۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۵۹۹۰۴۳

نشست "انجمن شعر طلاب" به ایستگاه پنجاه و پنجم رسید

نشست
پنجاه و پنجمین جلسه هفتگی انجمن شعر طلاب همزمان با ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، پنجاه و پنجمین جلسه هفتگی انجمن شعر طلاب «آفاق» در سالن جلسات مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات، همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن با حضور سید محمدجواد شرافت و حسن بیاتانی برگزار شد.

در بخش اول جلسه شعر «آفاق» طبق روال هرجلسه، اشعار و آثار یکی از شاعران معاصر بررسی شد که این هفته طبق برنامه نوبت به کارنامه هنری سرکارخانم «اعظم سعادتمند» رسیده بود. سعادتمند از شاعران موفق عصر ماست و تا کنون سه اثر از او با نام‌های «گنجشک‌های پاییز/۱۳۹۰»، «باران پس از برف/۱۳۹۴» و «لیلی آذر/۱۳۹۶» منتشر شده است. آخرین اثر وی برگزیده هشتمین جشنواره ادبی پروین اعتصامی و نامزد یازدهمین کنگره قلم زرین شد.

سیدجوادشرافت با اشاره به این بیت سعادتمند «نبود قدرت مردانه ات که هل بدهد/گذاشتم وسط جاده باز ماشین را» توضیح داد: سعادتمند اصراری ندارد که در شعرش مدام بگوید زن است، بلکه زنانگی در شعر او پیداست. او معلم است و شاید به همین جهت است که در شعرش یک حس مادرانه قوی وجود دارد.

وی همچنین درباره گنجشک های پاییز گفت: واقعا کتاب های دوم و سوم ایشان از قوت خیلی بیش تری نسبت به کتاب اول برخوردار است، اما همان کتاب اول هم کتاب خیلی خوبی است. سپس غزلی را از این مجموعه خواند که بخشی هایی از آن در ذیل می آید:

آماده ام غزل غزل افسونگری کنم
با خط و خال شعر ترم دلبری کنم

چون قله های برفی البرز باشم و
بر سبزه زار دامنه ها برتری کنم

از آب های وحشی آزادم و مخواه
از رودخانه های تو فرمانبری کنم

با باد می روم که بپیچم درون تو
در پهنه ی وسیع تو نیلوفری کنم

بعد از عروسکی که در آغوش داشتم
در حق کودکان جهان مادری کنم

شرافت گفت: انصافا اشعاری که از ایشان خواندیم، اشعار خوبی بودند. اما حجاب معاصرت و حتی این همشهری بودن ها گاهی ما را از اطرافمان غافل می کند.

سپس حسن بیاتانی اظهارنظر کرد: اعظم سعادتمند یک جهان بینی خاص و عاشقانه ای دارد که در هر موضوعی که شعر می گوید این جهان بینی حاکم است. در شعر ایشان یک حس انزوای دوست داشتنی وجود دارد که برخلاف خیلی ها حس غم انگیزی نیست و اتفاقا بسیار اسرارآمیز و حاصل از مکاشفه است. سعادتمند توجه خاصی به آثار باستانی دارد که این موضوع خیلی خوب با جهان بینی او پیوند خورده است.

سیدجوادشرافت هم با بیان این که سعادتمند به جهت رشته تحصیلی خود، نام بسیاری از فیلسوفان و مکاتب ادبی را در شعر خود وارد کرده است، گفت: مهم است که این نام ها از یک فیلتر شاعرانه رد شود، نه آن که آن ها را به شعر تزریق کنیم. و وقتی ناخودآگاه به شعر وارد می شودند یک لایه به شعر اضافه می کند و شعر را مفهومی تر می کند.

سپس ادامه جلسه با خوانش اشعار جدید شاعران حاضر در جلسه و نقد و بررسی آنها توسط کارشناسان پیگیری شد.

جلسات آفاق هر هفته با هدف پرورش قریحه و استعداد شاعران طلبه برگزار می شود که حضور در جلسات برای عموم طلاب شاعر آزاد و رایگان است.

گفتنی است، طلاب علاقمند می توانند با مراجعه به نشانی hojrehayesaheli1@ در پیام رسان هاتگرام از ساعت و برنامه جلسات در هر هفته مطلع شوند./918/پ201/س

سیدمحمدحسین آل مجتبی

ارسال نظرات