۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۵۹۷۶۵۷
آیت الله صدیقی:

عجله در قضاوت از موارد سقوط انسان است

عجله در قضاوت از موارد سقوط انسان است
استاد درس اخلاق حوزه علمیه گفت: یکی از صفات عالی برای انسان کامل، عجله نکردن در انتقاد از دیگران است؛ عجله در قضاوت از موارد سقوط انسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در کلاس درس اخلاق که امروز در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: یکی از صفات عالی و ضروری برای انسان کامل، عجله نکردن در مچ‌گیری و انتقاد از دیگران است.

وی افزود: انسان باید همیشه بنا را برخوش‌بینی بگذارد و درباره مومنان سوء ظن نداشته باشد؛ خوش‌بینی سبب می‌شود تا هم از کمالات دیگران بهره ببرد و هم به آنها در زمان احتیاج یاری برساند؛ آدمی وقتی از کسی دل‌چرکین باشد نمی‌تواند تعاملی با او داشته باشد.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اظهار داشت: انسان باید سعی کند افراد را با وجهه توحیدی، ایمانی، الهی و ولایی ببیند و اگر لغزشی در مومن دید نسبت به آن لغزش، زود داوری نکند تا زمانی که عذر و علتی از جانب او مشخص شود.

وی با بیان اینکه عجله در قضاوت یکی از موارد سقوط انسان است، افزود: اگر کاری از شخصی سر بزند و ما آن را بدون دلیل حمل بر صحت کرده و در جایی بازگو کنیم در حالی که اصلاً مسئله و دلیل آن، چیز دیگری بوده، در واقع آبروی شخص را برده‌ایم و این آبروی رفته را نمی‌توان به او بازگرداند.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: آبروی مومن در حکم جان اوست؛ حفظ آبرو و وجاهت در جامعه اسلامی از اهم مسائل است به همین علت در احادیث حفظ آبروی مومن بالاتر از کعبه بیان شده است؛ همان‌طور که بی حرمتی به خانه کعبه گناه بسیار سنگینی است، بی اعتبار کردن مومن نیز به همان اندازه ارزشمند است.

وی در ادامه بیان داشت: ما باید مظهر محبت خداوند در زمین باشیم و نسبت به آثار و مخلوقات حق تعالی ودود باشیم؛ کسی که چنین باشد در واقع طینت او از حضرت علی(ع) است و بوی حضرت فاطمه زهرا(س) را می‌دهد.

امام جمعه موقت تهران افزود: یک سنخیتی بین ما و امیرالمومنین(ع) است، محبت بدون سنخیت اصلاً امکان ندارد؛ ممکن است انسان تظاهر و تخیل به محبت کند اما محبت واقعی سبب مشترکاتی بین مُحب و محبوب می‌شود که ارتباط میان آنها را استحکام می‌بخشد؛ مومنین جَلَوات حق هستند.

وی ابراز داشت: زبانِ ملامت و گیردادن از اخلاق انسان‌های بزرگ نیست، انسان‌های بزرگ شرح صدر دارند اما در مقابل، ساده اندیشی و زودباوری به نوعی حماقت است.

وی در ادامه بیان داشت: انسان باید بینش سیاسی درستی داشته باشد و وقتی می‌خواهد به کسی مسؤولیتی بسپارد با چشم باز و اطلاعات کافی و صحیح تصمیم بگیرد زیرا سرنوشت یک مملکت قرار است به او سپرده شود در غیر این صورت به ملت و مملکت خیانت کرده است.

آیت الله صدیقی در پایان خاطرنشان کرد: شخصی که قرار است مسؤولیتی به او محوّل شود باید اهلیت او احراز شود؛ احراز به ظاهر بینی نیست، باید از پسِ پرده، گذشته ها و سوابق شخص را دید و نظرات او را در بحران‌ها شنید./۹۶۹/پ202/ب1

محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات