۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷
کد خبر: ۵۹۹۷۹۶
یادداشت؛

ناکامی تکاثر در روزهای گرانی

ناکامی تکاثر در روزهای گرانی
اصل پیش برنده‌ی زندگی، کوثر است نه تکاثر؛ مال کم با برکت، بهتر از منفعت کلان بر‌باد رونده است.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، امروز گرانی مانوس‌ترین و محسوس‌ترین کلمه، در جامعه شده است. خیالتان راحت باشد، صحبت ما از گرانی از روی حسادت به ثروتمندان نیست. قصد زمین زدن آنها هم نیست.

بگذریم از چه کسی، از چه چیزی و از چه وقت، گرانی حمله آور شده است. اکنون به آن نمی‌پردازیم. باور داریم و بدانند! بیانات همیشه راهگشای رهبر انقلاب، هر شرایط نا بسامان را موقت و زودگذر خواهد کرد.

روی سخن با کسانی است که در اوضاع اقتصادی نابسامان گذرا، کاری از دستشان بر می‌آید؛ ولی خود را به کوچه چپ  می‌زنند. حال که سواره هستید و دستتان به دهانتان می‌رسد، تنها به فکر خود نباشید. درست است مردم ما‌یحتاج روزانه خود را از شما تهیه می‌کنند؛ اما باید منصف بود.

فریب، زیانبارترین اشتباه انسان است. افکار پلید و شیطانی مدام، مگس وار، بیخ گوش وزوزه  می‌کنند.  دوز و کلک اهرمین های انسانی و شیطانی گسترانیده شده است. بایستی هوشیار بود. پیوندهای عنکبوت گونه شیطانی، در ظاهر  می‌ترساند و گرنه پناهنده شدن به الله، مطمئن ترین مأمن است. قرآن با نیکوترین روش گوشزد می‌کند؛  ‏شیطان شما را وعده تهيدستي مي‌دهد.

زمزمه‌های شیطان اینگونه است:

اگر بخواهید در زندگی کم نیاورید! روی اجناس درصد سود بالا بکشید تا مال و منال زیاد شود و آینده را رو به ترقی پیش ببرید. گران بفروشید پیشرفت  می‌کنید. نزول بدهید، مال ربا بستانید، اینها رمز موفیقت هستند.

در حالی که آموزه قرآنی به ما می‌گوید، شیطان شما را به انجام گناه دستور مي‌دهد.

خداوند در پاسخ وسوسه های شیطانی می‌فرماید: بنده ی من، دست‌گیر ناتوان باش. بر همنوع خود و دیگران تحت فشار، متاز؛ قدرت مطلق و شکست‌ناپذیر در دست من است. تکیه گاه تو، من هستم. نگرانی به دلت راه مده، برکت و فزونی در رزق و روزی‌ات را تضمین کرده‌ام تا بی‌نیاز گردی.(1)

اصل پیش برنده‌ی زندگی، کوثر است نه تکاثر؛ مال کم با برکت، بهتر از منفعت کلان بر‌باد رونده است؛ باید به گونه ای گفت که مطلب به حد پایین تنزل یابد و درک مخاطب بالا رود. پیامبر(ص) ملموس‌ترین تشبیه را برای فهم معنای برکت بیان کرده است:

زاد ولد گوسفند در طول سال، یک بره است. سگ در یک‌سال دو مرتبه زایمان  می‌کند و هر دفعه شش یا هفت توله به دنیا  می‌آورد. طبق این معادله  بایستی گله های زیادی سگ وجود داشته باشد. در واقع مسأله معکوس است. گله‌های گوسفند فراوان یافت  می‌شود و یک سگ در کنار آنها نگهبانی  می‌دهد. خداوند در زاد ولد گوسفند برکت نهاده است و در تولید مثل سگ چنین نیست.

پیامبر خوبی‌ها(ص) این چنین مثل می‌زند تا در ذهن حک شود؛ درآمد حلال، افزایش مال پابرجا و مستمر را در پی دارد. دریافت سود طبق موازین شرعی برکت آور است. اصولا پا نهادن در مسیر تعادل و تکامل برکت آور است.

سخت‌گیری، سخت‌دلی و تعیین اصول من‌در‌آوردی غیراسلامی، دریافت سود پنجاه درصد یا صد در صدی از جنس و کالاها انسانی نیست. مردم ناتوان و بی‌بضاعت را نردبان پیشرفت بی‌رحمانه خود کردن، انسانی نیست. اگر‌چه ممکن است فزونی در سرمایه و پس انداز به دنبال داشته باشد، اما عادلانه نیست. خداوند برکت را از آن  می‌گیرد یعنی هر چه دو دو تا، چهارتا شود دخل و خرج ها تناسب نخواهد داشت.

یادداشت | برکت کوثر و ناکامی تکاثر

انبارها و حیات منزل و حتی نشیمن خانه را از اجناس و اقلام مورد نیاز مردم، انباشته کردن، در کمین‌گاه نشستن و با افزاش قیمت‌ها وارد بازار کردن و فروختن آن‌ها با قیمت نجومی ‌مقطوع، اعلام جنگ با الله شکست‌ناپذیر است.

گران فروشی و احتکار، ضایع کردن حق مردم است. مال و ثروت آلوده به حق الناس، فاقد برکت است، بی برکتی در مال، دردآور است./918/ی703/س

سیدتقی نوری

۱، سوره بقره آیه ۲۶۸

ارسال نظرات