۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۵۹۸۱۷۱
دبیر علمی همایش ملی سلامت معنوی مطرح کرد؛

"سلامت معنوی" به سبک ایرانی اسلامی نیازمند توجه جامعه نخبگان

عضو فرهنگستان علوم پزشکی گفت: نیاز امروز جامعه بررسی و تحقیق در رشته سلامت معنوی، با رویکرد و سبک اسلامی و ایرانی است.

حسن ابوالقاسمی، عضو فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت برگزاری همایش سلامت معنوی اظهار داشت: فرهنگستان علوم پزشکی از حدود 5 سال گذشته، به این احساس نیاز پی برده است که سلامت معنوی را در آموزش پزشکی وارد و در درمان‌های پزشکی و در بخش بهداشت نهادینه کنیم.

سلامت معنوی، مورد توجه جوامع علمی جهان

دبیر علمی همایش ملی سلامت معنوی با بیان این که موضوع سلامت معنوی، موضوعی است که امروزه در دنیا مورد توجه قرار گرفته است، گفت: توصیه سازمان بهداشت جهانی به همه کشورها این بوده است که ضمن توجه به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی، بایستی به مقوله مهم سلامت معنوی که نیاز مردم است، نیز پرداخته شود.

وی ادامه داد: از این رو یک گروه سلامت معنوی در فرهنگستان علوم پزشکی شکل گرفته و تقریبا در دو سال اخیر، رابطه بسیار خوبی با حوزه علمیه قم پیدا کرد، چراکه کارشناسان محتوای سلامت معنوی که استخراج شده از قرآن، سخنان ائمه معصومین(ع) و نهج‌البلاغه است، در حوزه هستند.

ابوالقاسمی با اشاره به ضرورت آموزش محتوای سلامت معنوی به کادر پزشکی کشور، بیان کرد: طبیعتا به خاطر این که با مردم به صورت مرتب در تماس بوده و برای خدمات خود به ما مراجعه می‌کنند، باید بتوانیم جنبه سلامت معنوی را به خوبی در کادر سلامت یعنی در دانشجویان پزشکی و رشته‌های وابسته به پزشکی آموزش دهیم.

ضرورت تحقیق در رشته سلامت معنوی با سبک اسلامی و ایرانی

وی افزود: نیاز امروز جامعه بررسی و تحقیق در رشته سلامت معنوی، با رویکرد و سبک اسلامی و ایرانی است نه سبکی که در کشورهای غربی رایج است، وگرنه بسیاری از کشورهای غربی، رشته سلامت معنوی را جزء ﮐﻮرﻳﮑﻮﻟﻮم‌های درسی خود قرار داده و تدریس می‌کنند.

وی ادامه داد: به لحاظ فرهنگ دینی و تمدن بسیار خوبی که طی قرن‌های گذشته داریم، می‌توان محتوای سلامت معنوی بسیار خوبی از این فرهنگ غنی استخراج کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مطرح کرد: ضمن این که فعالیت‌های مشترکی در قالب نگارش پایان‌نامه‌ها و کتب در حال تدوین با حوزه علمیه قم وجود دارد، تصمیم به برگزاری همایشی گرفته شد که امسال ششمین سال آن برگزار می‌شود.

میزان استقبال از همایش سلامت معنوی

وی با اشاره به استقبال دانشجویان و جامعه علمی از این همایش در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته بیش از هزار نفر از دانشگاه‌های سراسر کشور در رشته‌های علوم پزشکی و وابسته به آن، در این همایش شرکت می‌کردند، امسال هم استقبال بسیار خوبی از این همایش شده است.

ابوالقاسمی در ادامه به ویژگی‌ها و شاخصه‌های همایش سال جاری اشاره و بیان کرد: از ویژگی‌های مهم همایش امسال این است که کار مشترک بسیار نزدیکی میان حوزه، فرهنگستان و دانشگاه علوم پزشکی قم برقرار شده است.

وی ادامه داد: در همایش سلامت معنوی امسال، از دکتر عباس شیبانی به عنوان یکی از شاخص‌ها و الگوهای سلامت معنوی تجلیل می‌شود که انصافا در زندگی شخصی خود، یکی از نمادهای بی بدیل سلامت معنوی است.

دبیرعلمی همایش ملی سلامت معنوی مطرح کرد: دانشجویان و اساتیدی از سراسر کشور با هدایت بسیج جامعه پزشکی و حوزه علمیه و دانشگاه علوم پزشکی قم در برگزاری این همایش همکاری لازم را داشتند.

آثار گسترش سلامت معنوی در جامعه

وی با تأکید بر ضرورت پوشش خبری این همایش توسط خبرگزاری‌ها و صدا وسیما بیان کرد: گسترش فرهنگ سلامت معنوی در جامعه، فایده و تأثیر زیادی در بهبود سلامت جسمانی و روانی مردم دارد، همچنین باعث مبارزه با بسیاری از معضلات اجتماعی زندگی جامعه خواهد شد.

ابوالقاسمی با اشاره به تأثیر برگزاری همایش سلامت معنوی در تحریک و حساسیت‌زایی در جامعه نخبگان و سیاست‌گذاران گفت: از مسئولان وزارت بهداشت، نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها، برای حضور در این همایش، دعوت شده است تا سلامت معنوی در ﮐﻮرﻳﮑﻮﻟﻮم درسی وارد شود.

وی هشدار داد: متأسفانه در بسیاری از دانشگاه‌های ما، بحث سلامت معنوی هنوز با گوش بسیاری از افرار آشنا نیست، همان‌طور که به سلامت جسمی جامعه و مردم اهمیت داده می‌شود و در صورت بیماری، نیازمند درمان است، در بحث سلامت معنوی جامعه نیز بایستی حساسیت وجود داشته باشد، چراکه وجود مشکل در سلامت معنوی مردم، سبب ایجاد معضلات اجتماعی و روانی می‌شود.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی در پایان با اشاره به سابقه این بحث در جامعه علمی کشور، خاطرنشان کرد: این که از راه سلامت به این موضوع نگاه و درباره آن تحقیق شود، سابقه طولانی در کشور ما ندارد، بنابراین عمق بخشی به این بحث، امری ضروری است./876/ت301/س

خبرنگار: مهدی شاهی

گزیده ای از خبر را در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
مهدی شاهی
ارسال نظرات