۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۵۹۸۷۴۸
نشست هم اندیشی «عفاف در اسلام و مسیحیت» (1)

بررس اشتراکات و تفاوت های مساله عفاف در اسلام و مسیحیت

بررس اشتراکات و تفاوت های مساله عفاف در اسلام و مسیحیت
با حضور اساتید دانشگاه پادربورن آلمان نشست چهارم از سلسله نشست های هم اندیشی و گفتگوی علمی پیرامون «عفاف در اسلام و مسیحیت» در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، نشست چهارم از سلسله نشست های هم اندیشی و گفتگوی علمی پیرامون «عفاف در اسلام و مسیحیت»، با همکاری بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی و دانشگاه ادیان و با حضور پروفسور کلاوس فون اشتوس (Prof. Dr. Klaus von Stosch) و پروفسور هلگا کولمن (Prof. Dr. Helga Kuhlmann) از اعضای هیأت علمی رشته الهیات انجیلی دانشگاه پادربورن (Paderborn University) آلمان، در دفتر نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد.

پروفسور کلاوس فون در این نشست ضمن اشاره به انواع عفاف و حجاب در انجیل گفت: نوع اول عفاف در انجلیل مربوط به عفاف حضرت مریم (س) یعنی عدم ازدواج است که این نوع از عفاف همان است که در دیرها و صومعه ها وجود دارد.

وی افزود: عدم ازدواج  در همه فرقه های مسیحیت دیده می شود اما به طور خاص در ارتدوکس و کاتولیک دیده می شود و اعتقاد بر این است که کشیش برای رسیدن به کارهای مهمتر باید از این موارد به دور باشد.

این استاد دانشگاه پادربورن آلمان گفت: در دیرها به هیچ وجه اجازه ارتباط جنسی وجود ندارد و باور آن‌ها بر این است که عشق تنها به خداوند مرتبط است.

اشتوس تاکید کرد که عدم ازدواج برای کشیش ها قانون ثابتی نیست و ممکن است در آینده تغییر کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که در مسیحیت نیز روابط جنسی فقط در چارچوب ازدواج مجاز است گفت که در فرهنگ مسیحی دوستی و رابطه افراد نباید تحریک کننده باشد.

اشتوس افزود: در فرهنگ مسیحیت افراد نمی‌توانند طوری که با همسر خود تعامل دارند با دوستان خود نیز داشته باشند.

استاد دانشگاه پادربورن یادآور شد: اگر فردی از اعضای کلیسا تصاویری زننده در تلویزیون مشاهده کند این مطلب را گزارش کرده و شبکه پخش کننده از طرف کلیسای کاتولیک مرد اعتراض قرار خواهد گرفت.

اشتوس با بیان این که حجاب و پوشش در غرب امری فرهنگی است، اظهار داشت: در فرهنگ مسیحی نیز پوشش ضروری بوده و عریان بودن برای زن و مرد پذیرفتنی نیست.

این استاد دانشگاه پادربورن آلمان گفت که به اعتقاد مسیحیت در ازدواج نه تنها رابطه جنسی، بلکه سایر اشکال ارتباط و ابراز علاقه نیز باید وجود داشته باشد افزود: در آیین کاتولیک طلاق غیرمجاز بوده و کسی که طلاق می‌گیرد دیگر نمی‌تواند ازدواج کند، به همین دلیل است که سن ازدواج در غرب بالاست و افراد به دلیل حساسیت بالای این مساله دیرتر ازدواج می کنند.

او ادامه داد: رابطه قبل از ازدواج در مسیحیت مجاز نبوده و کلیسا با آن مخالفت است اما طبق رسوم جدید، این موضوع رایج شده است.

اشتوس با اشاره به اشتراک دیدگاه اسلام و مسیحیت در مورد عفاف و این که از منظر این دو دین رابطه جنسی فقط باید در چارچوب ازدواج باشد، گفت: در دین اسلام مساله حجاب صرفا جنبه ای دینی ندارد بلکه این مساله از دیدگاه زیبایی شناختی نیز مورد نظر است چرا که فرد مسلمان با داشتن حجاب بیان می کند که تنها خداوند شایسته زیبایی و جاذبه است و به همین دلیل است که در آلمان علی رغم محدودیت‌هایی که برای حجاب وجود دارد، زنان به حجاب علاقه مند هستند./847/ب920/ف

ارسال نظرات