۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۲
کد خبر: ۶۰۴۸۳۶
​روایت حجت‌الاسلام مهدوی‌راد از حضور رهبری در نمایشگاه کتاب؛

کتاب، عُلقه مقام معظم رهبری است / شعرشناسی مقام معظم رهبری

کتاب، عُلقه مقام معظم رهبری است / شعرشناسی مقام معظم رهبری
رهبر انقلاب خطاب به سیدعباس صالحی و محسن جوادی، فرمودند: مسئولیت شما، مسئولیت سنگینی است.کتاب‌ها را باید خوب بررسی و کتاب خوب را پشتیبانی و حمایت کنید.
به گزارش خبرگزاری رسا، پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه) همزمان با ششمین روز از سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای؛ مقام معظم رهبری از نمایشگاه بازدید کردند.

یکی از همراهان ایشان در این بازدید، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد؛ نویسنده، قرآن‌پژوه و دبیر علمی جایزه کتاب سال بود. خواندن روایت وی از این رویداد، خالی از لطف نیست. امروز از لحظه ورود حضرت آقا برای دیدار از نمایشگاه کتاب، خدمت ایشان رسیدم. همین که از دور مرا دیدند، به بنده لطف داشتند و نزدیک رفتم و دستشان را بوسیدم، چون آیت‌الله خامنه‌ای، حق پدری و حق استادی بر گردن من دارند. به من فرمودند: «آقای مهدوی! بوستان است بوستان، تفرج کن.» بار‌ها گفته‌ام که من کتابخوانی و عشق به کتاب را از ایشان آموختم.

بازدید رهبری ۲ ساعت و نیم به طول انجامید و ایشان به‌ویژه در ساعت نخست، با نهایت دقت غرفه‌ها را نگاه کرده و کتاب‌ها را تورق کردند. یک ساعت و نیم گذشته بود که به محلی که برای استراحت ایشان مهیا شده بود، رسیدند. آقای دکتر صالحی گفتند: آقا استراحت می‌کنید؟ ایشان نپذیرفتند و به بازدید ادامه دادند. من در طول مسیر چند بار نشستم، ولی خداوند به ایشان قوت بدهد، با قدرت ادامه مسیر دادند و کتاب‌ها را نگاه کردند.

وقتی در پایان بازدید نشستند، در بیاناتی دقیق و کارشناسانه فرمودند: «مردم کتاب می‌خرند و خوب هم می‌خرند، پس معلوم می‌شود کتاب هنوز جایگاه خود را دارد. وقتی هم که کتاب می‌خرند، می‌خوانند. یک زمانی کتاب جزو دکور بود، ولی امروز می‌خوانند و کتاب مستقیم و غیرمستقیم اثرش را در زندگی مردم و جامعه می‌گذارد».

ایشان در ادامه خطاب به دکتر صالحی و دکتر جوادی فرمودند: «مسئولیت شما، مسئولیت سنگینی است. بد بودن کتاب گاهی ظاهر است و خود را نشان می‌دهد، ولی گاهی بد بودنش آنقدر روشن و واضح نیست و خود را نشان نمی‌دهد و این خطرناک‌تر است. کتاب‌ها را باید خوب بررسی کنید، کتاب خوب را پشتیبانی و حمایت کنید و به نوعی مشکل کتاب‌های بدی که برای نسل جوان و دیگر مردم مشکل و گره‌ای ایجاد می‌کنند را حل کنید.» این اظهارنظر‌های ایشان بعد از دو ساعت گشت‌وگذار، عینی است. یعنی ایشان کتاب را نگاه کرده و ورق زده و دیده‌اند.

در بخشی از مسیر بازدید، در یک غرفه که کتاب‌های فقهی داشت، به دلیل عدم حضور مسئول غرفه، از من خواستند توضیحاتی بدهم. سوالاتی درباره یکی از کتاب‌ها پرسیدند و متوجه شدم که ایشان تمام مجلدات کتاب را خوانده‌اند.

در همه غرفه‌ها، کتاب‌ها را با دقت می‌دیدند. در نخستین غرفه در ابتدای بازدید، نزدیک به ۲۰ دقیقه، توقف داشتند. در این غرفه، ناشر یک سری از کتاب‌های شعر را در قطعی جالب بین جیبی و رقعی با طراحی جذاب به چاپ رسانده بود که مورد توجه ایشان قرار گرفت و چند کتاب را ورق زدند و کتابی را برداشتند. مقام معظم رهبری، شعرشناس بوده و در این زمینه از درجه‌یک‌ها هستند. آیت‌الله خامنه‌ای نه فقط شعر فارسی، بلکه شعر عربی را هم می‌شناسند. در کتاب «خون دلی که لعل شد» که رهبری در وهله نخست برای جوانان عرب نوشته و به‌تازگی ترجمه فارسی آن از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده، اشاره می‌کنند که چگونه دیوان‌های شعر عربی در ایشان اثر کرده و اینجا ابیات بلند شعری عربی را می‌خوانند.

در همین بازدید، عکسی از ایشان درحالی‌که کتاب شاملو را در دست دارند، در فضای مجازی به‌صورت گسترده، دیده می‌شود و اظهارنظر‌های جالبی را نیز به دنبال داشته است. به‌هرحال کسی نسبت به جایگاه شعری شاملو، تردید ندارد.

رهبری با دقت کتاب‌ها را ملاحظه و اظهارنظر کردند که نشان از توجه ایشان نسبت به کتاب و مقوله نشر دارد. هنوز که هنوز است، با همه گرفتاری‌ها، مقام معظم رهبری کتاب می‌خوانند؛ خیلی هم جدی می‌خوانند. به بیان معروف، جنس رهبری، جنس کتاب است. /۹۹۸/د ۱۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات