۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۵۹۹۷۲۱
خانواده سالم، جامعه سالم (۱)؛

کلیدواژه "خانواده" در سخنان رهبر انقلاب (۲)

کلیدواژه
همه‌ی ارزش‌های معنوی را می‌توان از درون کانون گرم خانواده بیرون کشید و معنویات را در سطح جامعه گستراند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، بخش دوم رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب اسلامی پیرامون خانواده، به بهانه تذکر اخیر ایشان درباره مبحث خانواده و برنامه‌ریزی دشمن برای فروپاشی این بنیان مهم، مقابل دیدگان خوانندگان محترم تقدیم می‌شود.

مراقب خانواده های خود هم باشید

رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنای حفظ خانواده را حتی برای مسئولین نیز تبیین کردند. به طوری که وظیفه هر مسئول در جمهوری اسلامی با تمامی مشقات کاری و سختی های آن، می بایست به خانواده و حفظ آن همت بگمارند.

ایشان در سخنان خود پیرامون این مهم فرمودند: به خانواده‌های خودتان هم برسید؛ به زن، به فرزند برسید. گاهی آنها بهتر از ما هستند، گاهی هم احتیاج دارند به این‌که ما حفظشان کنیم. اگر بهتر از ما بودند، کاری نکنیم که خراب شوند؛ اگر دیدیم خدای نکرده طوری هستند که احتیاج به کمک ما دارند، کمکشان کنیم؛ مراقب باشید.

 «قوا انفسکم و اهلیکم نارا وقودها النّاس والحجارة»؛ از آتشی که آتشگیره‌ی آن انسانها و سنگها هستند، خودتان و زن و بچه‌ی‌تان را حفظ کنید؛ معلوم می‌شود که وظیفه‌ی حفظ زن و بچه هم به عهده‌ی ماهاست. البته این کارها با کمک خودِ خدای متعال میسر می‌شود؛ این را هم بدانیم. خداوند خودش باید کمک کند؛ باید از خدا همین را بخواهید.

خانواده ای که جامعه می شود

اعضای تشکیل دهنده یک جامعه قطعا انسان های آن سرزمین هستند و همه این انسان ها درون کانونی قرار دارند که این کانون، تشکیل دهنده فرهنگ و تربیت کننده نسل هاست. پس می توان گفت خانواده، جامعه را می سازد. حضرت آقا درباره خانواده اینگونه فرموده اند:‌ همه‌ی ارزشهای معنوی را می‌توان از درون كانون گرم خانواده بیرون كشید و معنویات را در سطح جامعه گستراند.

آرامش خانه یعنی زن

"كانون خانواده - كه حوضچه‌ی آرامش زندگی پرچالش و پرتلاش هر انسانی است - به وجود زن آرام می‌گیرد و سكینه و اطمینان پیدا می‌كند. زن در خانواده عنصر محوری است. در داخل خانواده، مرد نمای بیرونی است، زن نمای داخلی است."

در مسأله‌ی زن آنچه که در درجه‌ی اول اهمیت قرار دارد، مسأله‌ی «خانواده» است؛ نقش زن به عنوان عضوی از خانواده. به نظر من از همه‌ی نقشهائی که زن میتواند ایفاء کند، این اهمیتش بیشتر است.

اسلام وقتی که میگوید: «والمؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر» یعنی مؤمنین و مؤمنات در حفظ مجموعه‌ی نظام اجتماعی و امر به معروف و نهی از منکر همه سهیم و شریکند؛ زن را استثناء نکرده. ما هم نمیتوانیم زن را استثناء کنیم.

 مسئولیت اداره‌ی جامعه‌ی اسلامی و پیشرفت جامعه‌ی اسلامی بر دوش همه است؛ بر دوش زن، بر دوش مرد؛ هر کدامی به نحوی بر حسب توانائی‌های خودشان. بحث سر این نیست که زن آیا میتواند مسئولیتی در بیرون از منزل داشته باشد یا نه - البته که میتواند، شکی در این نیست؛ نگاه اسلامی مطلقاً این را نفی نمیکند.

 بحث در این است که آیا زن حق دارد به خاطر همه‌ی چیزهای مطلوب و جالب و شیرینی که در بیرون از محیط خانواده برای او ممکن است تصور شود، نقش خود را در خانواده از بین ببرد؟ نقش مادری را، نقش همسری را؟ حق دارد یا نه؟ ما روی این نقش تکیه می کنیم.

من می گویم مهمترین نقشی که یک زن در هر سطحی از علم و سواد و معلومات و تحقیق و معنویت میتواند ایفاء کند، آن نقشی است که به عنوان یک مادر و به عنوان یک همسر میتواند ایفاء کند؛ این از همه‌ی کارهای دیگر او مهمتر است؛ این، آن کاری است که غیر از زن، کس دیگری نمیتواند آن را انجام دهد. گیرم این زن مسئولیت مهم دیگری هم داشته باشد - داشته باشد - اما این مسئولیت را باید مسئولیت اول و مسئولیت اصلی خودش بداند."

پیشرفت جامعه اسلامی در گرو خانواده سالم است

همان طور که گفته شد خانواده به عنوان جامعه ای کوچک می تواند سعادت یا شقاوت اعضای خود را رقم بزند و این قضیه سرایت به کل جامعه نیز پیدا خواهد کرد. جامعه غرب از این معضل به شدت در رنج است و کانونی با عنوان خانواده تقریبا معنایی ندارد. رهبرمعظم انقلاب درباره خانواده در غرب فرموده اند: خانواده، نقطه‌ی ضعف غرب است. این افتخاری نیست برای زن كه او را از محیط زنانه، از خصوصیات زنانه، از اخلاق زنانه دور كنیم. خانه‌داری را، فرزندداری را، شوهرداری را ننگ او به حساب بیاوریم. فرهنگ غربی خانواده را متلاشی كرد.

ایشان در سخنانی دیگر به پایه ای بودن خانواده در جامعه و پیشرفت جامعه اسلامی در گروه خانواده ای سالم اشاره کردند و فرمودند: مسئله‌ی زن و خانواده برای کشور، جزو مسائل درجه‌ی یک است. خانواده پایه‌ و سلول اصلی در جامعه است و جامعه‌ی اسلامی، بدون بهره‌مندی کشور از نهاد خانواده‌ی سالم، سرزنده و بانشاط، اصلاً امکان ندارد پیشرفت کند.

زن در خانواده امنیت روانی می خواهد

"به نظر من خیلی از این مشکلات مربوط به بانوان، ناشی است از مشکلات حیات جمعی خانواده، به حیثی که زن در آن محور است. ما خلأهای قانونی و عادتی و سنتیِ عجیب و فراوانی داریم.

این مشکلات عمدتاً مربوط میشود به مشکلات داخل خانواده. اگر زن داخل خانواده امنیت روانی داشته باشد، امنیت اخلاقی داشته باشد، آسایش داشته باشد، سَکَن داشته باشد، حقیقتاً شوهر برای او لباس محسوب شود - همچنان که او لباس شوهر است –

همچنان که قرآن خواسته، مودّت و رحمت بین اینها باشد، و اگر «و لهنّ مثل الّذی علیهن»در خانواده رعایت شود - این چیزهائی که اصول کلی و اساسی است - آنگاه مشکلات بیرون خانواده برای زن قابل تحمل خواهد شد؛ اصلاً بر اینها فائق می‌آید. اگر زن در آسایشگاه خود، در سنگر اصلی خود، بتواند مشکلات خودش را کاهش بدهد، بلاشک در عرصه‌ی اجتماع هم خواهد توانست."

خانواده سنت الهی است

بخصوص من تکیه میکنم در این برهه‌ی از زمان روی مسئله‌ی خانواده تکیه کنید. دشمن -نه دشمن ایران یا دشمن انقلاب؛ دشمن بشریّت- تصمیم گرفته که نظام خانواده را در بین بشر از بین ببرد. خانواده سنّت الهی است. دشمن بشریّت یعنی جریان سرمایه‌داری بین‌المللی و صهیونیسم تقریباً از حدود صد سال پیش تصمیم گرفتند که خانواده را در بین بشر از بین ببرند؛ و یک جاهایی موفّق شدند.

ازدواج سیاه، خانواده دروغین

-دشمنان- در ایران اسلامی ما موفّق نشدند نظام خانواده را از بین ببرند امّا دارند تلاش میکنند. این ازدواجهای سخت، این ازدواجهای دیر، این فرزندآوری کم، این به تعبیر غلط زشتشان «ازدواجهای سفید» -که سیاه‌ترین نوع زندگی مزدوج است- همه‌ی اینها به خاطر این است که خانواده از بین برود. رواج شهوات، از بین رفتن حیا و عفّت، امروز جزو برنامه‌های دشمن است./829/ز504/س

محمدمهدی مرادی

منبع: پایگاه خامنه ای دات آی آر – بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی از سال 1370 تا 1397

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات