۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۶۰۴۳۴۵
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

بلاغت در بیان، سبب تاثیر بر مخاطب می شود

بلاغت در بیان، سبب تاثیر بر مخاطب می شود
استاد حوزه علمیه گفت: بلاغت در کلام و توجه به اصول بلاغی یکی از محورهایی است که اگر مبلغ در حین سخنرانی رعایت کند، تاثیر سخن دو چندان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تولیت حوزه علمیه دارالحکومه تهران عصر امروز در جمع دانش پژوهان موسسه حوزوی تخصصی تبلیغ تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از اصولی که باید در تبلیغ رعایت شود این است که مبلغ باید حین سخنرانی توجهش به کلماتی که به کار می برد باشد و از الفاظ توهین آمیز و کلماتی که موجب هتک حرمت می شود، پرهیز کند.

بلاغت در بیان تاثیر قابل توجهی در تاثیر بر مخاطب دارد

وی ادامه داد: بلاغت در کلام و توجه به اصول بلاغی یکی از محورهایی است که اگر مبلغ در حین سخنرانی رعایت کند، ضمن اینکه تاثیر سخنش دو چندان خواهد بود، متوجه تفاوت آن خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اصل حاشیه پردازی در سخن، آن را یکی از فنون مورد نیاز در سخنرانی تلقی کرد و گفت: حتی المقدور سخنران باید در حین سخنرانی با رعایت برخی اصول به حاشیه بپردازد اما نباید حاشیه ها طولانی شود که مخاطب ملول گردد.

استاد حوزه علمیه در ادامه اصولی که باید در حاشیه پردازی رعایت شود، ابراز داشت: تا جایی که ممکن است حاشیه ها باید کوتاه و مختصر بوده و ضمن گویایی باید بسیار ثلیث باشد.

در حاشیه ها می توان از مطالب اساسی و متقن بهره برد

وی ادامه داد: ضمن اینکه در حاشیه پردازی باید به سرعت و فرصت توجه کرد، رعایت زمان در حاشیه پردازی امری سلیقه ای و به طبع سخنران است و باید بر حسب شرایط و اقتضائات زمانی به آن توجه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ضمن اشاره به خاطره ای از یکی از مراسماتی که به عنوان سخنران دعوت شده بود، خاطرنشان کرد: چندی پیش مرا به عنوان سخنران در یک هیأت روشنفکری دعوت کردند و مدیران برگزاری آن مراسم می خواستند من در این جلسه از محسنات مقام معظم رهبری بگویم.

وی ادامه داد: حاشیه یکی از فنونی است که می توان صحبت های اصلی را در آن مطرح کرد و من هم از این فن بهره بردم و در متن سخنرانی از آیت الله بهاء الدینی خاطرات و کراماتی را ذکر کردم و در نهایت از محسنات مقام معظم رهبری از بیانات ایشان ضمن دعای آخر سخنرانی بهره بردم و در حاشیه، اصل مطلب را ادا کردم./۸۱۱/پ202/ب1

محرمی محرمی
ارسال نظرات