۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۶۰۲۰۹۱

نگاهی به اختلاف دولت افغانستان و آمریکا درباره مذاکرات صلح با طالبان

نگاهی به اختلاف دولت افغانستان و آمریکا درباره مذاکرات صلح با طالبان
مقامات افغان درپی برگزاری دور ششم مذاکرات صلح با طالبان پس از لویه جرگه در کابل هستند، اما آمریکا به دنبال برگزاری این دور از مذاکرات پیش از برگزاری جرگه مشورتی صلح است.

به گزارش خبرگزاری رسا، پس از تنش‌های اخیر دولت افغانستان با واشنگتن به دلیل پنهان‌کاری آمریکا در روند صلح بار دیگر دو طرف درباره برگزاری دور بعدی مذاکرات با طالبان دچار اختلاف شدند.

این تنش‌ها باعث شده تا واشنگتن روابط خود را با حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان قطع کند و حالا تنها با گذشت چند هفته از این موضوع دو طرف بار دیگر درباره تاریخ برگزاری مذاکرات صلح با طالبان دچار اختلاف شده‌اند.

«زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در پنج دور گذشته هر بار قبل از شروع مذاکرات صلح با طالبان نخست به کشورهای منطقه و افغانستان سفر کرده است. این بار نیز وی پس از سفر به کشورهای منطقه به افغانستان بازگشته تا درباره تاریخ برگزاری دور ششم مذاکرات با طالبان با مقامات افغان در کابل رایزنی کند.

این در حالی است که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تلاش می‌کند تا لویه جرگه مشورتی صلح را به منظور ایجاد موضع واحد در مذاکرات صلح با طالبان تا یک ماه آینده در کابل برگزار کند.

وی در نظر دارد تا با حضور احزاب سیاسی و حضور دو هزار نماینده مردمی از سراسر این کشور خطوط قرمز در مذاکرات صلح با طالبان را تعیین کند.

بنابر این مقامات افغانستان می‌خواهند که نشست احزاب سیاسی با طالبان و دور ششم مذاکرات صلح آمریکا در قطر با تاخیر و پس از برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح در کابل برگزار شود تا موضع واحدی در روند صلح ایجاد شود و هیئت مذاکره کننده افغانستان در صورت مذاکره با طالبان بتوانند نظریات مردم این کشور را مطرح کند.

اما آمریکا مخالف این امر است،  «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا تاکید می‌کند که دور ششم مذاکرات صلح آمریکا با طالبان و نشست احزاب سیاسی با این گروه در قطر قبل از برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح برگزار شود.

نماینده ویژه آمریکا در روند صلح افغانستان اصرار دارد که مذاکرات صلح در قطر باید نخست برگزار شود تا در لویه جرگه مشورتی صلح نتایج آن از سوی نمایندگان مردم مورد بررسی قرار گیرد، موضوعی که تردیدها درباره قصد و نیت واقعی آمریکا از مذاکرات صلح با طالبان را برانگیخته و بار دیگر زمینه ساز تنش بین کابل و واشنگتن شده است.

ظاهرا آمریکا مخالف آن است که نظریات و خواسته های مردم افغانستان در مذاکره با طالبان مطرح شود و می‌خواهد توافق احتمالی صلح با طالبان در لویه جرگه تنها مورد بررسی قرار گیرد تا به جای مردم افغانستان، آمریکا نقش تعیین کننده در هرگونه توافق احتمالی صلح با طالبان را ایفا کند.

همچنین درباره محل مذاکرات صلح با طالبان نیز دولت افغانستان با آمریکا اختلاف نظر دارد و نمی‌خواهد که مذاکرات صلح با طالبان در قطر ادامه یابد، در همین راستا زلمی خلیلزاد تلاش می‌کند تا از طریق مذاکره با احزاب سیاسی و مقامات دولت افغانستان این اختلافات را حل و فصل کند.

چند روز پیش خلیلزاد نشست مشترکی را با رهبران حکومت وحدت ملی، «حامدکرزی»، «محقق» رهبر حزب وحدت مردم، «حکمتیار» رهبر حزب اسلامی، «کریم خلیلی» وحدت اسلامی و «سیاف» رئیس شورای حراست و ثبات افغانستان درباره تاریخ برگزاری مذاکرات صلح با طالبان رایزنی کرده بود.

کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان نیز با زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا هم نظر است و بر این باور است که لویه جرگه مشورتی صلح باید پس از پایان مذاکرات صلح با طالبان در قطر برگزار شود.

ظاهرا این نشست نیز نتوانسته به اختلاف نظر دولت افغانستان و آمریکا درباره زمان و محل برگزاری مذاکرات صلح با طالبان پایان دهد.

«عمرداودزی» رییس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان نیز وجود اختلافات درباره محل و تاریخ مذاکرات بین آمریکا و دولت افغانستان را تائید کرده و از تلاش‌ها برای حل این موضوع خبر داده است.

وی با اشاره به این موضوع به رسانه‌ها گفت: ترجیح می‌دهیم که نشست قطر پس از لویه جرگه مشورتی صلح در کابل برگزار شود تا نظریات مردم گردآوری شده و تیم مذاکره کننده افغانستان با موضع واحد در مذاکرات صلح با طالبان در قطر حضور یابد اما آمریکا ترجیح می‌دهد که نشست احزاب سیاسی با طالبان نخست برگزار شود تا زمینه آغاز دور ششم مذاکرات صلح آمریکا با طالبان نیز فراهم شود.

از سوی دیگر، دولت افغانستان تا کنون درباره ایجاد هیئت مذاکره کننده فراگیر با احزاب سیاسی این کشور به تفاهم نرسیده است و هنوز هیئتی را برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان تعیین نکرده است.

بجز اختلافات شدید درباره زمان برگزاری مذاکرات صلح با طالبان، اختلافاتی نیز درباره محل این مذاکرات نیز بین دولت افغانستان و آمریکا وجود دارد که روند صلح این کشور را با سرنوشت نامعلومی روبرو کرده است موضوعی که رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان نیز به آن اذعان کرده است.

رییس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان تصریح کرد که در نشست اخیر با نماینده ویژه آمریکا درباره محل مذاکرات صلح نیز اختلاف نظری وجود دارد، چرا باید تمام نشست‌های صلح با طالبان در قطر برگزار شود؟

مذاکرات بین آمریکا و طالبان نیز در قطر برگزار شد، اکنون مذاکرات صلح احزاب سیاسی و دولت افغانستان با طالبان نیز باید در قطر برگزار شود در حالی که ممکن است این موضوع باعث ایجاد حساسیت در سایر کشورهای منطقه شود بنابر این تمام مذاکرات صلح نباید در یک آدرس صورت گیرد بلکه روند مذاکرات در کشورهای مختلفی برگزار شود.

به نظر می رسد که اختلافات بین دولت افغانستان و آمریکا بر سر نحوه مذاکرات صلح با گروه طالبان افزایش یافته است زیرا آمریکا به دنبال دور زدن دولت افغانستان در مذاکرات صلح است.

دولت افغانستان اخیرا در مذاکرات صلح آمریکا با طالبان به حاشیه رانده شده است و آمریکا تلاش می‌کند تا از طریق مذاکره مستقیم با طالبان درباره سرنوشت مردم افغانستان معامله کند اما کارشناسان معتقدند که طالبان هرگز تسلیم خواسته‌های آمریکا نشده و مذاکرات جاری نیز نتیجه در پی نخواهد داشت.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات