۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۶۰۰۱۵۴
آیت الله مقتدایی:

پژوهشگران حوزه ایده های فکری خود را مکتوب کنند

پژوهشگران حوزه ایده های فکری خود را مکتوب کنند
عضو شورای عالی حوزه با تأکید بر این که حفظیات زود از ذهن می‌ رود، گفت: ایده ها و نوآوری های فکری طلاب نوشته شود تا در آینده با بحث و پژوهش روی آنها به تولید علم برسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی(ره) ویژه تقدیر از برترین آثار پژوهشی طلاب جوان سراسر کشور پیش از ظهر امروز در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

آیت الله مرتضی مقتدایی نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه در این مراسم با اشاره به آغاز ایام الله ماه مبارک رجب اظهار داشت: این ماه زمان انس و ارتباط عمیق با خدای متعال است که شرافت ذاتی دارد از این رو همه باید تلاش کنیم که از لحظات این ماه نهایت بهره برداری را داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از  سخنان خود با اشاره به پیشرفت پژوهش های طلاب جوان افزود: در اولین دوره این جشنواره حدود دوهزار و 200 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و امروز در دهمین دوره جشنواره آثار رسیده به این همایش بیش از 22 هزار اثر است که مشخص می‌ شود برگزاری این جشنواره نیز تأثیر زیادی در قلم به دست شدن طلاب جوان داشته است.

آیت الله مقتدایی ابراز داشت: برادران عزیز و بانوان فرهیخته و انجمن های علمی که به ارزیابی آثار پرداخته اند نیز با جدیت می‌ گویند که از نظر کیفی نیز ارتقای آثار محسوس بوده است و ارزش علمی بالاتری پیدا کرده است.

وی با تأکید بر این که پژوهش و قلم به دست گرفتن کار بسیار ارزشمند و مهمی است، گفت: این کار آنقدر اهمیت دارد که قرآن هم به قلم و هم به نوشته قسم یاد می‌ کند؛ آنچه گفته می‌ شود فانی است ولی آنچه نوشته می‌ شود می‌ ماند و دیگران نیز می‌ توانند از آن استفاده کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه عنوان کرد: این جشنواره به نام عالمی بزرگ یعنی علامه حلی(ره) نامگذاری شده است، ایشان یکی از نوابغ تاریخ شیعه است و تألیفات گرانسنگ و ارزنده زیادی دارد تا جایی که مرحوم طریحی نقل می‌ کند که من 500 تألیف بزرگ از نوشته های علامه را با قلم خودش دیده ام.

وی در ادامه سخنان خود بیان داشت: علاوه بر این که قرآن ما را به اهمیت نوشتن توصیه می‌ کند در روایات ما نیز تشویق به نوشتن و تحقیق شده است؛ پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: علم را با نوشتن استوار کنید، از این اگر فکر نویی به ذهن طلاب جوان می‌ آید آن را بنویسند و آن را مورد بحث و بررسی قرار بدهند تا علم تولید شده و گسترش پیدا کند.

آیت الله مقتدایی با اشاره به این که حفظیات زود از ذهن می‌ رود، گفت: مطابق روایات ما نوشتن موجب می‌ شود که یک نکته و مسأله علمی بعد از مرگ انسان نیز باقی بماند و دیگران از آن استفاده کنند.

وی افزود: طلاب جوانی که در این جشنواره برگزیده شده اند به همان اثری که نوشته اند و مورد قبول واقع شده است اکتفا نکنند و این راه را ادامه بدهند و سعی کنند تحقیقاتی عمیق تر و گسترده تر داشته باشند تا ان شاءالله به برکت این همایش بتوانیم تولید و تحقیق و پژوهش را در حوزه های علمیه به حد اعلی برسانیم./1330/ج

ارسال نظرات