۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۵۹۹۴۲۳

لزوم تعامل و مشارکت بیشتر زنان در جوامع اسلامی

لزوم تعامل و مشارکت بیشتر زنان در جوامع اسلامی
در پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی، دانشمندان زن مسلمان به بررسی موانع افزایش مشارکت زنان در بهبود وضعیت جوامع پرداختند.

به گزارش خبرگزاری رسا، در سومین روز از پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، پنلی با حضور زنان دانشمند مسلمان  به نام "مشارکت زنان دانشمند در آینده دهکده جهانی؛ برای ارتقای مشارکت زنان دانشمند در بهبود وضعیت جوامع چه باید کرد"، برگزار شد.

این جلسه با ریاست دکتر «رنا الدجانی» از دانشگاه هاشمی اردن و سخنرانی دکتر «سلیما البروانی» از دانشگاه سلطان قابوس عمان، پروفسور «رابعه حسین» از دانشگاه آقاخان کراچی  و دکتر «نضال صراف‌­زادگان» استاد مرکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید چمران، صبح جمعه در مرکز بین­‌المللی علوم شیمی و زیستی دانشگاه کراچی پاکستان( ICCBS) برگزار شد.

لزوم تاثیر‌گذاری بیشتر زنان

سلیما البروانی در این نشست با اشاره به دیگر پنل این دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی به نام زنان الهام­‌بخش دانشمند در مشاغل زیست­‌پزشکی در جهان اسلام، گفت: در این جلسه پی بردیم زنان دانشمند باید سخت کار کنند و بر محیط پیرامون خود مانند اعضا خانواده، جامعه، سیاستمداران و دیگران تاثیر بگذارند.

وی افزود: نقش ما، در تقویت مشارکت زنان در بهبود وضعیت جامعه بسیار مهم است؛ اما ابتدا باید مشکلات را بشناسیم، سپس راهکاری برای آن­ها بیابیم. اگر زنان را در حل چالش‌­های جهانی مشارکت ندهیم به این معنا است که نیمی از جمعیت جهان را مشارکت نداده‌­ایم.

دکتر البروانی با اشاره به آمارهای دانشجویان دانشکده پزشکی سلطان قابوس عمان گفت: از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ همیشه تعداد زنانی که در امتحان ورودی موفق بوده­اند، از مردان بیشتر بوده است.

وی با تاکید بر ضرورت شناخت موانع اظهار داشت: اول باید الگوهای خوب زنان دانشمند را معرفی کنیم؛ شبکه­سازی بین زنان دانشمند در جهان اسلام و همچنین حضور زنان در نهادهای سیاسی بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: امروزه ۳۲ درصد اعضای دارای مسئولیت در کشورهای اروپایی، زن هستند؛ ولی فقط ۱۲ درصد این اعضا در کشورهای آفریقایی و اسلامی زن هستند.

البروانی تاکید کرد: به نظر می‌­رسد عده­‌ای از زنان دانشمند باید وارد نهادهای مدیریتی شوند تا بتوانند صدای خود را به گوش تصمیم‌گیران برسانند. وی بیان داشت: مهم­ترین راهکارها برای افزایش مشارکت زنان در جوامع داشتن الگو، ایفا کردن نقش استاد توسط عده‌­ای از زنان، عبور از کلیشه­‌های جنسیتی، رها کردن فضای کاری علیه تبعیض زنان، تشکیل شبکه­های علمی زنان و ورود دانشمندان زن به فضاهای مدیریتی است.

تلاش مضاعف

در ادامه پروفسور رابعه حسین از دانشگاه آقاخان کراچی گفت: آموزش زنان به معنای آموزش خانواده است زیرا آنان نقش معلم اول را برای فرزندان دارند.
وی با برشمردن برخی نقش‌­هایی که زنان به صورت طبیعی برعهده می­‌گیرند گفت: معلم، پزشک و پرستار بعضی از این نقش­‌ها است که آن­ها دارند ولی حضور این افراد در جامعه محدود به این نقش‌­ها نیست و آن­ها دیپلمات، سیاستمدار و نخست‌وزیر نیز هستند.

حسین در ادامه با اشاره به حضور یک فرد به عنوان الگو در خانواده دانشمندان مطرح جهان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد این فرد معمولاً مادر آن دانشمند بوده است؛ اگر شما یک مادر آموزش‌دیده و آگاه داشته باشید، خانواده نیز آگاه می‌شود. وی اشاره کرد: زنان مسلمان با محدودیت‌های بیشتری نسبت به زنان دیگر روبرو هستند؛ بنابراین باید سخت‌تر تلاش کند تا به هدف خود برسند.‌

وی با اشاره به اینکه مسئولیت‌­ها در دهه سوم زندگی فرد افزایش می­‌یابد تصریح کرد: این زمانی است که معمولا یک فرد دوران دکترای خود را تمام کرده و باید برای دستاوردهای بیشتر تلاش کند در حالیکه مسئولیت خانواده را نیز برعهده دارد.

پروفسور حسین بر حمایت از زنان در این دوران تاکید کرد و گفت: شبکه‌­سازی علمی و تشکیل گروه‌­های علمی موجب می‌­شود زنان از حمایت زنان دانشمند دیگر برخوردار شوند و بتوانند فعالیت‌­های خود را ادامه دهند.

وی با تاکید بر گفتگو میان دانشمندان زن نیز گفت: تعامل میان دانشمندان زن، تشویق فعالیت­های علمی مستقل و آموزش در سطح ملی و بین­المللی نیز اقدامات موثری در این زمینه هستند.

یک تجربه موفق

در ادامه الدجانی از یک حرکت ابتکاری و تجربه خود برای تاثیرگذاری برای جامعه پیرامون سخن گفت. وی توضیح داد که بعد از پایان تحصیلات در آمریکا و وقتی به اردن برگشتم احساس کردم با برگزاری جلسات کتابخوانی برای کودکان می­توانم موثر باشم، این جلسات را از سال ۲۰۰۶ در مساجد شروع کردیم و امروزه این گروه به نام "دوست داریم بخوانیم، نحن نقرب القراءه/ we love reading" در کشورهای زیادی حضور دارد و گروه‌­های کتابخوانی برای کودکان تشکیل شده است.

در پایان نیز سخنرانان به سوالات حضار پاسخ دادند و بحث مفصلی در مورد راهکارهای افزایش مشارکت زنان در آینده دهکده جهانی شکل گرفت.

نمایشگاه دستاوردها

در حاشیه برگزاری پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، سومین نمایشگاه آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام نیز برپا می‌­شود و شرکت­‌ها و سرمایه­‌گذاران، همراه مهندسان و دانشمندانی که در تولیدات و خدمات جدید، موفقیت­‌هایی را کسب کرده‌­اند، در این نشست چهار روزه با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

پنجمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، در زیرشاخه‌­های بیماری­های واگیر و غیرواگیر در حوزه سلامت با موضوعات پیشگیری، تشخیص و درمان ۸ تا ۱۱ اسفند در دانشگاه کراچی در حال برگزاری است. این نشست فرصتی خواهد بود تا دانشمندان کشورهای اسلامی و محققان جهان اسلام با یکدیگر دیدار کرده و دستاوردها و تجربیات موفق خود را برای یکدیگر و همچنین دانشمندان جوان به اشتراک بگذارند./847/ب101/ف

منبع: ایکنا

ارسال نظرات