۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۶۰۵۲۸۶

توافق یک «انجمن» سعودی با «کمیته یهودی آمریکا»

توافق یک «انجمن» سعودی با «کمیته یهودی آمریکا»
مقام سابق سعودی و دبیرکل کنونی نهاد موسوم به «انجمن اسلامی» که با «کمیته یهودی آمریکا» توافق امضا کرده، قرار است از اردوگاه «آشویتس» دیدن کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، «محمد العیسی» وزیر دادگستری پیشین عربستان سعودی که دبیر کل نهاد موسوم به «انجمن اسلامی» در عربستان سعودی است، روز دوشنبه در یک کنیسه واقع در نیویورک با «کمیته یهودی آمریکا» توافقی به منظور تقویت همکاری‌ها بین دو طرف امضا کرد.

مقر این نهاد که خود را «سازمانی اسلامی و مردمی» می‌نامد، در شهر مکه مکرمه است و هدف خود را «تبیین حقیقت دین اسلامی و برقراری پل‌های همکاری اسلامی و انسانی با همه» عنوان کرده است.

به گزارش شبکه «آی ۲۴» رژیم صهیونیستی، طبق توافق امضا شده بین دبیرکل این انجمن با یک نهاد یهودی پر نفوذ آمریکایی،  العیسی ژانویه ۲۰۲۰ برای شرکت در مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد آزادسازی اردوگاه‌های آلمان نازی در لهستان، به اردوگاه «آشویتس» می‌رود.


«محمد العیسی» وزیر دادگستری پیشین عربستان سعودی

آشویتس، بزرگترین اردوگاه کار اجباری آلمان نازی بود که در طول اشغال لهستان از سوی نازی‌ها ساخته شده بود. سالروز آزادی این اردوگاه بدنام، به عنوان روز بین‌المللی «یادبود هولوکاست» تعیین شده‌ است؛ همان موضوعی که برخی شخصیت‌های دانشگاه به دلیل نقد تاریخی آن، در برخی کشورهای اروپایی محکوم به حبس شده‌اند.

«کمیته یهودی آمریکا» که یکی از طرف‌های امضای توافق با انجمن سعودی است، اعلام کرده که سفر العیسی در راستای تقویت «فهم و همکاری یهودیان و مسلمانان از یکدیگر و همکاری به منظور مقابله با نژادپرستی و افراطی‌گری» انجام می‌شود.

قرار است وزیر دادگستری پیشین عربستان سعودی در نشست ژوئن ۲۰۲۰ «مجمع جهانی کمیته یهودی آمریکا» در برلین هم شرکت کند و این کمیته هم هیاتی به عربستان سعودی اعزام کند.

محمد العیسی در بیانیه‌ای درباره سفر به لهستان گفت: «معتقدم با ادای احترام به قربانیان آشویتس، مسلمانان و غیرمسلمانان را به پذیرش احترام و فهم متقابل تشویق خواهم کرد».

برخی ناظران این اقدام انجمن سعودی را در ادامه تلاش عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تفسیر کرده‌اند./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات