۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۶۰۴۴۱۷

کتابی از محسن رضایی در غرفه پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی

کتابی از محسن رضایی در غرفه پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی
از کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه کتاب، کتاب «استراتژی ائتلاف ژئواکونومیک؛ با تأکید بر گسترش همگرایی‌های امنیتی در کمربند طلایی آسیای جنوب غربی»است.
به گزارش خبرگزاری رسا، از کتاب‌هایی که پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی در این دوره از نمایشگاه عرضه کرده است می‌توان به کتاب «استراتژی ائتلاف ژئواکونومیک؛ با تأکید بر گسترش همگرایی‌های امنیتی در کمربند طلایی آسیای جنوب غربی» نوشته محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد.

حضور پژوهشکده‌های مربوط به حوزه علوم سیاسی و رشته‌های مرتبط با آن در سی و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چشم‌گیر است. از جمله این پژوهشکده‌ها، پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی است.

فرشاد جعفروند مدیر داخلی این پژوهشکده و مسئول غرفه آن در نمایشگاه کتاب تهران درباره فعالیت‌های پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی گفت: «پژوهشکده چشم‌انداز و آینده پژوهی در راستای اهداف بالادستی نظام و با هدف تبیین و ترویج حوزه چشم انداز و آینده پژوهی از سال ۱۳۹۰ طی توافقی بین مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانشگاه آزاد اسلامی شروع به کار کرده است. به عبارتی این پژوهشکده حاصل هم‌افزایی نهادی حاکمیتی و نهادی علمی است.»

وی افزود: «این مجموعه توانسته است تلاشی قابل توجه برای تبیین مقوله چشم‌انداز نویسی و آینده پژوهی انجام دهد. به طور ویژه مجموعه ما در دو بحث اقتصاد مقاومتی و سند چشم‌انداز فعالیت قابل توجهی داشته است که حاصل آن کتاب‌های منتشر شده در پژوهشکده است.»

جعفروند درباره کتاب‌های ارائه شده در غرفه این پژوهشکده گفت: «از کتاب‌هایی که ما در این دوره از نمایشگاه عرضه کرده‌ایم می‌شود کتاب «استراتژی ائتلاف ژئواکونومیک؛ با تاکید بر گسترش همگرایی‌های امنیتی در کمربند طلایی آسیای جنوب غربی» نوشته محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام را نام برد.»

به گفته وی «از دیگر کتاب‌های پژوهشکده می‌توان به کتاب «رهبری اجتماعی مدیریت پیچیدگی با خلاقیت» اثر جان لالر و اندی بیلسون اشاره کرد که به قلم دکتر محمد ابراهیم مداحی، دکتر مهدی مختارپور و لیلی مداح ترجمه شده است و توسط پژوهشکده چشم انداز و آینده پژوهی و انتشارات هورمزد منتشر شد.»

مدیرداخلی پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی در معرفی این کتاب افزود: «این کتاب در ۷ بخش به استراتژی‌ها و روش‌های مدیریتی جدید می‌پردازد. این بخش‌ها عبارتند از: حکومت، بازار‌ها و مدیرگرایی، مدیر و رهبر فردی از طریق دید عقلایی، شخصیت روشن فکر در مدیریت و رهبری، برنامه ریزی منطقی و کنترل، تشبیهات جدید برای رویکرد‌های جمعی، فکری مدیریت، چالش‌های مدیریت کار اجتماعی و رهبری، پیش به سوی رهبری و مدیریت اخلاقی در حوزه تأمین اجتماعی.»

جعفروند همچنین کتاب «شهر هوشمند: چگونگی خلق ارزش عمومی و اقتصادی به وسیله تکنولوژی پیشرفته در فضای شهری» که رناتا‌پائولا دامری، کامیل روسنتال‌سابروکس آن را نوشته‌اند و به وسیله سیدعلی موسوی‌نور، خدیجه قلی‌پور، سیدچمران موسوی به فارسی ترجمه شده را از دیگر کتاب‌های این پژوهشکده در نمایشگاه معرفی کرد و گفت: «این کتاب به مقوله‌هایی نظیر شهر هوشمند و خلق ارزش، شهر هوشمند و شهر دیجیتال، مقایسه شهر هوشمند و شهر دیجیتال، توصیه‌ها و پیشنهادات برای بهبود هوشمندی یک شهر، شهر هوشمند و خلق ارزش عمومی محلی، اندازه گیری عملکرد شهر‌های هوشمند، برنامه ریزی ناوگان پایدار زیست محیطی در تجارب الکترونیکی شبکه‌های توزیع شهری، امنیت هوشمند، سیستم‌های یکپارچه برای سیاست‌های امنیتی در محیط‌های شهر و چگونگی خلق ارزش عمومی و اقتصادی به وسیله تکنولوژی پیشرفته در فضای شهری می‌پردازد.»

او همچنین کتاب «سنت‌های ثابت الهی در قرآن کریم آینده‌نگری و آینده‌نگاری در میدان متغیرات» که از منظری دینی به مقوله آینده‌پژوهی می‌پردازد را از دیگر آثار منتشر شده در این مرکز معرفی کرد و گفت این کتاب را آیت‌الله طه سمیعی به نگارش در آورده است. وی افزود: «این کتاب برای پاسخ به سوالاتی از این قبیل که نقش سنت‌های ثابت الهی در فقه و قانون‌گذاری، آینده نگری و آینده نگاری و به ویژه در جهت برنامه ریزی مبتنی بر صلاح و فلاح بشر چیست؟ تلاش دارد به واشکافی منابع استنادی برای اثبات وجود سنت‌های ثابت و متغیر الهی بپردازد.»

از دیگر آثار این پژوهشکده همچنین می‌توان به کتاب «آینده‌نگاری تعامل سازنده با جهان» اشاره کرد که به وسیله دکتر مجتبی مقصودی نوشته است. جعفروند گفت: «این کتاب از آن منظر اثر پراهمیتی است که توانسته در جهت رفع خلایی که در زمینه مطالعات آینده پژوهی وجود دارد گامی رو به جلو باشد. این کتاب تلاش دارد با ورود به حوزه روابط بین‌الملل و درک چارچوب نظری و پیشینه مطالعاتی، سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ را در این بستر مورد واشکافی قرار دهد و الزامات تعامل سازنده با جهان را در وضع کنونی ایران استخراج نماید.»

جعفروند در پایان گفت: «این کتاب‌ها با این رویکرد و منش برای اولین بار است که در حوزه نشر ایران عرضه می‌شود. علاوه بر این ما کتابچه‌هایی در خصوص منویات مقام معظم رهبری در خصوص افق ۱۴۰۴، اقتصاد مقاومتی و مقولات دیگر هم منتشر کرده‌ایم.» /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
منبع: ایبنا
ارسال نظرات