۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۶۰۵۸۷۲

رمضان قرقیزستان؛ از خیرات در شب قدر تا کمک به یتیم‌ خانه‌ها

رمضان قرقیزستان؛ از خیرات در شب قدر تا کمک به یتیم‌ خانه‌ها
در قرقیزستان طی ماه رمضان، حضور پرشور در مساجد، بخشش ناراحتی‌ها و کدورت‌های یکدیگر و آشتی‌کردن از ویژگی‌های حسنه این ماه است.

به گزارش خبرگزاری رسا، در قرن هشتم با رهبری «قتیبه ابن مسلم» که گسترش دین اسلام در جنوب قرقیزستان آغاز شد، مردم این کشور با دین اسلام کاملا آشنا شدند.

دانشمندان قرقیزی مانند محمود کاشغری، یوسف بلاساغونی، سراج‌الدین الاوشی، امام سرخسی در جای جای آثار خود به دین اسلام اشاره کرده بودند. 

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان، اسلام در این کشور پس از دوره کمونیستی شوروی مجددا در میان قرقیزها گسترش یافت. در این دوره رمضان و آئین روزه‌داری در قرقیزستان نیز احیا شد؛ البته ناگفته نماند در دوره نظام ملحد سوسیالیستی نیز خصوصا در نواحی جنوبی این کشور استان‌های جلال آباد، باتکن و اوش قبل از تاریخ ذکر شده و در گذشته دورتر، رمضان و سنت‌های این ماه مبارک وجود داشت و مردم این مناطق این ماه را گرامی می‌داشتند.

قرقیزها تلاش می کنند در این ماه به یتیم خانه‌ها حتی در قالب پوشاک دست دوم کمک کنند. شرکت‌های بزرگ مانند شرکت‌هایی که ارائه کننده خدمات مخابراتی هستند در این ماه فعالیت‌های خیرخواهانه خود را افزایش می‌دهند. البته کشورهایی مانند ترکیه و برخی کشورهای عربی نیز با اهداف خاص خود فعالیت‌های خیرخواهانه در سطح وسیعی را به انجام می‌رسانند

رواج آیین‌های اسلامی

با افزایش گرایشات اسلامی در قرقیزستان، آداب و رسوم دینی جدید گسترش یافت که برخی از آنها مانند خواندن قرآن در مراسم عزاداری، ماه رمضان، عید فطر، عید قربان و قربانی کردن حیوانات مرسوم شد. مردم قرقیز به ویژه جوانان علاقمند به تعالیم اسلامی هستند و سال به سال روحیات و گرایش‌های اسلامی چه در ظاهر (افزایش تعداد بانوان محجبه و آقایان ریش‌دار و با لباس‌های روحانی بیشتر به سبک پاکستانی در کشور) و چه در تعداد نمازگزاران در مساجد و روزه داران قرقیز رشد می‌کند. قرقیزستان پس  از استقلال، آزادی بیشتری در آشنایی با تعالیم اسلامی و کسب معارف آن به دست آورد.

طبق آمار موجود هم اکنون در قرقیزستان یک دانشگاه و ۸ انستیتوی اسلام شناسی، بیش از ۱۰۰ مدرسه حوزوی و مرکز آموزش دینی و حدود ۲۸۰۰ مسجد فعالیت دارند. برای مقایسه، تعداد مساجد قرقیزستان در سال ۱۹۹۰ به ۳۹ مسجد می‌رسید. بالای ۶۰۰ نفر از دانشجویان قرقیزی در کشورهای خارجی مانند عربستان، پاکستان، مصر، اردن، کویت، امارات متحده، سوریه و ترکیه در حوزه علوم اسلامی مشغول به تحصیل هستند.

رمضان، ماه دوستی

ماه رمضان در قرقیزستان به عنوان ماه دوستی، محبت، عشق، صفا و کمک به همنوعان مرسوم است. حضور پرشور در مساجد، بخشش ناراحتی‌ها و کدورت‌های یکدیگر و آشتی‌کردن از ویژگی‌های حسنه این ماه نزد قرقیزهاست. موعد دقیق روزه و فرارسیدن ماه رمضان را مفتیات قرقیزستان تعیین می‌کند که امسال با اعلام آغاز ماه رمضان براساس استهلال و روئیت هلال ماه انجام شد./983/ب

منبع: ایکنا

ارسال نظرات