۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۵۹۹۲۹۹
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

فقه واجد یک نظم دقیق نظام واره است که باید کشف شود

فقه واجد یک نظم دقیق نظام واره است که باید کشف شود
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فقه دارای نظام است، گفت: شریعت اسلامی واجد یک نظم دقیق نظام واره است که باید کشف شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مبلغی نماینده مجلس خبرگان رهبری، در نشست علمی هم‌اندیشی فقه نظام‌ساز، درآمدی بر همایش ملی فقه نظام‌ساز که در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: فقه النظام از مباحث مهمی است که نیاز تنقیح بیشتری دارد.

وی درخصوص تئوری‌های مطرح در ارتباط با نظام وارگی فقه، بیان داشت: اهمیت ارائه این تئوری‌ها و توجه به این تئوری ها در این است که نسبت اختلاف در دیدگاه کنونی بر سر نظام فقهی را به سمت آشکار شدن، منضبط‌تر شدن، مقایسه شدن و قابلیت پذیر شدن برای ارزیابی به پیش می برد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی درباره تئوری نظام وارگی مستتر در فقه، بیان داشت: طبق این تئوری نطام وارگی جز ذات و حاق فقه نهفته است یا به نوعی فقه حامی این نظام وارگی است چه بخواهیم و چه نخواهیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر اصول استنباط فقهی فعال شود آنچه که از این عمل استنباط حاصل می شود میان آن یک نظم نظام واره وجود دارد هرچند ما آن را در نظم نظام واره نبینیم و یا مشاهده نکنیم.

وی درخصوص تئوری نظام وارگی استنباطی یا نظام لازم الاستنباط، گفت: نظام لازم است تحت استنباط قرار گیرد؛ بنابراین بدون نظریه نمی توان فقه نظام و یا نظام فقهی را ارائه کرد. کسی که صورتی از فقه نظام ارائه می کند در اصل به ارائه نظریه اقدام کرده است؛ بر همین اساس اگر دو فقیه در این زمینه نظریه ارائه کردند اختلاف آنان اختلاف دو نظریه است نه اختلاف در دو فتوا.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تئوری سوم را تاسیس پذیر بودن نظام های اجتماعی براساس فقه بیان کرد و گفت: این تئوری به خارج بودن فقه از نظام اعتقاد دارد و می گوید فقه قابلیت اصیلی دارد که می توان از آن نظام را بر پایه فقه تاسیس کرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نظام یک موضوع است که در دل آن صدها موضوع نهفته شده است که باید مدام به اجزای آن مراجعه شود، عنوان کرد: تئوری دوم در میان این سه تئوری صحیح است چرا که فقه دارای کارکردبندی بوده و این کارکردبندی جامع، کامل و متنوع است بنابراین این کارکردبندی بدون نظام وارگی ممکن نیست و دارای نظام است.

وی در پایان تاکید کرد: شریعت اسلامی واجد یک نظم دقیق نظام واره است که باید کشف شود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات