۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۸
کد خبر: ۶۰۴۱۹۲
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

ریشه بسیاری ازمشکلات به خاطر عدم مرزبندی بین اسلام ناب و اسلام آمریکایی است

ریشه بسیاری ازمشکلات به خاطر عدم مرزبندی بین اسلام ناب و اسلام آمریکایی است
استاد حوزه علمیه ریشه بسیاری از مشکلات را عدم دقت در مرزبندی میان اسلام ناب و اسلام آمریکایی دانست و گفت: مشکلات اقتصادی نیز ناشی از همین جریان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان استاد حوزه علمیه، چهارشنبه شب در نشست معرفت آموختگان دوره های اسلام ناب پردیس علوم دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امام راحل به مقابله اسلام ناب با اسلام آمریکایی بسیار تاکید داشتند.

وی ریشه بسیاری از مشکلات را عدم دقت در مرزبندی میان اسلام ناب و اسلام آمریکایی دانست و ادامه داد: برای مثال اگر مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد ناشی از اسلام آمریکایی است، اگر مقاومت ما خارج از مرزها کاهش پیدا کند ناشی از دیپلماسی اسلام آمریکایی است، اگر برخی از اهالی حوزه آنچنان که باید انقلابی باشند نیستند و انقلابی نبودن را برای خود کلاس می دانند ناشی از اسلام آمریکایی است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان بیان داشت: ما باید بدانیم مساله تقابل اسلام آمریکایی و اسلام ناب بعد از امام راحل به کجا رسید؟ دعوا بین چه کسانی بود آیا محو شد؟ پس چرا امام به این موضوع تاکید داشتند آیا ایشان با آن همه حکمت و ژرف نگری اندیشه باطلی داشتند؟ اسلام آمریکایی و اسلام ناب از نظر اجتماعی هم از نظر پیدایش این دغدغه از سوی امام و هم اتفاقی که بعد از امام در این زمینه رخ داد بسیار باید مورد مطالعه قرار بگیرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در زمینه مرزبندی اسلام آمریکایی و اسلام ناب بسیار کم کاری شده به حدی که در افکار عمومی جامعه این مساله محو شده است، گفت: متاسفانه امروز کسی به این مساله نمی پردازد و جنبه تاریخی پیدا کرده چرا این مرزبندی جدی امام نه تنها در مدرسه بلکه در دانشگاه ها وجود ندارد.  

وی ادامه داد: برخی آموزه ها در حوزه های علمیه بستر ساز شروع اسلام آمریکایی در جامعه است و ما با آن گفتگوها و مباحثات خودمان هیچگاه نمی توانیم تفکیک بین اسلام ناب و اسلام آمریکایی را برای جامعه بیان کنیم؛ دعوا بر سر اسلام آمریکایی و اسلام ناب بود به حدی که سکولارها فهمیدند دین و معنویت می تواند آنان را در راستای رسیدن به اهدافشان کمک کند تا بتوانند اسلام ناب را بزنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تاکید کرد: بی تردید برای درک مرز اسلام ناب و اسلام آمریکایی باید ادبیات دینی خود را تغییر دهیم و به متون اصلی دین بیشتر بازگردیم نه اینکه متجدد مآبانه را اسلامیزه کنیم و برخی حرفهای دیگران را به خورد جامعه دهیم؛ متاسفانه به معارف موجود در قرآن بی توجهی شده است، امروز در جبهه جدیدی قرار داریم و اگر بتوانیم در این وضعیت به تاریخ اسلام، آیات و روایات برگردیم به طور قطع برداشت های بیشتری برای زمانه خود خواهیم داشت تا بتوانیم مرز اسلام ناب و اسلام آمریکایی را مشخص کنیم.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: با بی توجهی به این مرز بندی برخی سخنان به ظاهر صحیح که در جامعه بیان می شود همانند سم عمل می کنند و خود بستر ساز اسلام آمریکایی می شود. علما راه درست تفکر کردن و استنباط از منابع قرآنی و روایی را به ما آموختند و منابع را برای نسل امروز حفظ کردند و هرگز نگفتند که در حد خودشان باقی بمانید حتی امام راحل فرمودند نباید در تفکر و اندیشه های شهید مطهری توقف کرد.

وی با اشاره به اینکه اسلام آمریکایی را باید در میان مرفهین بی درد جستجو کرد، عنوان کرد: مرز بین اسلام آمریکایی و اسلام ناب یزید و امام حسین(ع) نیست بلکه مرز این دو اسلام قاتلان کوفی امام حسین(ع) هستند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: تاریخ اسلام محل مطالعه است، بنی امیه ایمان را آموزش می دادند اما کفر را یاد نمی دادند و اسلام را به نفع خود تعریف می کردند این همان اسلام آمریکایی است. در شناخت اسلام آمریکایی ما باید بدانیم قرآن کریم با چه کسانی سر ستیز دارد حتی در قرآن کریم آمده که آنان بعد از یقین در مقابل اسلام ایستادند و موضع منفی گرفتند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه دشمنان پیامبر اسلام با سایر انبیا متفاوت هستند، اظهار داشت: دشمنان سایر انبیا افرادی بی اخلاق بودند در حالی که دشمنان پیامبراسلام در لباس اخلاق به دشمنی با حضرت می پرداختند؛ بنابراین اسلام آمریکایی با اخلاق و محبت قابل جمع است.

وی با بیان اینکه قرآن اگر بازخوانی شود ادبیات دینی و معارفی ما تغییر خواهد کرد، گفت: در اسلام ناب دین باید به همه نیازهای انسان پاسخ دهد، اسلامی اگر پاسخگوی نیازهای بشر باشد هرگز در برابر نیاز مردم سکوت نمی کند در حالی که اسلامی آمریکایی قادر به رفع نیازهای انسان نیست. انسان با خودشاسی می تواند به خداشناسی نائل شود./813/پ202/ب1

تعداد بازدید : 6
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات