۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۴
کد خبر: ۶۰۲۰۲۸
در حرم مطهر رضوی؛

مراسم معارفه تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد

مراسم معارفه تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد
مراسم معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین مروی به‌عنوان تولیت جدید آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی به‌عنوان تولیت جدید آستان قدس رضوی عصر شنبه با حضور جمعی از مقامات کشوری، لشکری در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد.

در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات 3 ساله آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سمت تولیت آستان قدس رضوی، به طور رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی به‌عنوان تولیت جدید آستان قدس رضوی معرفی شد.

بنا براین گزارش حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی متولد فروردین ۱۳۳۷ هجری شمسی در مشهد مقدس دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی در سطوح عالی فقه و اصول و دکترای رشته الهیات و معارف اسلامی است که از همان اوایل دوران رهبری، رهبر معظم انقلاب  در سال ۱۳۶۸ و تا پایان سال ۱۳۹۷ - قریب به ۳۰ سال- در کنار رهبر معظم انقلاب، به عنوان معاون دفتر مقام معظم رهبری در امور ارتباطات حوزوی و هم‌زمان به عنوان مسؤول دفتر ایشان در قم، مشغول به خدمت بوده و در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ با حکم رهبری به عنوان تولیت آستان قدس رضوی  منصوب گردید.

تحصیلات حوزوی و دانشگاهی

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی پس از گذراندن دروس ابتدایی در مدرسه عسگریه که از مدارس مذهبی مشهد بود، بنا به توصیه و علاقۀ وافر پدر و اشتیاق خود در این زمینه، وارد حوزۀ علمیۀ این شهر شد و بخشی از دروس مقدمات را در مدرسۀ علمیۀ نواب و مدرسۀ علمیۀ آیت‌الله میلانی خواند. سپس، جهت ادامۀ تحصیلات حوزوی به حوزۀ علمیۀ قم رفت و در مدرسۀ آیت‌الله العظمی بروجردی (مدرسۀ خان) مشغول به تحصیل شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی تا سال ۱۳۶۸ در حوزۀ علمیۀ قم از محضر دروس خارج فقه و اصول حضرت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی حفظه‌الله و حضرت آیت‌الله العظمی شیخ جواد تبریزی رحمت‌الله‌علیه بهره برد و پس از عزیمت به تهران، از دروس خارج فقه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی و حضرت آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی رحمت‌الله‌علیه کسب فیض کرد و در این مدت به تدریس دروس حوزوی در مدارس علمیۀ تهران نیز اشتغال داشت.

همچنین، او دانش‌آموختۀ مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترای رشتۀ الهیات و معارف اسلامی، گرایش کلام از دانشگاه قم است که توانست با اخذ درجۀ عالی از رسالۀ دکتری خود در این دانشگاه دفاع نماید.

حضور در محافل سیاسی و سوابق مبارزاتی پیش از انقلاب

او که در محافل و فعالیت‌های انقلابی ضد رژیم منحوس پهلوی در مشهد شرکت می‌کرد، با ورود به قم و اوج گرفتن اعتراضات علیه حاکمیت طاغوت، همزمان با تحصیل در اجتماعات اعتراضی که مبدأ بیشتر آن‌ها مدرسۀ فیضیه و مقصد آن‌ها بیوت علمای عظام بود، شرکت می‌کرد. همچنین در حماسۀ ۱۷ خرداد سال ۱۳۵۴ که به مناسبت بزرگ‌داشت سالروز قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ در مدرسۀ فیضیۀ قم برگزار شده بود و در اثر حملۀ ساواک به آن مکان مقدس به همراه تعداد زیادی از طلاب دستگیر و پس از ضرب و شتم و جراحت از ناحیۀ سر، ابتدا به شهربانی قم و سپس به تهران منتقل و در زندان اوین زندانی شد.

فعالیت‌ها پس از پیروزی انقلاب

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دعوت برادر بزرگ خود؛ مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین هادی مروی که به عنوان نمایندۀ امام  در بهبهان و مسجدسلیمان حضور داشت، جهت مبارزه با گروهک‌ها و عناصر ضد انقلاب و کمک در امور فرهنگی به مسجد سلیمان رفت.

پس از بازگشت از مسجد سلیمان و هم‌زمان با حضور شهید آیت‌الله قدوسی در دادستانی کل انقلاب، ابتدا به عنوان رئیس دفتر ایشان مشغول به خدمت شد و پس از شهادت آن شهید والامقام، به عنوان معاون سیاسی دادستانی کل انقلاب تا سال ۱۳۶۴ در این نهاد انقلابی ادامۀ فعالیت داد و در طول این مدت، چندین بار توفیق حضور در جبهه‌های دفاع مقدس را به عنوان طلبه پیدا کرد.

توفیق حضور و همراهی در محضر رهبر معظم انقلاب

پس از رحلت بنیان‌گذار کبیر انقلاب و آغاز زعامت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در سال ۱۳۶۸، باتوجه به شناختی که معظم‌له پیش از انقلاب در مشهد و پس از پیروزی انقلاب از حجت‌الاسلام مروی داشتند، با عنایت و خواست ایشان، همکاری خود را در قسمت‌های مختلف دفتر شروع کرد و پس از ایجاد ساختار فعلی، به عنوان معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری توفیق همراهی و خدمت در محضر مبارک رهبر معظم انقلاب را پیدا کرد؛ توفیقی که قریب به سی سال ادامه یافت.

همچنین در این مدت، جهت ایجادِ برقراری ارتباطات مؤثّر و کارآمد با حوزه، علما و مراجع عظام تقلید، اقدام به راه‌اندازی دفتر مقام معظم رهبری در قم نمود و براساس نظر  حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رییس دفتر مقام معظم رهبری مسؤولیت ادارۀ آن را تا پایان حضور در دفتر رهبری برعهده گرفت.

ریاست بر شورای نمایندگان، ولی فقیه در مناطق قومی از دیگر مسؤولیت‌های حجت‌الاسلام احمد مروی در طول مدت حضور در دفتر مقام معظم رهبری بود؛ شورایی که وظیفۀ سیاست‌گذاری و نظارت عالی و مدیریت کلان مسائل و امور مربوط به مناطق قومی مختلف در سطح ملی را برعهده دارد و نمایندگان ولی فقیه در استان‌های مربوطه و رؤسای دستگاه‌های مختلف فرهنگی و اجرایی کشور در عضویت آن قرار دارند.

حجت‌الاسلام احمد مروی در سال ۱۳۸۷، بنا به توصیۀ آیت‌الله مهدوی کنی و تصویب در شورای مرکزی به عضویت شورای مرکزی جامعۀ روحانیت مبارز درآمد./864/ت303/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات