۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۶۰۰۳۷۲
استاد حوزه علمیه:

تفکر جدایی حوزه و دانشگاه بزرگ‌ترین آسیب‌ برای جامعه علمی است

تفکر جدایی حوزه و دانشگاه بزرگ‌ترین آسیب‌ برای جامعه علمی است
استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه امروز جامعه نیازمند علما و فقهای حلیم و عالم است، گفت: علم و حلم در کنار هم ارزشمند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام بهتاش استاد حوزه علمیه، شب گذشته در سلسله جلسات معرفتی مسجد جامع غدیر، گفت: به مساله امامت می‌توان از زوایای مختلف توجه کرد.

وی ادامه داد: یکی از زوایای مباحث اعتقادی بحث کاربردی بودن باورها و عقاید است تا انسان بتواند زاویه دید خود را تغییر دهد.

حجت الاسلام بهتاش با تأکید بر اینکه انسان باید بتواند از زوایای مختلف به مسائل مختلف بنگرد، ابراز کرد: انسان اگر از زوایای مختلف به مسائل و مشکلات بنگرد می‌تواند به‌راحتی مشکلات پیش‌آمده را مدیریت کند.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: یکی از زوایایی که می‌توان به مساله امامت توجه کرد آن است که انسان بتواند این مهم را به نیازهای خود گره بزند. برای مثال در مباحث اخلاقی می‌توان از این زاویه نگاه کرد که مدیران و مسؤولان جامعه در محیط کاری خود چه رفتاری را باید با ارباب‌رجوع داشته باشند.

وی افزود: امروز باید بگوییم اخلاق سیاسی، اخلاق اجتماعی، اخلاق فرهنگی و غیره همه اخلاق کاربردی است و باید به‌صورت ریز به آن‌ها بنگریم و اجرا کنیم. یکی از چیزهایی که باعث کاربردی شدن این مسائل می‌شود آن است که به نیازهای انسان گره بخورد.

حجت ‌الاسلام بهتاش با استناد به آیات الهی، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید شما انسان‌ها نیازمند و محتاج خداوند هستید؛ خداوند در این آیات نیازمند بودن انسان را متذکر می‌شود تا او نیازهای خود را در محضر خداوند جستجو کند. مهم‌ترین دلیل بی‌دینی جوامع غربی نشات گرفته از این تفکر است که تصور می‌کنند به خداوند نیازمند نیستند.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند: انسان باید به‌اندازه نیازش از خداوند اطاعت کند، مهم‌ترین نیازهای آنان معنادار شدن زندگی‌اش، امنیت داشتن و مورداحترام قرار گرفتن است.

وی با اشاره به دو ویژگی امام محمدباقر(ع) از لسان مبارک امام سجاد(ع)، گفت: حضرت می‌فرمایند: محمدباقر در اخلاق و رفتار بسیار به پیامبر اسلام شباهت دارد؛ امام با این سخن می‌خواهند به مردم بفرمایند که در اخلاق و رفتار انسان باید شبیه به پیامبر شود.

حجت الاسلام بهتاش ادامه داد: همچنین امام سجاد(ع) فرمودند: محمدباقر منشأ علم و حلم است؛ برخی انسان‌های صالح منتشرکننده ویژگی‌ها و خصائص نیکو در جامعه هستند.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه حلم و علم اگر در کنار هم باشند بسیار ارزشمند و تأثیرگذار خواهند بود، بیان داشت: انسان باید به‌جایی برسد که نه‌تنها خود حلیم باشد بلکه حلم را در جامعه گسترش دهد این هنر مردان الهی است در غیر این صورت عزلت‌نشینی هنر نیست.

وی بابیان اینکه خداوند درنهایت بی‌نیازی به انسان‌ها توجه می‌کند و کریم است، عنوان کرد: امام علی(ع) می‌فرماید خداوند در اوج علو به انسان نزدیک است و در اوج نزدیکی به انسان قوی و کریم است؛ قدرت با عفو و بخشش زیباست.

حجت الاسلام بهتاش با تأکید بر اینکه امروز جامعه نیازمند علما و فقهای حلیم و عالم است، گفت: علم باید به‌صورت جزئی شکافته شود تا مشکلات جامعه حل شود، امام محمدباقر(ع) علم را در جامعه شکافتند؛ تفکر جدایی حوزه و دانشگاه بزرگ‌ترین آسیب‌ها را به جامعه علمی وارد می کند./813/پ210/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات