۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۶۰۴۹۵۷
آیت الله تحریری:

خشوع از ویژگی‌ها و نشانه‌های علمای دین است

خشوع از ویژگی‌ها و نشانه‌های علمای دین است
تولیت مدرسه علمیه مروی با تاکید بر اینکه اولیای الهی همه وجودشان خشیت در برابر خداوند است، گفت: خشوع از ویژگی‌ها و نشانه‌های علمای دین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی امروز در جلسه درس اخلاق که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: امام رضا(ع) فرمودند: اگر کسی از نعمت دهنده ای از مخلوقان تشکر نکند نمی تواند شکر الهی را نیز به جای آورد.

وی افزود: بالاترین نعمتی که خداوند متعال به انسان عنایت فرموده و در قیامت از آن سوال می شود نعمت ولایت خاصه الهی است که در این عالم انسان از آن بهره می برد.

آیت الله تحریری درخصوص ولایت خاصه الهی، ابراز کرد: خداوند بر اساس علمی که دارد در پرتوی ولایت خاصه الهی خود به انسان افاضاتی کرده است و این ظرف را لایق محل انعکاس حقایق عالم دانسته است.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: به طور قطع انعکاس حقایق وجودیه که همان حقایق اله است نیاز به کوشش و تلاش های گوناگون عملی، علمی و قلبی دارد.

وی با تاکید بر اینکه علما چه در مقام تعلیم باشند و یا تعلم باید اهل خشیت باشند، گفت: انسان باید در مقام کسب و ازدیاد خشیت تلاش کند؛ مراد از خشیت همان علم الله است تا انسان خداوند را در قلب خود جای دهد.

آیت الله تحریری ادامه داد: خاصیت خشیت عدم مقاومت در برابر عظمت الهی است روایت است برخی از سنگ ها به سبب خشیت در برابر خداوند از هم متلاشی می شوند و حیات می یابند و اگر انسان آن خشیت را نداشته باشد نمی تواند حقایق الهی را دریافت کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با تاکید بر اینکه اولیای الهی همه وجودشان خشیت در برابر خداوند است، اظهار داشت: علما و بزرگان دین با آن همه عظمت علمی بسیار اهل خشیت بودند و هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علمی که از جانب خداوند آمده باشد علم حقیقی است در غیر این صورت ممکن است با وهمیات و تخیلات همراه باشد. شهید مطهری با آن همه علم در برابر اهل بیت(ع) بسیار خاشع بودند و التزام به عبادات و خضوع چنین بزرگوارانی باید الگو همگان باشد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات