربانیان
ارسال نظرات