۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۵۹۷۴۶۵
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

نتیجه اخلاق منهای دین، بندگی طاغوت است

نتیجه اخلاق منهای دین، بندگی طاغوت است
استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر اخلاق به همراه عبادت در جامعه تحقق پیدا نکند، این به نفع مستکبران خواهد شد که انسان‌ها را به بندگی خود واردار کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان کارشناس دینی و استاد حوزه و دانشگاه در کلاس درس نظام اخلاق اسلامی که امروز در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: اگه علم اخلاق را، دانش ایجاد انگیزه برای تعالی روح و عمل صالح تعریف کنیم به عبارتی موضوع علم اخلاق را صفات قرار نداده و انگیزه قرار داده‌ایم‌ و به علم اخلاق باید مهارت‌ها را نیز اضافه کنیم.

وی با طرح این سوال که چطور می‌توان در انسان انگیزه ایجاد کرد، گفت: در وجود انسان سه بُعد دانش‌ها، گرایش‌ها و رفتارها وجود دارد؛ انسان وقتی نیاز به انگیزه برای ترقی در سه بُعد وجودی خود دارد هیچ فضیلی بالاتر از پرستش و تقرب به خدا نیست.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه بیان داشت: اگر عبادت خداوند در جامعه تحقق پیدا نکند و صرفاً اخلاق تحقق یابد این اتفاق به نفع مستکبران عالم خواهد شد زیرا کسانی که اخلاقی هستند به زورگویان و طواغیت عالم میدان می‌دهند تا انسان‌ها را به بندگی خود واردار کنند؛ درجه به بندگی کشیدن انسان‌ها متفاوت است اما در نهایت نتیجه اخلاق منهای دین، بندگی طاغوت است.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: جامعه اخلاقی همیشه از طاغوت شکایت داشته و تنها به توصیه اخلاقی به مستکبران می‌پردازد؛ اخلاق بدون عبادت به شدت جنبه سیاسی پیدا کرده و اثر سیاسی آن، این است که جامعه را تسلیم بندگی می‌کند به همین دلیل دین و بندگی خداوند احیاکننده است.

وی افزود: اگر انگیزه تقرب الی الله برای خوب بودن نباشد، خوب بودن به کمال خود نرسیده و اوج و رشد خود را پیدا نمی‌کند همچنین همه تیپ‌های انسانی تحت پوشش دانش اخلاق و رفتار اخلاقی قرار نمی‌گیرند؛ این قدرت دین است که در انسان انگیزه نماز خواندن را به وجود می‌آورد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ابراز داشت: هر انگیزه‌ای ارزش ندارد؛ در نظام انگیزه سازی افراد برای دین‌داری، اکثریت و تقریباً همه افراد پوشش داده می‌شوند و هیچ تیپی از شخصیت انسانی وجود ندارد که نتواند با آن ارتباط برقرار کند؛ بسیاری از روش‌های آموزش دین با روحیات انسان‌ها سازگاری ندارد‌.

وی در ادامه بیان داشت: ما برای انگیزه سازی برای دین‌داری باید دین را بر اساس نیاز انسان‌ها به آنها معرفی کنیم؛ انسان‌ها اگر بداند دین، نیاز آنهاست، حتی در آن رقابت خواهند کرد و این دقیقاً "فاستبقوا الخیرات" است که خداوند در قرآن کریم انسان‌ها را به آن سفارش است./۹۶۹/پ202/ب1

محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات