۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۶
کد خبر: ۵۹۹۷۳۹
آیت الله اعرافی:

پایه ریزی نظام مشترک دینی سبب سعادت بشر می شود

پایه ریزی نظام مشترک دینی سبب سعادت بشر می شود
مدیر حوزه های علمیه گفت: با توجه به جمعیت بالا، تنوع ملیتی و تعدد فرهنگی ادیان ابراهیمی جبهه مشترک ایمانی می تواند اثرگذار و به سود بشریت باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه امروز در نخستین همایش بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی که در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: ما برای دستیابی به نظام تربیتی مشترک بین ادیان در برابر تربیت سکولار و الحادی نیازمند مطالعه در زمینه مبانی فقهی و کلامی ادیان ابراهیمی و مسائل فقهی مذاهب اسلام هستیم.

وی به استفاده از تجربیات ادیان مختلف در  تربیت دینی تأکید و ابراز کرد: مطالعه تجربه های ادیان و مذاهب در حوزه و دانشگاه دارای اهمیت ویژه ای است که در این همایش بخش ویژه تجربیات برتر دینی وجود دارد که مؤثر جهت انتقال تجریبات است.

آیت الله اعرافی افزود: در دنیایی که جهان و تمدن امروز نگاه به ماده دارد، پایه ریزی نظام مشترک دینی می تواند موجب سعادت بشر و برقراری عدالت اجتماعی شود که جمهوری اسلامی ایران در این جهت گام برداشته و در بیانیه رهبر معظم انقلاب در خصوص گام دوم انقلاب به نظام تربیت دینی اشاره شده است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که ادیان ابراهیمی بیش از نیمی از جمعیت جهان را شامل می شود، اظهار کرد: جبهه مشترک ایمانی در ادیان ابراهیمی می تواند مهم، اثرگذار و به سود بشریت باشد چون ادیان ابراهیمی دارای جمعیت بالا با تنوع ملیتی و تعدد فرهنگی بوده و در سراسر قاره جهان حضور داشته و عمده تمدن های بشری، مهمترین کنش های فرهنگی و سیاسی در بین پیروان این ادیان وجود دارد.

وی با اشاره به این که در برابر این جریان های ابراهیمی ‌جریان های الحادی قرار دارد، افزود: با توجه به اشتراکات در ادیان ابراهیمی در حوزه ادیان جبهه مشترک در سطوح عام، خاص و مشترک بین مذاهب وجود دارد حتی اشتراکاتی بین ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی وجود دارد.

آیت الله اعرافی با اشاره به تجربه های خوب گفت و گوی بین ادیان در جهان و به ویژه جمهوری اسلامی ایران، ابراز کرد: در گفت و گو بین ادیان بیشتر به بررسی اشتراکات مذهبی در مورد الهیات و برخی مسائل عام پرداخته می شود اما در گام دوم باید به صورت تخصصی این گفت و گو انجام و عرصه های جدید پایه ریزی شود که کمتر به آن پرداخته شده است و این کنفرانس قدمی در جهت تخصصی شدن گفت و گوی بین ادیان است.

گفتنی است، همایش بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی با حضور مهمانان داخلی و خارجی به مدت دو روز در بنیاد پژوهش های آستان قدس برگزار می شود./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات