۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۶۰۰۰۴۰
به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه آیت الله ایروانی؛

نشست علمی «جایگاه و نقش مردم در حکومت اسلامی» برگزار شد

نشست علمی «جایگاه و نقش مردم در حکومت اسلامی» برگزار شد
نشست علمی «جایگاه و نقش مردم در حکومت اسلامی» به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه آیت الله ایروانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه آیت الله ایروانی؛ گفتگو و هم اندیشی «جایگاه و نقش مردم در حکومت اسلامی» با نظریه پردازی حجج اسلام وفسی، زمانیان و افشاری برگزار شد.

در ابتدای این محفل علمی ضمن قرائت قرآن در راستای تبیین نظریه نقش مردم در حکومت اسلامی حجت الاسلام والمسلمین وفسی خاطر نشان کرد: در جهان بینی شیعه، انسان و خدا در طول هم قرار دارند و از حیثی فعل انسان هم به خدا مرتبط می شود و هم به مردم و آنها نیز منشا اثر هستند.

حجت الاسلام والمسلمین وفسی ابراز داشت: در پاسخ به افرادی که با داعیه خلیفه قرار دادن انسان و استناد آن به قرآن در صدد تقویت مبانی اومانیسمی هستند باید بین ساحت تکوین و تشریع تمایز قائل شد و به نحوی باید بدانیم اینکه خداوند انسان را خلیفه معرفی کرده است در ساحت تکوین است و در ساحت تشریع چنین اجازه ای نداده است که انسان بدون نظر به حاکم شرع فعالیتش را پیگیری کند.

در ادامه حجت الاسلام زمانیان استاد حوزه علمیه با اشاره به مبنای اجبار یا اختیار عمل ابراز داشت: با توجه به اینکه مردم قوم لوط در مقام اجرا مقصدی را انتخاب کردند که خلاف پسند الهی بود، تضرر نهایی آن هم گریبانگیر خود آن قوم شد و در واقع تاثیر عمل ناشایست شان به خودشان بازگشت نهایی داشت.

وی  در پایان با اشاره به مقوله حکومت انسان به سرنوشت خویش خاطر نشان کرد: اگر انسان کاملا به سرنوشت خود حاکم باشد، و این نظریه صحیح تلقی شود آن زمان خداوند متعال هم حق ندارد او را مجازات کند، اما قوم سرنوشت قوم لوط حاکی از آن است که هرچند انسان اختیار دارد اما این اختیار استقلالی نیست، هرچند در سرنوشت خود موثر باشد اما باید به قوانین و مقررات آن عصر نیز پایبند باشد./811/ت303/ب1

ارسال نظرات