۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۶۰۵۶۲۱
استاد حوزه علمیه:

مسؤولان قضایی با تخلفات و مفاسد اقتصادی برخورد کنند

مسؤولان قضایی با تخلفات و مفاسد اقتصادی برخورد کنند
حجت الاسلام مظفری میانجی گفت: مقصران اصلی افزایش قیمت افسار گسیخته در آستانه ماه مبارک رمضان بی تدبیری و منفعت طلبی مسؤولان تدبیر و امید هستند.

حجت الاسلام مظفری میانجی استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با ابراز تاسف از مشکلات موجود، گفت: گرانی های افسارگسیخته کشور دلالت بر بی کفایتی و یا سوء مدیریت و یا عدم نظارت های کافی و وافی دولت بی تدبیر و ناامید کننده دارد.

وی افزود: حقیقتا خود دولتمردان کمی در عملکردشان خودشان دقت کنند و ببینند که تدبیر آنها کجاست؟ آیا گرانی انواع کالاهای اساسی مردم و یا محصولات کشاورزی و خوراک ملت که قیمت مصرف آنها بال در آورده و در حال پرواز است و مرتب هم اوج می گیرد دلالت بر تدبیری دارد؟ و یا از شاخص‌های مدیریت صحیح، آن هم در نظامی که جمهوری اسلامی است؟

حجت الاسلام مظفری میانجی در ادامه با استناد به روایتی از امام رضا(ع) ابراز کرد: حضرت فرمودند: به خدا قسم، اگر در راس خلافت قرار بگیرم بعد از غذاهای نیکو، غذای نامطبوع و درشت خواهم خورد و بعد از لباس نرم، لباس زبر و خشن خواهم پوشید و بعد از راحتی، خود را به زحمت خواهم انداخت؛ آری یک مدیر آن هم در حد کلان می بایست در نظام جمهوری اسلامی از چنان روحیه‌ای برخوردار باشد؛ اگر مسؤولان ائمه اطهار(ع) را مقتدای خود بدانند.

استاد حوزه علمیه در ادامه تاکید کرد: مسؤولان اگر آن توانایی را در خود نمی بینند که ائمه اطهار را مقتدای خود قرار دهند خودشان داوطلبانه جایگاه‌شان را به افراد شایسته واگذار کنند ولی متاسفانه آن شاخصه ها در بین دولتمردان ما وارونه شده است، آنچه قبل از مسؤولیت نداشتند و نمی توانستند، حال که در اختیار دارند ولی طور دیگری از آن استفاده می کنند.

نماینده حضرات آیات شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران با اشاره به نقلی از جناب ابوذر غفاری، اظهار داشت: از ایشان نقل شده است که پیامبر اسلام(ص) خطاب به وی فرمودند ای ابوذر، من برای تو دوست دارم آنچه را که برای خود دوست دارم، به راستی که من تو را ناتوان می بینم، پس هرگز حتی بر دو نفر امارت اختیار نکن و هیچ گاه مال یتیمی را سرپرستی نکن؛ حال بعضی از مدیران کشورمان بالأخص در بحث کلان حقیقتا ناتوان هستند.

وی افزود: در بخش اقتصادی  آیا این واگذاری های صورت گرفته در قالب اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی و این همه اجحافی که در آن صورت گرفت تخلفی در آن یافت نمی شود؟ آیا اگر آن اموال متعلق به خودشان نیز بود به همان صورت واگذار می کردند؟ آیا کل ملت و ایتام در آن سهم داشتند یا نه؟ چرا چوب حراج به آنها زدند؟ امید است با روی کار آمدن رییس جدید قوه قضائیه، با دستور قاطع وی تمام آن واگذاری ها مورد رسیدگی دقیق قرار بگیرد.

حجت الاسلام مظفری میانجی ادامه داد: بالأخص واگذاری های سال گذشته که نوعا حالت توافق فی ما بین خود به ظاهر خریداران و سازمان خصوصی سازی بود. حتی اسم آن را سهل انگاری هم نمی توان گذاشت. متاسفانه نمایندگان مجلس نیز یا اغماض کردند و یا بی تفاوت، الا چند نفر انگشت شمار اما همان بی تفاوتان در خصوص استانی شدن انتخابات مجلس چقدر پافشاری می کنند، در صورتی که نظارت بر حسن اجرای قانون وظیفه ذاتی و اساسی آنهاست.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه استانی شدن انتخابات آسیب های بسیار جدی برای شهرهای کوچک به همراه خواهد داشت، عنوان کرد: این گونه انتخابات هزینه های زیادی به کشور تحمیل و بین مردم و نمایندگان فاصله ایجاد می کند و در دراز مدت هم سبب کم رنگ شدن مشارکت مردم می شود، ولی چون در این دوره نمایندگان خروجی مثبتی ندارند و با بی تدبیری دولت همراه بودند و نسبت به ضعف مدیریت دولت به معنای قوه مجریه اغماض داشتند از این رو می دانند از شهرستان ها رای لازمه را کسب نخواهند کرد بدان جهت روی آن پافشاری می کنند که رقبای جدید خود را تنگنا قرار دهند.

وی افزود: لازم است در اینجا  نامه  ۴۵  امیر مومنان(ع) در نهج البلاغه که حضرت خطاب به به عثمان بن حنیف که فرماندار حضرت در بصره بودند را به مسؤولان متذکر شویم چرا که این نامه نشان دهنده واقعیت دنیا و ماهیت تجملات مادی و مظاهر دنیوی است و بهترین الگوی نظری و عملی برای سردمداران و کارگزاران حکومت اسلامی به شمار می رود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: می طلبد حاکمان و مجریان امور با مطالعه دقیق این روایت و عمل به آن خصلت لذت جویی، راحت طلبی، گرایش به اشرافیت، محشور بودن با توانگران و منقصت دیدن حشر با بینوایان را از خود دور سازند و در طریق پارسایی گام نهند و شیوه ساده زیستی را از روی آگاهی و بصیرت انتخاب کنند و بدان پای بند باشند.

حجت الاسلام مظفری میانجی بیان داشت: با توجه به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان قرار گرفته ایم شاهد آن هستیم که در کنار کالاهای اساسی، اقلام خوراکی مردم نیز افزایش قیمت داشته و اقشار آسیب پذیر جامعه که به مواد غذایی ارزان قیمت همانند خرما و تن ماهی و ماکارونی دل خوش کرده بودند با دو برابر شدن آنان چگونه  می توانند آن اقلام را تهیه کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مسؤولان امر، وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط و متولیان امر بی کفایت نبودند، می بایست علاج واقعه را قبل وقوع می کردند و احتکار کنندگان و گرانفروشان نیز بدانند که آنچه عایدشان خواهد شد مکافات عمل هم در دنیا و هم در آخرت است./813/ت302/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات