۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۵۹۹۹۰۱
امام جمعه موقت تهران:

استکبار طاعت انسان را از وادی بندگی دور می کند

استکبار طاعت انسان را از وادی بندگی دور می کند
آیت‌الله صدیقی با بیان اینکه استکبار طاعت انسان را از وادی بندگی دور می کند، گفت: عبادت نباید انسان را دچار خودبزرگ بینی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله صدیقی امام جمعه موقت تهران، امروز در دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: خطرات فراوانی بر سر راه سالک الی الله وجود دارد.

وی افزود: انسان مومن باید از خطرات و ‌آسیب هایی مانند رذایل اخلاقی به خدا پناه ببرد؛ یکی از آن رذایل استکبار طاعت است.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه استکبار طاعت سه نوع تعبیر و‌ تفسیر دارد، ابراز کرد: یکی از آن تفاسیر این است که انسان گاهی با خود تصور می کند که مبادا طاعات او نتیجه عکس داشته باشد؛ انسان در طاعت الهی باید با همه وجود بداند که بنده و‌ فرمانبردار است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ابلیس مصداق بارز و‌ نمونه واضحی برای استکبار طاعت است، اظهار داشت: شیطان شش هزار سال عبادت خداوند را به جای آورد اما آن عبادات او‌ را متکبر ساخت برای همین از درگاه الهی رانده شد.

وی در ادامه با بیان اینکه انسان نباید در انجام عبادات به خود مغرور شود و خودش را بزرگ ببیند، اظهار داشت: عبادت نباید انسان را به سوی کبر ببرد و‌ انسان را دچار خودبزرگ بینی کند.

آیت الله صدیقی با تاکید بر اینکه نماز نابود کننده و‌ داروی تکبر است، گفت: انسان نمازگذار نباید متکبر شود به حدی که توان شنیدن انتقاد را نداشته باشد؛ انتقاد ناپذیری علامت استبداد، استکبار، سقوط و‌ نابودی آدمی است‌.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: انسان نباید عبادات واجب و‌ مستحبی خود را بزرگ ببیند و‌ تصور کند خداوند بدهکار اوست و از حضرت حق طلبکار شود، انسانی که عبادت خود را بزرگ می بیند در اصل شکست خورده وادی بندگی است.

وی با اشاره به اینکه در عالم هستی کسی همانند پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) بندگی خداوند را به جای نیاوردند، اظهار داشت: وجود نازنین پیامبر الهی و‌ امیرمومنان علی(ع) زمانی که با خداوند مناجات می کنند به نحوی سخن می گویند که گویی برای خداوند هیچ‌کاری انجام نداده اند؛ انسان مومن در پیشگاه خداوند باید چنین باشد.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه انسان موجودی محدود است و در حد خودش می تواند خداوند نامحدود را بشناسد، تصریح کرد: بنابراین انسان به هر میزان خداوند را عبادت کند نمی تواند حق الهی را به جای آورد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه پیامبر اسلام اسوه تواضع و خشوع بودند، گفت: نماز عمل انسان است، انسان نباید با یک نماز مغرور شود، کسی که نماز خود را برجسته می بیند خدا پرست نیست بلکه نماز پرست است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات